Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur blir man en "riktig" fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraE

Aktiv medlem
Det är ju bara att kolla på bilderna, man ser ju rätt snabbt hur duktig någon är och det har inget med formel utbildning att göra.

En självlärd kan mycket väl vara duktigare än någon som har formel utbildning och det gäller ju inte bara inom konstnärliga yrken, även om den nog är vanligast där.

Formel utbildning kan både vara plus och minus, man lär sig en massa, javisst, men samtidigt kan man få en massa förutfattade meningar om hur saker och ting ska se ut, vilket hämmar kreativiteten.

Kim/ 100% självlärd, inte ens en kortare kurs.
Jag kan också få den känslan ibland att man blir lite för färgad av den utbildning man gått...
Självklart skulle jag vilja gå en utbildning, men jag är ju så dum att jag redan har en högskoleexamen, och csn är ju inte så jätteglada över att låna ut mer pengar ;-)

Tack för ditt svar!
 

SaraE

Aktiv medlem
Det är inte vad man använder för utrustning och vad man har för formell utbildning som avgör om man är en bra fotograf. Det är vilket bildseende man har!
Sedan är det ju en fördel om man kan "ta" människor om man har tänkt fota porträtt - så att de som skall avbildas känner sig bekväma och avslappnade.

Visst kan det vara så ibland att man måste kunna behärska viss teknik - men det är inte allt!
Absolut! Visst är det viktigt med tekniken, men även den sociala kompetensen, som du skriver. Man kan ju vara hur duktig som helst att ställa in ljus och kamera så bilden blir perfekt, men om objektet inte vill bli fotograferad är man ju rätt körd. Och det är _inte_ roligt om man fotograferar bröllop tex...

Tack för ditt svar!
 

SaraE

Aktiv medlem
Man måste ju inte ha formell utbildning men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon nackdel beroende på vilken utbildning man väljer.

Utveckling handlar mycket om att utvecklas och det är ju inte fel oavsett. Men det finns ju en del tekniskt tråk som är bra att kunna och som ens framtida kunder uppskattar. Bara för att en bild ser bra ut på skärmen är det ju inte säkert att det blir bra i tryck liksom.

Så i en del fall kan man väl se att det inte är skolade fotografer som varit framme i andra fall är det ingen skillnad. Har man ett tydligt bildspråk som uppskattas så kvittar det väl hur som haver skulle jag säga.

Mvh
Maverick

Absolut är det inte någon nackdel med utbildning. Jag är själv lärare, så jag gillar ju verkligen att lära mig saker :) Och tro mig, hade jag möjlighet så hade jag mer än gärna gått en utbildning inom foto, vilken lyx att få ägna sig heltid åt det!
Visst går det att se om en fotograf är skolad, det säger jag inte emot. Tycker även det går att se _var_ en fotograf är skolad.

Fast, den här gubben hade ju bara bilder á la klassiskt skolfoto på väggarna - så där fick jag lov att kolla på kursdiplomen (från Gamleby minsann!) :)
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Som alltid är det väl en balans mellan fallenhet och kunskaper.

Jag är övertygad om att man kan livnära sig hjälpligt som fotograf om man har goda kunskaper om hur saker och ting fungerar men kanske saknar den där omtalade kreativa ådran.

(Det tycket jag att man ser många exempel på.)


Har man en fallenhet för att fotografera och har ett utvecklat bildseende så visst kan man bli en duktig fotograf även om man inte har någon formell utbildning.

Men...

....varför inte lära sig av alla de misstag som generationer av fotografer och andra bildkonstnärer gjort genom åren?
Varför inte ta del av alla de erfarenheter och kunskaper som andra fotografer samlat ihop även om man har DET???

Har man BÅDE fallenhet och kunskap så har man ännu större chans att lyckas.

Tror jag (som varken har det ena eller det andra men som beundrar dem som har det).
 

SaraE

Aktiv medlem
Jag är helt överväldigad!

Tack så jättemycket för alla era svar och tankar! Inte bara jag som stött på det här fenomenet uppenbarligen ;-)

Självklart inser jag att det tar tid att utvecklas som fotograf, och som jag skrivit till svar till några av er så hade jag väldigt gärna gått en utbildning - om jag hade haft råd! Nu ser inte situationen ut så, och det är inte så mycket att göra nåt åt. Så jag försöker lära mig på andra vägar... För jag vill lära mig, jag _älskar_ att fotografera, och att få "bilden" ger mig rysningar!


