Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har 20 000 foton, vill organisera, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobefound

Avslutat medlemskap
Hej!

Står nu inför uppgiften att organisera ca 20 000 foton. Är inte superfotograf på ngt sätt men det viktigaste för mig är att snabbt kunna hitta foton på min dator utifrån vilka personer som är med på kortet och även utifrån vissa andra viktiga nyckelord.

Så, har kollat genom nätet och följande länk är nog den bästa som finns: http://www.damroundup.com/

Men, nu undrar jag hur ni andra gör?

Viktigt för mig när jag ska strukturera och organisera min foton:

1) Det får inte vara ngn proprietär databas, jag måste kunna ta med mig/exportera mitt meta-data till ngn annan produkt om jag så skulle vilja.

2) Jag måste smidigt kunna tagga mina foton med nyckelord... och det verkar som att jag är ensam om just detta krav konstigt nog? Alltså, jag vill kunna definiera ett kortkommande för alla namn i familjen/släkten. T.ex. "T" för "Tommy" och "S" för "Sandra". När jag startar min batchtaggning så kommer första otaggade kortet upp, jag trycker "T" och sedan "S" för att Tommy och Sandra är med på det kortet. När jag är färdig trycker jag Enter för nästa kort... osv... Detta måste väl ngt program klara av? Hur ska man annars orka ta sig igenom 20 000 kort!?

Har tittat lite på Idimager som verkar vara lite av branschens flaggskepp vad gäller funktionalitet, men jag hittar inte denna snabbtaggningsmöjlighet där.

3) Mina originalbilder ska inte påverkas på ngt sätt om jag inte uttryckligen ber om en redigering.

4) Import och export av metadata/EXIF/IPTC måste funka klockrent

5) Jag måste kunna skapa en framkallningsmapp med kopierade resizade/fixade bilder som jag kan ta med mig till frisör'n eh.... fotobutiken!

Vore kul med lite input på hur proffs gör detta!

/Tommy
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag vet att Uppsalabaserade databasföretaget Mimer som funnits sedan 70-talet klarar av att tagga bilder m.h.a ansiktsigenkänning i sina databaser. Detta på en såpass liten och effektiv databas att den fungerar i mobiltelefoner.

Baserat på detta tycker jag att det borde finnas produkter som kan göra precis detta på din PC att få tag på. Jag vet dock inga på rak arm.

Om de finns så är troligen inte ansiktsigenkänningen hundraprocentig men ska man tagga 20 000 bilder så kan det nog hjälpa en del :)

Jag har tyvärr inga närmare tips än så. Jag har själv aldrig använt någon dylik mjukvara och den enda databasbaserade fotoorganiseraren med taggstöd jag kommer på är F-spot. Vet inte om den finns till andra operativsystem än Linux.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Vad det gäller att identifiera personer på ansikten så ska senaste versionen av Ihpoto klara det.
Med förutsätter ju att du har en Mac.

Vad det gäller metadata.
Så kan jag starkt rekomendera Photo Mechanic.
Finns för både Windows och OS X.
Använder detta själv just för metadatadelen.
Och det har det du önskar + lite till.
En del tips om hur du kan arbete med Photo Mechanic finns på min blogg:
http://photo-it.net/fotoblogg/?cat=15
 

tgr

Aktiv medlem
Har du tittat på Lightroom?
1. Databasen är öppen (sqlite), samt den kan exportera xmp.

2. Du kan tagga bilder och ha taggarna i en trädstruktur för bättre översikt. Vad den inte kan är att köra kortkommandon för taggar. Dock kan du markera alla foton i en mapp med en speciell person och tagga dom samtigit. Dessutom kan du skapa sets med taggar som kommer upp som knappar du kan trycka på. Det är inte helt orimligt att nästa skarpa version får ansiktsigenkänning.

3. Orginalbilder påverkas inte då alla ändringar sparas i databasen. Du kan då även skapa virtuella kopior med olika editering.

