Annons

Hur vet man när en bild är bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pontus1970

Aktiv medlem
Fånig fråga kan tyckas, det beror såklart på en mängd saker, men jag avser i första hand ljus och kontrast. Att kalibrera sin skärm är ju ett sätt, men om man inte vill det? Hur gör ni andra? Anpassar efter er egen skärm och hoppas på det bästa?
Mvh, Pontus
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
varför vill man inte kalibrera sin skärm?
vill man inte kalibrera sin skärm så har man väl inget val än att redigera efter sin egen skärm... man har ju ingen aning hur det kommer se ut på en annan skärm...
 

Pontus1970

Aktiv medlem
varför vill man inte kalibrera sin skärm?
vill man inte kalibrera sin skärm så har man väl inget val än att redigera efter sin egen skärm... man har ju ingen aning hur det kommer se ut på en annan skärm...
Mja, jag uttryckte mig nog dumt. Jag har en laptop som inte medger kalibrering. Framöver skall jag ju satsa på en skärm som går att kalibrera då jag strävar efter att (eller vill kunna) visa bilderna så sanna motivet som möjligt.
Vad jag fiskar efter är om det finns något "knep" eller så för att komma fram till rätta nivåer. Prog som PS etc kan ju detta, men hur gör man manuellt?
 

recman

Aktiv medlem
Beror väl helt på i vilken form du avser att dina bilder ska betraktas. Ska de skrivas ut så justerar du tills du anser dina utskrifter är bra. Ska du visa bilderna på DIN skärm så är det samma sak, då behöver du inte kalibrera. Vill du däremot att bilderna ska visas "korrekt" även på andra skärmar så behöver du kalibrera. Men sen måste man även vara medveten om att en försvinnande liten del av allas skärmar är kalibrerade, så när nån tittar på dina bilder tex här på Fotosidan så har du väldigt liten kontroll över hur bilderna framställs på just betraktarens skärm.
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Jag har en laptop som inte medger kalibrering.
Om jag inte är helt ute och cyklar så kan man väl visst kalibera en laptop? Inte genom att ställa in skärmen som på vanliga CRT/TFT med knappar och brightness/contrast och hit och dit, utan med ett verktyg som skickar en färgprofil till grafikkortet som säger åt hårdvaran att visa färgerna på ett visst sätt beroende på hur din arbetsbelysning ser ut i rummet. Kostar ca en tusenlapp att köpa, pluggas in i usb och så kör man en kalibrering.

Eller är jag ute på min velociped igen?
 

Pontus1970

Aktiv medlem
Beror väl helt på i vilken form du avser att dina bilder ska betraktas. Ska de skrivas ut så justerar du tills du anser dina utskrifter är bra. Ska du visa bilderna på DIN skärm så är det samma sak, då behöver du inte kalibrera. Vill du däremot att bilderna ska visas "korrekt" även på andra skärmar så behöver du kalibrera. Men sen måste man även vara medveten om att en försvinnande liten del av allas skärmar är kalibrerade, så när nån tittar på dina bilder tex här på Fotosidan så har du väldigt liten kontroll över hur bilderna framställs på just betraktarens skärm.
Du har en poäng i det. Fast om jag kalibrerar så ökar ju chanserna en smula att bilderna upplevs som jag tänkt mig (subjektivt tittarens skärminställning).
 

Pontus1970

Aktiv medlem
Om jag inte är helt ute och cyklar så kan man väl visst kalibera en laptop? Inte genom att ställa in skärmen som på vanliga CRT/TFT med knappar och brightness/contrast och hit och dit, utan med ett verktyg som skickar en färgprofil till grafikkortet som säger åt hårdvaran att visa färgerna på ett visst sätt beroende på hur din arbetsbelysning ser ut i rummet. Kostar ca en tusenlapp att köpa, pluggas in i usb och så kör man en kalibrering.

Eller är jag ute på min velociped igen?
Kallas inte det "profilering"? Och betyder att man talar om för grafikkortet vilka färger det skall kunna visa?
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Kallas inte det "profilering"? Och betyder att man talar om för grafikkortet vilka färger det skall kunna visa?
http://www.dustin.se/pd_5010111515.aspx

Kalibreringsverktyg. Som profilerar. Och kalibrerar. Äpplen och päron. Huvudsaken, hur man än gör, är ju att någon av datorns delar (skärm, gafikkort) genererar naturlig färg, svart, vitt och gamma i förhållande till vad man har för ljus på arbetsplatsen runt datorn.

Har beställt en Pantone Pro för jag blir galen på jobbet, med knappar på skärmen, Adobe Gamma och grafikkortets inställningar som ska samarbeta... på dualscreen. Ominstallerade nyligen, och hittar inte rätt manuellt helt enkelt.

Sen är det en nackdel att vara svagt färgblind i sammanhanget, men det är ju en annan femma...
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Kallas inte det "profilering"? Och betyder att man talar om för grafikkortet vilka färger det skall kunna visa?
I princip korrekt uppfattat.
Troligen menar du helt rätt.
Med profilering så får grafikkortet "styrinstruktioner" som talar om på vilket sätt det ska "hantera" olika färger.

Profilering med bra utrustning gör en rejäl skillnad mot "manuell" lösningar.
Och det gör helt klart att du kan lita på vad du ser i mycket störra omfattning än om du inte profilerat alls.
 

