Annons

Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej

Jag ska på några dagars skogsvandring nästa vecka och tänkte att jag ville ta med en kamera för att om möjligt fånga stämningen och det vackra i skogen. Jag hade en ambition för ett par år sedan att lära mig mer om foto och objektiv men hindrades av en tbe-infektion som ställde till det med hjärnfunktionen. Därför har jag idag ganska begränsat med tankeförmåga att tänka hur de olika objektiven ter sig och blir bäst att ta med. Nu är utrustningen inte på något sätt omfattande men jag skulle vilja sätta på det objektiv som passar bäst för det jag vill fånga och sen köra med det under veckan. Syftet med vandringen är inte foto i sig utan mer att jag vill ha möjlighet att försöka fånga något fint när jag ändå är mitt ute i det.

Miljön är Tivedens gammelskog under nästa vecka och kameran jag har en Panasonic G6 med kitobjektiv 14-42, ett Panasonic 25 mm och ett Olympus 45 mm. 14-42 har jag aldrig tyckt om, Olympus objektiv ger väldigt fin känsla i bilderna och Panasonics 25 mm ger väldigt rena och snygga bilder.
Är det något av objektiven som skulle funka bättre än något annat för att fånga stämningsfulla bilder tycker ni. Jag tänker lite miljö-bilder på någon fin detalj och fina färger. Jag gillar ljus och färg i bilderna.

(Jag har också en LX3, är det något att fundera på? Jag har aldrig fått samma fina känsla från den som från G6an)

Väldigt tacksam för lite vägledning. Ha det gott! / Wolf
 

MarkusPMN

Ny medlem
Hej!
Vägledning vet jag inte om vi ska kalla det, men väl lite tyckande :)
Jag hade tagit med 25:an primärt. Kräver du inte absolut vidvinkligt så funkar den till miljöbilder tycker jag - och hittar du spännande svamp, skalbaggar eller annat så har 25:an både skärpan och närgränsen för att du ska få ut något av att krypa omkring på marken och komma nära! Lägg kanske ner 45:an i beredskap för de tillfällen du verkligen saknar lite mera räckvidd. Lämna zoomen hemma, du gillar den ändå inte.

Jag tycker det ger en en skön känsla med naturfoto och fasta objektiv i den bemärkelsen att jag koncentrerar mig så mycket mera på komposition och lättare ser om jag är "rätt på" ett motiv eller inte. Jag utmanar mig mer och koncentrerar mig mer utan att egentligen tänka på det och känner mig helt enkelt mera positiv och nyfiken när jag inte kan stå och fippla med zoomringen :)

LX3. Tja, ponera att Panasonic går i backen första dagen och du står utan kamera resten av dagarna.. eller så packade du en back-up ;-)
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej!
Vägledning vet jag inte om vi ska kalla det, men väl lite tyckande :)
Jag hade tagit med 25:an primärt. Kräver du inte absolut vidvinkligt så funkar den till miljöbilder tycker jag - och hittar du spännande svamp, skalbaggar eller annat så har 25:an både skärpan och närgränsen för att du ska få ut något av att krypa omkring på marken och komma nära! Lägg kanske ner 45:an i beredskap för de tillfällen du verkligen saknar lite mera räckvidd. Lämna zoomen hemma, du gillar den ändå inte.

Jag tycker det ger en en skön känsla med naturfoto och fasta objektiv i den bemärkelsen att jag koncentrerar mig så mycket mera på komposition och lättare ser om jag är "rätt på" ett motiv eller inte. Jag utmanar mig mer och koncentrerar mig mer utan att egentligen tänka på det och känner mig helt enkelt mera positiv och nyfiken när jag inte kan stå och fippla med zoomringen :)

LX3. Tja, ponera att Panasonic går i backen första dagen och du står utan kamera resten av dagarna.. eller så packade du en back-up ;-)
Tack för jättefin vägledning! De två små åker med. Nu över till att klura på lite inställningar.
 

littman

Medlem
25mm gluggen låter bäst för ditt ändamål. Om jag var du skulle jag låta den sitta på mesta tiden. Du kan fånga en del vyer samtidigt som du kan gå nära svampar osv om du vill fylla ramen med bilder på sådant. Med det sagt så kommer du inte att kunna fånga några "vida" vyer, dvs om du vill att hela träd och sånt ska inrymmas i bilden (förutsatt att de inte är väldigt långt bort). För det skulle du behöva något med lägre brännvidd, t.e.x 14 mm på din zoom skulle fungera bättre för det.

Som tidigare påpekat så kan 45mm vara bra om du vill fylla ramen med något som är lite längre bort. Men orkar du stanna upp och byta objektiv i skogen bara för att fånga en specifik bild? Sen måste du troligen byta tillbaka till 25mm igen då den är lite mer "all-round". Om du vill slippa sådana beslut kanske du kommer njuta mer av att bara ta med 25mm och lämna den här gluggen hemma.

Vad gäller inställningar så skulle jag personligen inte bekymra mig så mycket om det. Auto-inställningarna räcker långt, om det inte är något specifikt skärpedjup du är ute efter.
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Jag säger också lätt 25mm. Använder den mest av alla gluggar. Man får bara tänka lite på vilken sorts bild man vill ta.
Lite nära men endå sammanhang: https://www.instagram.com/p/BmJPBfxAQT6/?taken-by=j3n5o5t
Förgrund och vy: https://www.instagram.com/p/Bkvoo6OgnVX/?taken-by=j3n5o5t
Oj, vika fina bilder. Tack för exemplen! I de båda ser jag att 25 mm blir precis som jag hade tänkt att jag ville få avseende motiv och avstånd m.m. Jag kan både fånga en detalj mer inne i skogen men även något i förgrunden med bakgrunden som försvinner iväg - perfekt!

Tack Jens, och tack också littman för bra input.
 
ANNONS