Att vara "proffsfotograf" (tycker ni fått till en bra definition" vet jag inte om jag _vill_ bli då jag faktiskt tycker det är rätt skönt att stämpla in (och ffa UT) från mitt rätt menlösa vanliga jobb, och istället vara kreativ på min fritid. Men visst finns tanken där, att kanske en dag välja en annan väg. Jag tackar för alla tips jag fått av era svar :) Toppen!

Och det här med "riktig" fotograf... Tja... Jag tycker citationstecknena säger det mesta ;-)
 

SaraE

Aktiv medlem
Som alltid är det väl en balans mellan fallenhet och kunskaper.

Jag är övertygad om att man kan livnära sig hjälpligt som fotograf om man har goda kunskaper om hur saker och ting fungerar men kanske saknar den där omtalade kreativa ådran.

(Det tycket jag att man ser många exempel på.)


Har man en fallenhet för att fotografera och har ett utvecklat bildseende så visst kan man bli en duktig fotograf även om man inte har någon formell utbildning.

Men...

....varför inte lära sig av alla de misstag som generationer av fotografer och andra bildkonstnärer gjort genom åren?
Varför inte ta del av alla de erfarenheter och kunskaper som andra fotografer samlat ihop även om man har DET???

Har man BÅDE fallenhet och kunskap så har man ännu större chans att lyckas.

Tror jag (som varken har det ena eller det andra men som beundrar dem som har det).
Visst ska man lära sig av föregående generationer - men ärligt, hur skulle du reagera om du blev bemött så som jag blev idag? Inte skulle du fråga den fotografen om tex en praktikplats eller så?
Jag vill jättegärna lära mig, jag _vet_ att jag kan bara lite, och inser att jag aldrig kommer bli fullärd - det är ju det som är det roliga med fotograferingen! Hur länge jag än håller på kommer det hela tiden nya utmaningar, nya dagar, nya ansikten att fånga...
 

gogreen

Aktiv medlem
Var idag in hos den lokala fotografen för att titta lite på bilder och se hur han hade det.

Vi började prata lite, och jag frågar vad han har för utbildningar (står och tittar på lite diplom mm). Sa att jag skulle gärna gå utbildning men det är svårt att hitta något bra om man inte har ett par år att avsätta, framförallt med studiepengar.

Han menade då på att det "finns en tydlig tendens, framförallt hos unga tjejer att ta alla genvägar som de hittar. Och det _syns_ i bilderna".
och "Har man, som jag, hållt på i 30 år så _vet_ man hur man tar bilder. Jag kan faktiskt hantera även en lådkamera".

Öh. Hmm. Kan säga att jag blev ganska ställd.

Min fundering är då - hur blir man en "riktig" fotograf?

Kan man bli en fotograf utan att gå ett par år minst på folkhögskolor?
Kan man göra bra bilder trots att man inte var med under lådkamera-eran eller den analoga tiden?


Jag är ingen proffsfotograf, och har aldrig utgett mig för att vara det. Vet inte heller om jag har någon lust att bli det. Men är jag verkligen sämre för att jag har en digital systemkamera och är självlärd?

Vad tycker ni?
Han menar väl att unga tjejer ofta får chansen att gå "sängvägen" el. får jobbet enbart för att dom är tjejer, men så är det väl inom alla mansdominerade yrken?

Gick en yrkesskola med inriktning på industri, hade 1tjej i klassen, tror ni hon helt utan kunskap fick jobb? Trots att lärare och killkompisar smörat och hjälpt henne under 3 år var hon bland de sämre i klassen inom det yrkesmässiga.

Det är ju precis det han menar, han kan ta bra bilder med en lådkamera, alltså har UTRUSTNINGEN "INGEN BETYDELSE". Med "ta bilder" menar han väl exponering komponering ljussättning osv?

Alla kan väl göra någon ripoff inspirerad av en bild t.ex. här, eller ett par sådana, men det krävs att man kan "ta bilder" för att frekvent kunna ta dom bilderna som inspirerar och skapa bildideer som kopieras?
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Han menar väl att unga tjejer ofta får chansen att gå "sängvägen" el. får jobbet enbart för att dom är tjejer, men så är det väl inom alla mansdominerade yrken?

