Annons

Macroobjektiv till Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

heldab

Ny medlem
Hej
Jag har nu varit här på fotosidan.se några dagar och har just blivit medlem. Jag är intresserad av närbildsfotografering och vill utveckla mig där. Jag har en Canon 400D och vill ha ett bra macroobjektiv till denna.
Jag har tittat på lite olika på cyberphoto och det finns flera där som fåt toppbetyg.

1) Jag undrar om ni kan rekommendera något bra objektiv?

2) Jag förstår inte vad det är för skillnad på objektiv som heter
100/2.8 tex mot ett som heter 60/2.8. Bländare och ljuskänsligheten förstår jag men inte siffran före. Vad är det för skillnad på 60 och 100 i dessa fall?

3) Ett zoom, tex 17-70 med macro. Vad betyder det? Jag förstår det inte i samband med macrofunktionen?

Som ni märker är jag amatör, men en glad och ivrig sådan så all information tar jag tacksamt emot.

4)Tips på nån bra fotokurs också när jag ändå håller på med frågor?

Helene
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Själv har jag ett Canon 100/2.8 och är mycket nöjd med det. Skarpt, ljusstarkt och snabb autofokus.

Jag skall försöka svara på dina frågor men andra får gärna fylla i om jag har missat något.

1. Canon 100/2.8 kan jag klart rekommendera. Inte det billigaste men bra.

2. Den första siffran i tex 100/2.8 är brännvidden i millimeter. Ju större tal desto mer förstoring skulle man väl kunna säga att objektivet ger. I fallet med macro-objektiv så är det så att ju längre brännvidd du har desto längre bort från motivet kan du stå med bibehållen storlek på motivet i sökaren men med alltför lång brännvidd blir det svårt att hålla kameran tillräckligt stilla. Jag skulle nog rekommendera att ha omkring 100mm, har du kortare brännvidd måste du gå väldigt nära och då är risken stor att du skrämmer bort flugor, humlor och fjärilar eller vad det nu är du tänker fotografera.

3. Här betyder nog macrofunktionen att du kan fokusera på väldigt nära håll. Jag förstår dock inte riktigt vad man skall ha 17mm och macro till.

4. Denna fråga får jag passa på.

Välkommen till FS
Roland
 

heldab

Ny medlem
Själv har jag ett Canon 100/2.8 och är mycket nöjd med det. Skarpt, ljusstarkt och snabb autofokus.

Jag skall försöka svara på dina frågor men andra får gärna fylla i om jag har missat något.

1. Canon 100/2.8 kan jag klart rekommendera. Inte det billigaste men bra.

2. Den första siffran i tex 100/2.8 är brännvidden i millimeter. Ju större tal desto mer förstoring skulle man väl kunna säga att objektivet ger. I fallet med macro-objektiv så är det så att ju längre brännvidd du har desto längre bort från motivet kan du stå med bibehållen storlek på motivet i sökaren men med alltför lång brännvidd blir det svårt att hålla kameran tillräckligt stilla. Jag skulle nog rekommendera att ha omkring 100mm, har du kortare brännvidd måste du gå väldigt nära och då är risken stor att du skrämmer bort flugor, humlor och fjärilar eller vad det nu är du tänker fotografera.

3. Här betyder nog macrofunktionen att du kan fokusera på väldigt nära håll. Jag förstår dock inte riktigt vad man skall ha 17mm och macro till.

4. Denna fråga får jag passa på.

Välkommen till FS
Roland
Hej Roland och jättetack för bra info. Ditt svar på min fråga 2 förklarar en del men ger mig några frågor till.
Bildåtergivningen 1:1 har jag förstått återger motivet i skala 1:1. Det finns också en siffra för närgräns som jag har fått förklarat för mig är hur nära motivet jag kan komma. Från brännpunkt till motiv alltså. I samband med detta, vad betyder brännvidden?
Om jag då har ett objektiv 100 mm, 1:1 och närgräns på 0,3 meter jämfört med ett annat på 60 mm, 1:1 och närgräns 0,2?
Vad betyder detta för mig när jag ska ta min bild? Om jag kan gå närmare motivet blir det lättare att hålla kameran stilla, eller hur?
Ja det känns lite virrigt.
Men du gav mig svar som gör att jag kan gå vidare med alla mina frågor. Tack snälla
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Det är som du säger att det är lättare att hålla ett 60mm objektiv tillräckligt stilla än ett 100mm men du måste komma närmare motivet för att få samma avbildningsskala och det kan ibland skapa problem. Det bästa är som alltid att leta upp en fotohandlare och prova de olika objektiven du funderar på.
 
ANNONS