Annons
Gammal 2019-07-22, 19:44
Ventures

Tibor skrev: Och läsa hieroglyfer (obs "digitala") från 1000 f kr.....

Min poäng är att det finns inget som talar för att filer skulle bli oläsliga. Media och format kommer att utvecklas, men för branschstandard kommer hela tiden bakåtkompatibilitet finnas.
Det finns något som heter korrupta filer som plötsligt bara uppstår. Statistiskt borde alla filer vara korrupta efter x antal år.
Gammal 2019-07-22, 19:56
Tibor

Ventures skrev: Det finns något som heter korrupta filer som plötsligt bara uppstår. Statistiskt borde alla filer vara korrupta efter x antal år.
Statistiskt sett har alla negativ brunnit upp eller tappats bort efter x år.

Vi slutar nu;
det finns risker med all lagring.. glasplåtar, negativ, utskrifter, filer! Hur stora dessa är för respektive format och media lär vara ytterst svårt att entydigt bestämma.
Gammal 2019-07-22, 20:25
PMD

martinator skrev: 1998... det är ju igår.
Du kan utan problem betrakta negs/pos från 1898.
Jo, men som Tibor skrev så kan de vara svårare att hitta.
Gammal 2019-07-22, 20:31
PMD

Tibor skrev: Och läsa hieroglyfer (obs "digitala") från 1000 f kr.....

Min poäng är att det finns inget som talar för att filer skulle bli oläsliga. Media och format kommer att utvecklas, men för branschstandard kommer hela tiden bakåtkompatibilitet finnas.
Så länge man ser till att kopiera sina data till nya media innan de gamla media blir föråldrade så är det korrekt. (Gamla data går alltid att läsa så länge mediet är oförstört; det är tolkningen av data som kan vara knepig om den kunskapen har gått förlorad eller är obskyr).

Det är t.ex. lite svårt att hitta en bandspelare för halvtumsband nuförtiden. Jag har cirka ett dussin sådana band som kommer att bli svårare och svårare att läsa ut data ur med tiden.
Gammal 2019-07-22, 23:42
Erik Schalin

Tibor skrev: ...men för branschstandard kommer hela tiden bakåtkompatibilitet finnas.
eller så får man konvertera allt eftersom tiden går till nya format.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.

Miops Capsule360