Annons

Kass skärpa på bilder i bloggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har tagit upp det här förut men tydligen har inget hänt sen sist (minst ett år sen), så jag tar det igen:

När man förstorar bilderna i bloggarna så anpassas storleken till betraktarens skärm. Detta på ett väldigt ofördelaktigt sätt då de blir alldeles oskarpa, åtminstone om man har en skärm och webläsare där hela bilden inte får plats. För mig som är bildkvalitetnörd är detta tämligen oacceptabelt, särskilt när man inte kan högerklicka på bilderna och öppna i en ny flik.

Det finns fler sätt att lösa detta på. Antingen att bilderna öppnas i helskärmläge eller att omskalningen sker på ett sätt som inte totalpajjar skärpan. Annars måste jag börja ladda upp bilderna på annat ställe och länka till dem, vilket är ett herrans merjobb för något jag trots allt betalat för.

Kan ni göra något åt detta? :-/
 

Makten

Aktiv medlem
Jag skall ta och kika. Hur upplever du uppladdade bilder i klassiska album och med största visning a la https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/383602/3691565.htm. Nöjd med bilden i det läget?
Det kan jag nog inte avgöra utan att ladda upp egna bilder, vilket jag inte gjort än. Grejen är att förminskningen sker på ett väldigt destruktivt vis. Det blir som "fyrkanter" i ett regelbundet mönster. Så lite beroende på hur detaljerna i bilden hamnar i detta mönster kan det råka se bra eller dåligt ut. Facebook gör likadant men där är bilderna så sönderkomprimerade att det liksom inte spelar nån roll.

Nån slags möjlighet att få se bilden i sitt ursprungliga format borde finnas, även om skärmen inte räcker till. Lustigt nog går det om man sitter vid mobilen och zoomar in. Då blir 1 pixel i bilden 1 pixel på skärmen.
 
ANNONS