Annons

Sony FF vs resten

Produkter
(logga in för att koppla)

MikaelSB

Aktiv medlem
Man får mer ut av såna här podcasts/YouTube klipp än att läsa allt tjäbbel på Fotosidan. Och yepp, i brist på annat så följer jag sånt och deltar i forum. Det bästa är ju att det är enklaste att lyssna på podcasts och göra annat vettigt än att spendera 30min i forum.
För övrigt anser jag Tony Northrup har massa bra att säga. Sen som allt annat så måste man ju med lite andra inspirationskällor bilda sin egen uppfattning.

Lustigt att många behandlar alla länkar som inte har en sammanfattning som de vore virus. :)

/Stefan
Det kan jag inte hålla med om. Allt för många Youtube-kanaler kring fotoämnet håller väldigt låg kvalitet där personer framhålls som auktoritet genom att äga dyr utrustning pladdrar onödigt långsamt och länge. Det som tar 30 minuter att konsumera i en video kan man alldeles säkert läsa i textform på en dryg minut.

Blinda länkar på olika fotosidor brukar allt för ofta hänvisa till klåparen Ken Wheeler eller byfånen Rockwell. Ofta där en forumskribent hänvisar till någon annan som man råkar hålla med om hellre än att artikulera sina egna uppfattningar. Och plötsligt slösar alla tid genom att behöva ifrågasätta det lösa länkandet när forumet reduceras ned till ett chattrum för att dela med sig av sina favoritvideosnuttar hellre än att med egna ord ge uttryck för sina idéer.

Sedan tycker jag Fotosidans forum håller en allmänt bra nivå. Med många vettiga användare som inte sköljs med all teknik- och märkeshajp som annars förtar större, ofta mer internationella, foto- och fototeknikforum, likt DPreview. Det du upplever som käbbel upplever jag ofta snarare vara en vilja till språklig tydlighet, att inte förenkla saker till absurdum och ge uttryck för sina uppfattningar mer än att bara häva ur sig icke-stötta påståenden.

---

Ska man länka till andra kanaler så borde det rimligtvis göras för att ge källor åt ens påståenden, antaganden eller må vara. Att bara skriva ut en länk utan någon beskrivning är slarvigt, bidrar inte till diskussionen och ser lätt misstänkt ut för att komma från [kapade] bot-konton.
 

martinot

Aktiv medlem
Mycket väl talat. Kan enbart instämma 100% i vad du skriver.

Tex. nämnda DPR har hyfsade tester tycker jag, och ganska bra med nyheter, men forumen är i princip helt oläsbara (varumärkeskrig på ren dagis/spam-nivå).

Håller också med att många YT-klipp är långdragna (misstänker nästan att de kanske får betalt per minut som lyssnas), och extremt sega att komma till essensen. Dessutom är de ofta extremt babbliga och väldigt repetitiva. Kan nog i många fall, precis som du påpekar ovan, reduceras ner och koncentreras till ett par meningar (om författaren bara ville det).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu finns ju olika sätt att mäta försäljning. Det som vi tänker på är till kund. Jag har förstått att Canon utmärker sig genom att "sälja" till sitt nationella marknadsbolag som sedan säljer vidare till återförsäljare och kan sätta pris mer fritt medan Nikon och jag tror Sony säljer till återförsäljare. Man undrar hur försäljningen är räknad. Är det som vi skulle anta, till kund, eller är det ett annat sätt att räkna? Om det är till kund, hur har de fått in alla siffror från alla återförsäljare? Det finns ju hur många som helst? Har de valt ut de största enbart? I så fall kan det finnas en risk för bias i det att de stora kanske säljer mer av ett annat segment än de små o s v.

Hur som helst. Är det sant är det väldigt goda nyheter för oss som använder och köper kameror i det här segmentet. Canon har i många år varit störst. Om detta inte ändrades skulle Canon, Nikon och Sony mm kunna tänka "det spelar ju ingen roll vad vi gör för Canon är störst ändå". Då skulle alla nöja sig med att göra mknimala investeringar och innovationer. Är detta sant i vårt sätt att se på det (försäljning till kund) är det ju bra för oss alla oavsett vilket märke vi använder.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker Tony och Chelsea är bra, bättre nu än för några år sedan, gillar Chris och Jordan som numera jobbar för DPR.
 

martinot

Aktiv medlem
Tycker de är helt OK i stort, men som många amerikanska YT:are ganska babbliga mellan varven.

