Annons

Efterbehandling porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

andesch456

Ny medlem
Hej,

Jag har en mac och kör mestadels "bilder" samt pixelmator för mina fotografier. Använder även easyhdr3 för vissa effekter. Jag vill nu lära mig mer om porträttfotograferingens efterbehandlingsmetoder. Jag skulle vilja kunna göra en efterbehandling så resultatet blir likt det jag bifogar. Hoppas jag kan få hjälp :)
 

Bilagor

Hej,

Jag har en mac och kör mestadels "bilder" samt pixelmator för mina fotografier. Använder även easyhdr3 för vissa effekter. Jag vill nu lära mig mer om porträttfotograferingens efterbehandlingsmetoder. Jag skulle vilja kunna göra en efterbehandling så resultatet blir likt det jag bifogar. Hoppas jag kan få hjälp :)
Börja med att testa att överskärpa ett porträtt du tagit och se om du närmar dig den här bilden.

Om du inte tycker att det blir som din exempelbild kan du prova något som kallas frequency separation: https://www.youtube.com/watch?v=ldhG9fmgC7o

Personligen tycker jag att din exempelbild är överskärpt och onaturlig.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en mac och kör mestadels "bilder" samt pixelmator för mina fotografier. Använder även easyhdr3 för vissa effekter. Jag vill nu lära mig mer om porträttfotograferingens efterbehandlingsmetoder. Jag skulle vilja kunna göra en efterbehandling så resultatet blir likt det jag bifogar. Hoppas jag kan få hjälp :)
Börja med att lära dig ljussättning. Då har du kommit halva vägen utan att ens peta i pixlarna. Sedan finns det ungefär en miljard youtube videos om retouch. Go!

:)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ett sätt att komma igång är att se Anders Jensens filmer på moderskeppet. Pedagogiskt upplagt. Du får även färdiga makron för frekvensseparering. Här får du även tänket bakom och du får lättare att sålla bort sämre tekniker vid retusch. Det kostar en del men för mig som glömmer lätt är det skönt att veta var hjälpen finns :). Du kan även ställa frågor till lärarna på moderskeppet om du får problem. De är mycket hjälpsamma och trevliga. Googla moderskeppet guld för mer info.
 

hne

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en mac och kör mestadels "bilder" samt pixelmator för mina fotografier. Använder även easyhdr3 för vissa effekter. Jag vill nu lära mig mer om porträttfotograferingens efterbehandlingsmetoder. Jag skulle vilja kunna göra en efterbehandling så resultatet blir likt det jag bifogar. Hoppas jag kan få hjälp :)
Aaron Nace på PHlearn har lagt upp en hel hög med video tutorials på Youtube om hur man kan retuschera porträtt hela vägen från smakfullt, via tatueringsborttagning, till byta ut hud mot något som mest liknar plast. Rätt skoj att titta på och även om resultatet inte faller en i smaken kan man ofta plocka på sig något matnyttigt tips.
 
ANNONS