Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppet brev till Canon, många rätt

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ja det må så vara att man kan se det sementiskt men vad jag vet så har just det marknadsföringsbegreppet inte använts före den 5-axliga stabiliseringen kom och vad jag vet först av Olympus och sedan Sony, så det är inte Sony-centriskt utan Olympus/Sony. För mig är IBIS synonymt med 5-axlig (Pitch, Yaw, X, Y och Roll) och det var Olympus som först marknadsförde det.
Olympus införde bildstabilisering i kamerahuset (i spegelreflexkameran E-510) innan Micro Four Thirds kom till, och den var inte 5-axlig. Olympus kallade det för "image stabilizer" rätt och slätt.
Olympus OM-D E-M5 var den första kameran med 5-axlig bildstabilisering, och även då kallades det rätt och slätt för "image stabilizer" i manualen.

IBIS är sannolikt skyddat för annars skulle det väl adopterats av alla tillverkare vid det här laget.
Kanske av hotellkedjan IBIS i så fall. Jag har inte hört talas om att någon kameratillverkare har skyddat det som varumärke eller designmärke. Olympus var nog den firma som första började använda begreppet "in-body image stabilization", men jag tvivlar på att de har varumärkesskyddat förkortningen "IBIS".

Vem mer talar om IBIS än Olympus och Sony?
Gör ens Olympus och Sony det i någon större utsträckning?
 

Bengf

Aktiv medlem
Glömde kommentera detta innan; det är väldigt synd att Sony inte rättar till deras problem med menyer och mjukvara. Speciellt extra mycket i de fall som en hel del av problemen redan är lösta för A6500, så borde kunna släppa mycket av de förbättringarna till systern A6300. Speciellt på menysidan/GUI-sidan finns väldigt mycket att ta tag i för Sony.

Väldigt synd, men typiskt Sony, att de är så dåliga på att släppa dylika firmwareuppdateringar (men då kommer det väl någon dåre här i forumet som skulle påstå att det är mer "kvalitet" om Sony skiter i att fixa problemen, och ett klart tecken på dålig QA om det kom bra och välbehövda uppdateringar till deras kamerahus).
Kan bara hålla med, det är ett otyg av Sony att inte följa upp med äldre modeller och FW, speciellt fult med just den korta intervallen mellan A6300/A6500, där jag personligen hade blivit rasande om jag köpt A6300 när A6500 kom halvåret senare, fast där hade jag hellre sett att A6300 aldrig kommit, IBIS och större grepp var mera välkommet. Köpte en ny Volvo 940 vid ett tillfälle, 3 månader efter det släppte dom 940 Classisk som var fullproppad med bra saker till samma pris, tror du man fick tips om att vänta 3 månader, icke sa nicke.

Vet att många väntade på uppdateringar till gamla A77 ( SAR skrev om dessa önskningar ) men dom kom aldrig, Sony hade ett ryktet om sig att inte berätta allt som gjordes vid dom FW som trots allt kom, A77 fick flera stycken, kanske kan tala om att Sony ville mörka vissa QA problem som dom missat, det är inte osannolikt att andra tillverkare kan göra lika dant. Under mina 50 år med egen lön och stora förhoppningar vid alla olika produkter man lurats att köpa med överdådig reklam, har gjort att man lätt blir luttrad och besviken många gånger, pasta maskinen som var så billigt gjord och skranglig så man föll i gapskratt när man öppnade paketet, i reklamen vevade man fram alla sorter lekande lätt.
 
ANNONS