4. Du väljer om du vill exportera med eller utan exif osv.

5. Du kan använda Collections och virutella kopior för att spara din "beställning" utan att behöva spara på dubbla kopior av jpegfiler. I printmodulen kan du ställa in en vald pappersstorlek och där lätt justera så rätt saker syns innan du även där kan printa till jpeg. Snabbt och smidigt.


Jag använder Lightroom så det är det jag kan. Andra program är säkert bra också.
Arbetar man kontinuerligt i Lightroom så blir det lite jobb och man kan tagga både med nyckelord, stjärnor och färger samt att du kan göra collections helt fritt med bilder. Även smarta collections beroende på keywords.

Sen att gå igenom 20000 bilder gör du inte på en dag. Det är bättre du sprider ut projektet och gör lite varje dag så har du kanske på ett halvår jobbat igenom dina bilder. När jag gick igenom mina 15000 bilder så änrade jag mig ändå flera gånger hur jag ville göra med taggning.

Lightroom 2 finns att köra gratis i 45? dagar. Det finns även en Lightroom 3 Beta du kan testa.
Eftersom du inte behöver röra dina bilder så kan du testa det samtidigt som du testar andra program.
 

andersli

Aktiv medlem
Ytterligare en röst på Lightroom!

Har själv nästan 50000 foton och tänkte dela med mig av ett litet knep:

Jag har grovsorterat alla mina foton, exempelvis "familjebild", "natur", "stadsmiljö", "fest", "dans" etc. Därefter har jag skapat en "smart collection" för varje kategori som innehåller bilder utan namntagg. På det sättet ser jag direkt om någon familjebild inte är taggad, utan att de behöver drunkna i mina festbilder.

Ett annat tips är att skapa den fiktiva personen "ingen", så att bilder som helt saknar människor ligger kvar i samlingen med otaggade bilder.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Har inte den senaste versionen av Elements automatisk ansiktsigenkänning? Dvs den skall klara av att tagga (keywords) vissa bilder helt automatiskt. Om det sedan fungerar vet jag inte.

I Elements ingår en eminent del som heter sorteraren. Den är just till för att sortera, tagga och märka upp bilder. Stöder XMP, itpc etc.. Dvs alla standarder som behövs. Dessutom klarar den av att skriva datat till bildfilen (alt som xmp) vilket är nog så viktigt. Sorteraren är som en LR light

Även jag använder LR, Riktigt nöjd. Saknar inte kortkommando alls för taggning. Gör tvärtom istället. Markerar samtliga bilder som innehåller ett visst motiv och kickar dit taggen. Ett problem med ett eventuellt kortkommando i LR för keywords är att de allra flesta bokstäver redan är upptagna av andra kortkommandon, jmf med Photoshop. Tex så betyder G att du går till sorteraren (Grid). D = Develop etc....

Smart collections/collections har jag helt slutat använda av en enda anledning: Den stöds inte av någon standard och går inte att skriva till bildfilen. Inget stort problem för många kanske men för mig är det ett jätteproblem. Hade massor av "smart collections" och vanliga "collections" tidigare men i samband med programbyte så uppstod enorma svårigheter då mitt tidigare program inte stödde någon standard och även senare efter en krasch så försvann allt igen.

Felet var mitt vid denna krasch. Jag lyckades skapa korrupta databaser. Både den skarpa och de som var uppbackade. Klantigt men det är sådant som kan hända även den bästa :). Jag blev tvungen att importera bilderna igen från backupen. Inga av mina collections kom tillbaka medan allt annat föll på plats alldeles perfekt. Jag har istället skapat manuella "collections" under keywords som jag skriver till bildfilen. På så sätt får jag även med mig dem vid ett eventuellt byte av programvara i framtiden
 
Senast ändrad:

