Annons

Kodak EIR effekt

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Jag har försökt ett tag nu att få till bilder i PS som liknar Kodaks utgångna infraröda färgfilm. Den klassiska EIR-bilden har röda eller rosa gräsmattor (grönska) och blå himmel. Gulfilter var rekommenderat på kameran för att filmen endast skulle vara känslig för rött, grönt och IR, filtret absorberar blått alltså.

Exempel på hur en riktig EIR kan se ut (inte min bild): Klicka

Nu till min PS metod. Målet har varit att få gräset rött medan himlen förblir blå.

Först måste bilden få gulkrämiga högdagrar. Jag får bäst resultat med Exposure2 och "Polaroid 669 creamy blown highlights". Alla har inte E2, så då får man göra det manuellt:
1. Fyll bilden med Pastel Yellow Orange med Overlay 50%
2. Dra ner mättnaden -60 för Master och höj tillbaka gult +30
3. Lägg på en S-kurva, dra ner skuggorna en aning, upp rejält med högdagrarna.

Andra delen är en Channel Mixer:
Röd kanal: R+100 G+50 B-100
Grön kanal: R 0 G 0 B+100
Blå kanal: R 0 G 0 B+200

När du tryckt OK, borde du ha lila-aktigt gräs och ljusblå himmel. Detta är mycket beroende på hur man lyckas med de krämiga högdagrarna.

Sista delen är ett orangefilter: Fyll med Pure Red Orange i Overlay 60%.

Det finns en hel del variabler här som man kan ändra efter eget tycke och smak. Detta är bara ett exempel på hur EIR kan se ut och det fungerar bäst på somriga bilder med grönska och blå himmel. Det bästa blir kanske om man kan få med riktig IR och blanda 2 eller fler exponeringar tagna med IR-filter.

Mitt resultat:
 

Bilagor

ANNONS