Gick en yrkesskola med inriktning på industri, hade 1tjej i klassen, tror ni hon helt utan kunskap fick jobb? Trots att lärare och killkompisar smörat och hjälpt henne under 3 år var hon bland de sämre i klassen inom det yrkesmässiga.

Det är ju precis det han menar, han kan ta bra bilder med en lådkamera, alltså har UTRUSTNINGEN "INGEN BETYDELSE". Med "ta bilder" menar han väl exponering komponering ljussättning osv?

Alla kan väl göra någon ripoff inspirerad av en bild t.ex. här, eller ett par sådana, men det krävs att man kan "ta bilder" för att frekvent kunna ta dom bilderna som inspirerar och skapa bildideer som kopieras?
Inte för att jag förstår vart du vill komma med ditt inlägg, men JAG tror han menade "egentligen är jag en reaktionär gubbe som inte utvecklats sedan lådkamerornas tid. Särskilt inte min kvinnosyn".

Och du själv, Markus, kan väl ägna en stund åt att söka lite bilder av kvinnliga fotografer här på FS så du kan vidga dina perspektiv lite. Det tror jag du behöver.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kan man bli en fotograf utan att gå ett par år minst på folkhögskolor?
Kan man göra bra bilder trots att man inte var med under lådkamera-eran eller den analoga tiden?
Men är jag verkligen sämre för att jag har en digital systemkamera och är självlärd?
Svaren på frågorna är givetvis ja, ja och nej.

Hur man blir fotograf beror förstås på vilken sorts fotografi man är intresserad av. Men om man är någorlunda ung, ambitiös, begåvad och gillar att plåta människor (och det får jag en känsla av att du gör, Sara) skulle det kunna vara en bra idé att försöka få in en fot på nån liten (eller större!) dagstidning. Ett sommarvik som tidningsfotograf kan ge enorm erfarenhet, rutin och självförtroende -- och dessutom en portfolio som gör det uppenbart för de flesta i branschen att man faktiskt är fotograf.
 

MHellberg1

Aktiv medlem
Riktig fotograf... ja, det är väl samma sak som en riktig konstnär. När man har förmågan att gestalta något med pennan, penseln eller kameran och genom det skapar sin egen prägel på verket och och kan klara styra det till ett kvalitativt slutresultat. Då är man en "riktig artist", oavsett konstform, oavsett kön eller ålder och oavsett utbildning.


Bästa svaret!!
Oavsett om man är fotograf som försörjer sig på foto eller har det som delinkomst eller som kör "hemma".

Sen finns de ju alltid dom som är BITTRA över att vissa lyckas bättre än dem trots att ¨man inte har samma utrustningar, ålder, kön, eller utbildningar, och då måste klanka ner på de här " tjejerna som tar genvägar"??...Sådant tidsödande tjaffs försigårs i de flesta yrken och samhällsklasser..= Jantelagen!!
*tycka*
 

lumor_

Aktiv medlem
Nu fick jag en kul idé, ett litet bus, som du kan utsätta den där gubben för om du vill skoja med honom:

Samla ihop ett par riktigt bra bilder från din portfolio, fixa perfekta utskrifter, och ta med dem till mannen. Säg att du fått kontakt med en yrkesfotograf som är villig att ta dig som lärling eller något sådant och att du vill visa några av hans bilder. Då får du se om han tycker att det syns i bilderna att det i själva verket är en ung tjej med digitalkamera som tagit dem... :)

Om han genomskådar bluffen får du väl fråga vad som skulle gjort bilderna bättre, om han går på det kan du ju avslöja dig och även erbjuda honom en kurs i digital efterbehandling till kompispris...
 

SaraE

Aktiv medlem
Bästa svaret!!
Oavsett om man är fotograf som försörjer sig på foto eller har det som delinkomst eller som kör "hemma".

Sen finns de ju alltid dom som är BITTRA över att vissa lyckas bättre än dem trots att ¨man inte har samma utrustningar, ålder, kön, eller utbildningar, och då måste klanka ner på de här " tjejerna som tar genvägar"??...Sådant tidsödande tjaffs försigårs i de flesta yrken och samhällsklasser..= Jantelagen!!
*tycka*
Ja, jag håller med.. Även på mitt rätt menlösa dagtidsjobb så förekommer det här (även där är jag "lilla gumman som inte kan så mycket" eftersom jag är ensam tjej på processen).