Pontus1970

Aktiv medlem
I princip korrekt uppfattat.
Troligen menar du helt rätt.
Med profilering så får grafikkortet "styrinstruktioner" som talar om på vilket sätt det ska "hantera" olika färger.

Profilering med bra utrustning gör en rejäl skillnad mot "manuell" lösningar.
Och det gör helt klart att du kan lita på vad du ser i mycket störra omfattning än om du inte profilerat alls.
Ok! :) Förhoppningen med tråden var att lära mig justera manuellt, men det kanske inte är att tänka på längre? Att använda kalibrator verkar ju vara bra mycket smidigare trots allt. Jag har hört att laptops inte går så bra att kalibrera/profilera, känner mig lite osäker där, vad gäller egentligen? Och om det är möjligt är jag tackasm för ev tips på prisvärd kalibrator... :)
Mvh, Pontus
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Ok! :) Förhoppningen med tråden var att lära mig justera manuellt, men det kanske inte är att tänka på längre? Att använda kalibrator verkar ju vara bra mycket smidigare trots allt. Jag har hört att laptops inte går så bra att kalibrera/profilera, känner mig lite osäker där, vad gäller egentligen? Och om det är möjligt är jag tackasm för ev tips på prisvärd kalibrator... :)
Mvh, Pontus
Jag kommer ha tillgång till den ovan nämnda kalibratorn för ca 1500 nån gång nästa vecka. Finns även en enklare för 700. Ska testköra den på min privata laptop vid tillfälle, och skriver i denna tråden hur det funkade.
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Tack! Det skall bli intressant att höra hur det går!
Mvh, Pontus
Det gick utan problem att kalibrera/profilera laptopen. Mycket enkelt och smidigt. Den mäter först upp ljuset runt skärmen, sen fäster man mätstickan med sugproppar på skärmen. Programmet sänder sedan ut ett antal färgfält som analyseras, och efter 2-3 minuter är det klart.

Vill man kam man ha mästickan bredvid arbetsplatsen och låta den kolla ljuset hela tiden (om man sitter bredvid ett fönster ex) och anpassa skärmen efter omgivningen.

Nu hade jag både dagsljus och glödlampsljus på en gång, så jag ska prova igen senare när det är helt mörkt ute.
 

FiLLez

Aktiv medlem
Finns det inget program att ladda ner som man kan kalibrera sin skärm med? Är inte så jätte sugen på att köpa en dyr kalibrerings pryl..
 

Pontus1970

Aktiv medlem
Det gick utan problem att kalibrera/profilera laptopen. Mycket enkelt och smidigt. Den mäter först upp ljuset runt skärmen, sen fäster man mätstickan med sugproppar på skärmen. Programmet sänder sedan ut ett antal färgfält som analyseras, och efter 2-3 minuter är det klart.

Vill man kam man ha mästickan bredvid arbetsplatsen och låta den kolla ljuset hela tiden (om man sitter bredvid ett fönster ex) och anpassa skärmen efter omgivningen.

Nu hade jag både dagsljus och glödlampsljus på en gång, så jag ska prova igen senare när det är helt mörkt ute.
Bugar o bockar för info! Då får det ju helt klart bli en kalibrator framöver. Kanske de har bra mässpriser på fotomässan i helgen! :)
Tack för att du testade! Pontus
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Finns det inget program att ladda ner som man kan kalibrera sin skärm med? Är inte så jätte sugen på att köpa en dyr kalibrerings pryl..
Du har säkert redan program installerade som kan hjälpa dig att kalibrera skärmen. Grafikkortets drivrutiner, eller Adobe Gamma.

Mätstickan man köper för dyra pengar fungerar istället för dina ögon, och är egentligen en professionell lösning för studios med flertalet arbetsstationer som måste vara färgmässigt samstämmiga (som i mitt fall), eller folk som ska skicka grejer på tryck som är nogranna med färgskalan.

För privat bruk är det en ganska subjektiv uppfattning om vad som är rätt färger, ungefär som att säga vad som är "rätt" vitbalans (det kan ju variera beroende på smak). Sen är det ju en fördel om man inte förlorar för många mörkgrå nyanser mot det svarta för att kontrasten är för hög.

Fotosidan har en artikel om kalibrering:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm
 

Falumas

Aktiv medlem
Kan man använda en kamera som utrustning vid profilering?
Det borde gå, men det blir nog ett rätt krävande jobb eftersom dom flesta USB-grunkorna kollar ett antal olika inställningar. Jag skulle tippa att min USB-grunka en Quato Silverhaze gör tusentals prov under profilering. Quatos programvara funkar också som så att man först gör sitt bästa att kalibrera skärmen med dom olika inställningsmöjligheterna som skärmen erbjuder sedan profilerar den skärmen.
Nästan alla upplever en korrekt inställd skärm som ljussvag och lite grådassig, därför är nästan alla skärmar för ljusa och mer "vivid" än vad dom ska vara för att sälja bättre.
Fast en Nikon D300, D700 eller D3 skall klara att skicka LiveView-bilden till datorn och då kanske man kan göra ett kalibrerings och profilierings-program.
(mer om live-view programmet kan ni läsa här http://nikonrumors.com/2009/02/18/nikon-control-beta-1.aspx )

/Karl
 
ANNONS