Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
Hej. Kan jag ha Capture One Catalog på extern hårddisk? Har en 250GB ssd på datorn och den blir nog för liten
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
Jag har Capture One på en 256Gb SSD. Mina bilder har jag på en snurrdisk. När jag importerar bilder och redigerar, spar jag på samma ställe. CO1 har sedan vad jag förstår skapat en egen katalog i mappen bilder. Kan inte påminna mig att jag har lagt den där själv. Om min snurrdisk är intern eller extern bör inte vara någon skillnad.
/Roger
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har faktiskt också funderat på om detta går. En av de få stora nackdelarna med Capture One är just att catalog-mappen tar så jäkla mycket utrymme.. Min är nästan uppe i 30GB nu.. Skulle vara bra att kunna lägga över den på lagringsdisken istället, fast samtidigt så är ju det en mekanisk disk så risken är väl att man segar ner allt då..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har Capture One på en 256Gb SSD. Mina bilder har jag på en snurrdisk. När jag importerar bilder och redigerar, spar jag på samma ställe. CO1 har sedan vad jag förstår skapat en egen katalog i mappen bilder. Kan inte påminna mig att jag har lagt den där själv. Om min snurrdisk är intern eller extern bör inte vara någon skillnad.
/Roger
Man kan ju välja om man vill ha en enda katalog eller arbeta sessionsbaserat med en katalog per session istället. Om man skapar sessioner så skapas alltid en kataloghierarki i varje sessionskatalog man skapat. Den katalog som bilderna kommer ligga i heter alltid "Capture" och det beror kanske på att Capture One -programmet har en del av sitt ursprung i "direktfångst"-scenarier med dator eller "tethering" som det ju heter på engelska.
 
ANNONS