Annons

Upplösning/skärpa igen

Produkter
(logga in för att koppla)

culixehu

Ny medlem
Jämförelse mellan FF 20Mp 600mm x 1,4 extender ( = ca 900mm )
och APC 900mm ( 600 x1,6 crop =ca 900mm)
Blir det eller kan uppleva någon skillnad i bildkvalitet ?
Någon som har erfarenhet eller synpunkter !
Kanske finns en tråd sedan tidigare ?
Hadegott / janne


 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Jämförelse mellan FF 20Mp 600mm x 1,4 extender ( = ca 900mm )
och APC 900mm ( 600 x1,6 crop =ca 900mm)
Blir det eller kan uppleva någon skillnad i bildkvalitet ?
Någon som har erfarenhet eller synpunkter !
Kanske finns en tråd sedan tidigare ?
Hadegott / janne
Om det är en 600/4 så skulle jag tro den med FF och TC1,4 om det däremot är något enklare objektiv så tror jag på APC.

Jag har gjort motsvarande med D750 FF och 500/5,6 +1,4 jämfört med D500 och 500/5,6 och där tyckte jag att jag fick ut bättre ur D500 utan TC. Ändå är det en bra TC jag har och som fungerar fint med objektivet, men lite förlust blir det alltid.

Vad man också ska tänka på att man förlorar ljus med TC och iaf med mitt objektiv och kamera så hänger inte alltid fokus med på flygande fågel
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jämförelse mellan FF 20Mp 600mm x 1,4 extender ( = ca 900mm )
och APC 900mm ( 600 x1,6 crop =ca 900mm)
Blir det eller kan uppleva någon skillnad i bildkvalitet ?
Någon som har erfarenhet eller synpunkter !
Kanske finns en tråd sedan tidigare ?
Hadegott / janne
Hej!

Som Peter påpekat, skärpa med långa objektiv handlar väldigt mycket om hur bra objektiv du har, och i det ena av dina alternativ, också hur bra telekonverter du har.

Man kan lite slarvigt säga att en mindre sensor ger dig en "optisk perfekt telekonverter", dvs att det ger dig samma effekt som en telekonverter, men utan de optiska fel en sådan kan introducera.

Det finns många, många trådar som (bland många sidospår :) tar det här ämnet, bland annat en relativt ny, startad av en bekant signatur:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170689

Prova till exempel att söka på "telekonverter skärpa" så hittar du den och en del andra med relevanta diskussioner.

En viktig poäng att ta upp om du funderar på de här sakerna: Ju längre brännvidder du kommer upp i (oavsett hur du kommer dit, med TC eller mindre sensor), ju viktigare blir också andra faktorer som hur stilla du håller kameran och inte minst hur luften mellan dig och objektivet är. Med så lång brännvidd som 900 mm gör sådana saker en massiv skillnad i bildkvalitet. Många som för första gången provar ett långt tele kan nog bli lite besvikna när de ser motiv bli suddiga på grund av skakning, värmedaller och alla de små reflektioner (och därmed spridning av ljuset) som kan uppstå på vägen mellan ett motiv och en kamera med ett långt teleobjektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Pixeltätheten på sensorn i respektive kamera spelar viss roll också. Åtminstone om man ska göra stora förstoringar eller beskära kraftigt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jämförelse mellan FF 20Mp 600mm x 1,4 extender ( = ca 900mm )
och APC 900mm ( 600 x1,6 crop =ca 900mm)
Blir det eller kan uppleva någon skillnad i bildkvalitet ?
Rent teoretiskt blir det alltid sämre resultat med FF och extender. Dessutom får AF jobbigare att hänga med.

Detta förutsätter förstås att man har en lika bra aps-c-kamera som FF-kamera, och det är där det blir problem i praktiken, eftersom ytterst få märken satsar seriöst på kameror med mindre sensorer. Både Canon och Nikon verkar ha släppt den marknaden, Fuji är väl mest ambitiösa idag.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Bäst med 7DII utan converter i min mening om jag jämför min 1DX med sin crop-klon.

Men! Under vissa förutsättningar.

Med samma slutartid levererar de båda kombinationerna samma ISO-tal. Cropen dock med ett steg större bländare. Spelar dock ingen roll eftersom 1DX:en ger dubbelt så mycket ljus på samma bländarsteg naken, så då blir det lika.

Men om ISO närmar sig 800 eller går över får jag alla gånger bättre bildkvalité med 1DX'en än 7D II. 1DX hanterar bruset mycket bättre. På ISO3200 tycker jag att den är likvärdig med ISO1000 på 7DII i riktiga situationer på riktiga fåglar.

Färgerna tycker jag blir bättre på 1DX oavsett ISO-tal. Men det spelar mindre roll för mig eftersom det oftast är lätt att justera till färgerna likvärdigt i LR.

Jag fotade t ex tallbit igår i mulet väder med min 1DX och TC1,4. Med 7DII hade det inte blivit lika bra bilder. Idag var det solsken och då åkte 7DII fram istället.

För mig handlar det alltså om vilken kamera som presterar bäst på höga ISO-tal. Med låga ISO-tal vinner alltid naken lins i min bok. Är det tillräckligt bra åker TC'n på framför cropkameran, och då blir det riktigt bra!
 

PMD

Aktiv medlem
Med samma slutartid levererar de båda kombinationerna samma ISO-tal. Cropen dock med ett steg större bländare. Spelar dock ingen roll eftersom 1DX:en ger dubbelt så mycket ljus på samma bländarsteg naken, så då blir det lika.
En bestämd kombination av slutartid och bländare ger samma exponering av sensorn oavsett sensorstorlek. Får att få samma ljusnivåer i de båda bilderna så måste man förstås ha ställt in samma ISO-värde också.

Då blir det mer brus med den mindre sensorn, så om man vill ha samma brusnivåer från den lilla sensor som från den stora så måste man exponera den mindre sensorn mer (och även ställa in ett lägre ISO-värde).
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
En bestämd kombination av slutartid och bländare ger samma exponering av sensorn oavsett sensorstorlek. Får att få samma ljusnivåer i de båda bilderna så måste man förstås ha ställt in samma ISO-värde också.

Då blir det mer brus med den mindre sensorn, så om man vill ha samma brusnivåer från den lilla sensor som från den stora så måste man exponera den mindre sensorn mer (och även ställa in ett lägre ISO-värde).
Möjligt att jag rörde till det där.

Ex:

7DII naken
1/1000
f/4
ISO800

motsvarar ganska precis

IDX med TC1,4x
1/1000
f/5,6
ISO800

Eftersom 1DX tar in ungefär dubbelt så mycket ljus på lika bländare, slutartid och ISO eller tänker jag fel?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Möjligt att jag rörde till det där.

Ex:

7DII naken
1/1000
f/4
ISO800

motsvarar ganska precis

IDX med TC1,4x
1/1000
f/5,6
ISO800

Eftersom 1DX tar in ungefär dubbelt så mycket ljus på lika bländare, slutartid och ISO eller tänker jag fel?
Du tänker fel, det är samma expeneringsdata till den specifika sensorn, så har du TC så måste du höja ISO för att kompensera att bländaren blir f/5,6
 
ANNONS