Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ta man bäst skärpa på ett öga med 5dmk iv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
AF är egentligen en omöjlig kompromiss, en del fotografer (som jag t.ex.) vill ha blixtsnabb AF för att fota snabbrörliga motiv, andra vill uppenbarligen ha superexakt AF för att fota med stor bländare på någorlunda statiska motiv. Det senare skulle gå utmärkt att lösa i kameran genom att AF tilläts göra successiva mätningar och medelvärdesbilda.
Nu lär ingen mjukvaruutvecklare på Canon läsa de här synpunkterna, men om de gjorde det skulle jag föreslå ytterligare en AF-inställning i menyerna; en skala med 3-5 steg där man själv kunde kompromissa mellan "speed" och "precision"
Nu råkar väl jag vara båda dessa fotografer i en och samma fotograf.
 

AFJ

Aktiv medlem
Är det någon som provat och kan beskriva om detta är en hjälp eller inte.
Var det inte just detta som videolänken tidigare i tråden handlade om - att det faktiskt var en hjälp?

För egen del skall jag testa - när jag hittar en villig modell och något som liknar ljus så här i det gråa vinterlandet...
 

apersson850

Aktiv medlem
I alla fall på min 1DX Mark II, som har samma funktion som 5D Mark IV, bara med en bättre ljusmätningssensor, är funktionen bra nog för att den sak gå att prova mot en TV. När det visas folk på TV:n, förstås.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det någon som provat
Ja, titta på Dpreview-länken i mitt förra inlägg.

Jag har en lite mer avancerad variant med Fuji.
Din Fuji har fördelen att kunna använda bildsensorn för att spåra och fokusera på ett motiv. En bildsenor har enormt många fler pixlar än ljusmätarsensorn i EOS 5D IV så det är inte alls konstigt att det finns fler finesser i en kamera som använder bildsensorn för att spåra detaljer i motivet. Prestandan är förmodligen bättre också.
 

PMD

Aktiv medlem
Det skall nog till en spegellös kamera för att dra full nytta av den här tekniken. Något Canon inte lyckats med i sin första spegellösa. Där är det bara ansiktsigenkänning.
Sidan 277 i den engelskspråkiga manualen för EOS R beskriver hur man ställer i ögonigenkänning.

EOS R är f.ö. inte Canons första spegelfria systemkamera, men det är deras första spegelfria småbildskamera. Men det slog mig nu att du inte skrev att du syftade på EOS R. Menade du EOS M?
 

Erik X

Aktiv medlem
Det finns hur många möjligheter som helst att själv konfigurera hur du vill att AF på en 5D mkIV skall fungera. Du kan själv välja olika prioriteringar.
.
Ja men just detta verkar inte gå att påverka, inte på 5D3 i alla fall, har letat i menyerna.. Om jag har förstått det rätt så gör fasmätningen bara EN mätning och beräknar (genom prediktion alltså) hur mycket AF-motorn ska vridas fram för att fokus ska landa rätt. Och det blir nästan exakt rätt ;-) Allt för att optimera snabbhet och det är förstås bra när man försöker fånga snabbrörliga motiv eller vill ha snabb serietagning. Men om man fotar porträtt skulle det inte alls vara dumt om AF gjorde 2-3 mätningar till och verkligen trimmade bort alla kvarvarande fel. Det gör absolut inget om det skulle ta några tiotal millisekunder extra. Fick jag bara möjligheten att välja mellan snabbhet och precision beroende på vilken typ av motiv jag fotar för ögonblicket så skulle jag vara fullständigt nöjd :)

Nu råkar väl jag vara båda dessa fotografer i en och samma fotograf.
I viss mån samma här, det är därför jag vill ha en inställningsmöjlighet i stället för att vara tvungen att välja olika kameror :-D
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi som nu har Canon av senare modell skulle kanske göra en test. Den gamla Canon 5D MKII varierade som sagt en helt del. På närgränsen med 85/1,2 slog det på cirka 10 mm.
Jah brukade använda aa-batterier och en tumstock. Satte batterierna på med 5 mm avstånd. De framför till höger och de bakre till vänster. I mitten hade jag batteriet jag siktade på. Vi var många som såg att kameran inte kunde pricka helt rätt. De som hade 50/1,2 hade störst problem

Upplevde att det blev bättre med 5D MKIII och 5Ds r fast gjorde inga riktiga tester.

Med 85/1,4 har jag börjat fota mer på största bländaren eftersom AF är så mycket bättre. Med Fuji kan jag inte få lika kort skärpedjup. Jag kan bara komma till cirka 1,8.
Nu tycker jag att jag oftare sätter skärpan med Fuji än jag lyckas med Canon. Nu har jag kört Canon i många fler år än jag kört Fuji så det borde inte vara att jag är ovan som gör det.
Jag misstänker att Canon fortfarande har svårt att sätta skärpan exakt varje gång med dessa ljusstarka objektiv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Canon påstår inte att kameran automatisk kan hitta ögon att fokusera [...].
Inte jag heller, även om det kunde tolkas så.

Poängen var att så länge AF-sensorn används för att sätta fokus spelar det väldigt liten roll hur bra en annan sensor är att identifiera vad kameran riktad mot. AF-punkterna sitter fantastiskt mycket glesare än pixlarna i bildsensorn.

Vill man sätta en AF-punkt på ögat med en 5D måste man göra det själv.
 

PMD

Aktiv medlem
Poängen var att så länge AF-sensorn används för att sätta fokus spelar det väldigt liten roll hur bra en annan sensor är att identifiera vad kameran riktad mot. AF-punkterna sitter fantastiskt mycket glesare än pixlarna i bildsensorn.
Som sagt var så beror det på hur nära man är. (Och jag antar att du menar ljusmätarsensorn, och inte bildsensorn).

Titta på Dpreview-videon jag länkade till. Det går hyfsat bra för kameran att följa ansiktet på motivet och att aktivera lämpliga AF-punkter. Det lyckas inte alltid till 100%, men det går hyfsat bra. Jag tror inte att man kan åstadkomma så värst mycket bättre utan att ta till en bildsensor med AF-punkter på sensorn, dvs en spegelfri kamera.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som sagt var så beror det på hur nära man är. (Och jag antar att du menar ljusmätarsensorn, och inte bildsensorn).

Titta på Dpreview-videon jag länkade till. Det går hyfsat bra för kameran att följa ansiktet på motivet och att aktivera lämpliga AF-punkter. Det lyckas inte alltid till 100%, men det går hyfsat bra. Jag tror inte att man kan åstadkomma så värst mycket bättre utan att ta till en bildsensor med AF-punkter på sensorn, dvs en spegelfri kamera.
Hyfsat lär väl inte duga.
Min kamera har 61 punkter. Det är väldigt sällan någon sitter precis där motivets öga är samtidigt som kompositionen är den jag vill. (De få gånger jag tar porträtt vill säga).
En automatisk tracking av punk hade inte kunnat sätta skärpan på ögat.

Nu har väl möjligen 5D iv lite fler punkter än min kamera. Men glest lär det ändå vara.


Sedan spelar det väldigt liten roll om vi jämför med ljusmätsensorns hundratusental eller bildsensorn tiomiljonertal. 61 punkter utspridda i ungefär halva bildytan är glest.
 
ANNONS