Själv tycker jag det är roligare att kunna samarbeta och kanske lyfta varandra istället för att trycka ner...
 

SaraE

Aktiv medlem
Nu fick jag en kul idé, ett litet bus, som du kan utsätta den där gubben för om du vill skoja med honom:

Samla ihop ett par riktigt bra bilder från din portfolio, fixa perfekta utskrifter, och ta med dem till mannen. Säg att du fått kontakt med en yrkesfotograf som är villig att ta dig som lärling eller något sådant och att du vill visa några av hans bilder. Då får du se om han tycker att det syns i bilderna att det i själva verket är en ung tjej med digitalkamera som tagit dem... :)

Om han genomskådar bluffen får du väl fråga vad som skulle gjort bilderna bättre, om han går på det kan du ju avslöja dig och även erbjuda honom en kurs i digital efterbehandling till kompispris...
Åh! *sugen* Det var en bra idé! Tack :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Har inte de där gubbarna dött undan snart? De som vet bäst för att de är gamla, bittra och män...
Jadu...jag har inte mycket nytt att tillföra, mer än att säga att jag är på din sida.

Genvägar. Jösses. Undrar om han själv vet vilka genvägar han syftar på.
Det är väl förresten inte så svårt att hantera en lådkamera. "Tryck på knappen så gör Kodak resten", hette det väl på lådkameratiden.
 

Maverick

Aktiv medlem
Till att börja med så använder sig Mattias av digitala kameror, vet inte om han kör både och kanske men jag tror inte det. Nån mellanformatare har han säkert till vissa bilder.

Men sen när det kommer till utbildning så är ju heltidsstudier på skola bara en väg att vandra. Självstudier ska man inte förakta. Man kan höra av sig till skolorna och fråga efter sommarkurser. Om tillräckligt många frågar så är jag säker på att de anordnar kurser.

Många erkänt duktiga fotografer håller workshops med jämna mellanrum. Där kan man få coachning att ta sig vidare. För det är vad det främst handlar om enligt min mening. Grundläggande fototeknik är inget jag skulle lägga ut pengar på i en kurs eftersom det finns så mycket självstudiematrial som mer än väl täcker in det.

Dom bättre skolorna likriktar inte sina elever utan puffar dem vidare på det spår som de redan börjat vandra. En viss skolning i vad marknaden efterfrågar sker väl också. Fotograferna måste ju överleva också och inte bara bli kufar med nydanande fotoalster.

Mvh
Maverick
 

Niklas H.

Aktiv medlem
En riktig fotograf väntar tålmodigt i sitt gömsle på att rätt tillfälle ska infinna sig!
En riktig fotograf viker inte från sin post, oavsett väder och andra påfrestningar!
En riktig fotograf kör kameran med manuella intällningar!
En riktig fotgraf tar outröttlig obegränsat med bilder så länge uppdragsgivaren kräver det!
En riktig fotograf ser ut som alla andra riktiga fotografer!



Jag har sett dem många gånger stå i givakt längs våra vägar, och får vägvärken sin vilja igenom lär vi få se många fler Riktiga Fotografer runt om i landet...
 

David G

Aktiv medlem
Har Mattias Klum börjat med digitala kameror? Han som lät så nöjd med det analoga.


Jag såg nåt program på TV där han berättade om sitt fotograferande och sen fick han nåt litet uppdrag att gå ut på stan och ta en bild med temat vänskap/kärlek. Han fotade två tjejer, efteråt sneglar en av tjejerna mot kameran och säger "får jag se?" var på Mattias svarar "Va? Nä jag kör inte digitalt, jag är riktig fotograf".
 

Maverick

Aktiv medlem
Jo, det var typ på söndagsöppet jag såg det också. Men det var ju ett tag sedan.

Numera göra han reklam för D3, har gjort reklam för både D80 och D200 tror jag. Det är ju inte en slump att hans bok ingick i köpet av en D80 förut.

Så tiderna förändras...

Mvh
Maverick
 
ANNONS