Vad har fått dig att ändra dig om de Bengt?
 

Bengf

Aktiv medlem
Tycker de är helt OK i stort, men som många amerikanska YT:are ganska babbliga mellan varven.

Vad har fått dig att ändra dig om de Bengt?

Nja.. säg så här efter så många år vid datorn, så kanske jag kollar många sajter men endast någon minut, för som du säger är det mycket babbel, vad gäller Tony och Chelsea så tycker jag att dom blivit mera efertänksamma mot förr, dom har ju rätt att spekulera lika väl som vi gör på våra sidor ( ta tråden om DSLR slut 2018 ) dom delar ut lika mycket kritik som beröm över kamerorna vad jag kan se. Men inte läser jag allt som dom skriver för det. Allt är inte bara kameror och foto, det fins mycket annat som man vill läsa och kolla på datorn.
 

lonian

Aktiv medlem
Kanske skapa en ny tråd om youtubevideos och podcast? Är det nu man skall anmäla så att inlägg hoppar in i en ny tråd?
 

Bengf

Aktiv medlem
Aha.

Samma här (har normalt inte tid med deras YT-videor heller).

Bland den stora mångfalden av youtube inlägg som handlar om kameror så är det för många som bara älskar sig själva att få framträda och babbla på som tokar. Här tyckar jag att Tony och Chelsea i alla fall skiljer sig sig markant från alla dessa teater nissar. plus att dom är verksamma i ett större land än Sverige, dom får många brev med frågor, kritik givetvis från användare som jag tror gjort dom mera eftertänksamma vad jag tycker mig se.


Från länken med dom säger han i slutet att han tror Nikon/Canon/Fuji och Sony med spegelfria modeller kommer att dominera inom Pro-kamera sektorn, rätt eller fel vet jag inte, Chelsea tyckte att man nog skulle vänta och se och inte va för snabb om vad som händer i framtiden. det är också ett plus att bägge inte delar precis samma åsikter om allt.
 

martinot

Aktiv medlem
Från länken med dom säger han i slutet att han tror Nikon/Canon/Fuji och Sony med spegelfria modeller kommer att dominera inom Pro-kamera sektorn, rätt eller fel vet jag inte,
Kan enbart instämma i den gissningen (och kanske inte en så svår sådan).

Tack för sammanfattningen förresten (gick att läsa på 30 sek. och besparade mig 30 min. av YT-tittande)! 😀
 

larsborg

Aktiv medlem
Kan enbart instämma i den gissningen (och kanske inte en så svår sådan).

Tack för sammanfattningen förresten (gick att läsa på 30 sek. och besparade mig 30 min. av YT-tittande)! 😀
Sony FF vs resten?
Tänkte läsa vad man kommit fram till, men icke, fann nu bara, i slutet, - "... instämma i den gissningen ...". Intressant fakta tråd, som ganska snart sjunkit till socialt babbel, suck.
 

martinot

Aktiv medlem
Inte så konstigt. Var inte mycket till att komma med från början, IMO (och rätt tydligt när intresset för tråden dör ut så snabbt).

Statistik och lögner.

Sociala media, och babbel på YT orkar jag inte med (och uppenbarligen inte heller många andra som inte tycker att random länkar till de tillför debatten något).
 

smislo

Aktiv medlem
Kändes mer att man vill försöka "stjäla" uppmärksamhet från NIKON spegelfri kamera lansering :) ...det var länge sedan man pratade om SONY...
 

Bengf

Aktiv medlem
Vart tog länken vägen där Tom Hogan spekulerar, han påstår att Nikontekniker gått över till Sony, och att det skulle påverka Nikon till att diskutera sensorer med Tower Jazz.
 

martinot

Aktiv medlem
Kändes mer att man vill försöka "stjäla" uppmärksamhet från NIKON spegelfri kamera lansering :) ...det var länge sedan man pratade om SONY...
Jo, de har verkligen vaknat till liv och är på krigsstigen nu. Mycket aggression och agiterande! 😊

Kanske bara ett sammanträffande att det sker just precis nu när Nikon lanserar sitt spegellösa FF-system?
 
ANNONS