Pekka M

Aktiv medlem
Jag sorterar och taggar med Adobe Bridge (CS4). Har inte använt Lightroom, men det verkar funka ungefär likadant. Bridge har man ju redan om man har köpt Photoshop.
Jag gjorde en liknande insats för ett tag sedan (har inte kollat, men cirka 15 000-20 000 bilder var det nog). Det tog ett antal timmar i anspråk, men jag tog det lite pö om pö och var klar på ett par veckor. Då taggade jag samtliga personer och alla specifika platser.
Det går som sagt att få en bra trädstruktur på taggarna. Sedan är det bara att markera de foton som ska tilldelas en viss tagg (eller fler taggar på samma gång) och klicka.
Det bör tilläggas att innan jag började tagga så betygsatte jag bilderna (ytterligare en funktion som jag gillar). Bilder som jag inte ansåg förtjänade något betyg (rating) filtrerade jag bort från vyn och lät också bli att tagga. (Någon gång ska jag bli bättre på att kasta bilder också). ;-)
Nu kan det vara rätt skojigt att till exempel söka fram alla bilder på en viss släkting och som jag har gett betyget 4 eller högre.
 

tobefound

Avslutat medlemskap
Tack för svar!

Risken med att markera massor av foton, som jag ser det, och sedan välja att tagga med t.ex. "semester", är att du i nästa omgång markerar en delmängd av dessa för att tagga som "jobbet". I nästa omgång ska du tagga kort som... osv... sen glömmer man bort vilka man taggat och varför. Och glömmer man inte bort så tittar man ju aktivt på vilka som har taggar och vilka de är; jag vill komma bort från tankemomentet och mer bli en maskin eftersom jag har så många kort att komma igenom.

Därför tänker jag: ge mig ett kort, klicka på tangent(er) för att tagga, klart, nästa kort. Slipper tänka.

Problemet med att det inte finns fler kortkommando kommer man lätt förbi genom att gå in i ett särskilt speed-taggningsläge. Där funkar bara de kortkommandon man angett för taggning.

Bra tips med att ranka fotona först!

Verkar inte som att så många arkiverar och taggar sin foton...? det är väl hela poängen med den digitala fotorevolutionen? Att kunna hitta och plocka ut på ett effektivt sätt! Jag vill snabbt kunna ta ut foton mellan t.ex. maj och juni 2005 som både min fru och vårt tredje barn är med på samt att det ska vara antingen semesterkort eller jobbkort. Rätt skönt att slippa gå igenom alla kort "bara" för detta.

Idimager och IMatch och Photo Mechanic verkar vara tre stora program, är det ngn som har ngn erfarenhet av detta?

Tack!

/Tommy
 
Senast ändrad:

joakim d

Aktiv medlem
Det går faktiskt att knyta kortkommandon till nyckelord i Lightroom, jag har inte testat själv men i LR finns något som heter keyword sets som kan innehålla upp till 9 nyckelord per set. Genom att välja ett set så visas alla ingående nyckelord i en panel och de nyckelorden har då alt-1 till alt-9 som kortkommando.

Glömde säga att man kan naturligtvis skapa egna set.
 

AFJ

Aktiv medlem
Därför tänker jag: ge mig ett kort, klicka på tangent(er) för att tagga, klart, nästa kort. Slipper tänka.
Förstår hur du tänker men med den metoden så blir det 20000 tangenttryckningar...

Verkar inte som att så många arkiverar och taggar sin foton...?
Jo vi är nog väldigt många som gör det, men var och en har olika behov och förutsättningar så det kan vara svårt att ge generella råd.

Jag jobbar med Lightroom, taggar alla mina bilder och älskar programmet därför att det både erbjuder bra katalogiseringsmöjligheter OCH bra rawkonvertering OCH bra utskrifter etc.

Om du endast är ute efter att organisera bilderna så kanske det finns bättre verktyg men om du vill ha ett program som hanterar hela bildflödet tror jag LR är nära det optimala. Jag tycker i alla fall du kan prova LR, det finns test- och betaversioner att ladda ner.

En sak som är viktigt att påpeka är att LR kräver att du "importerar" alla bilder till databasen. Detta är en process som tar lite tid. Det kan upplevas som en nackdel om man har stora bildmängder. Å andra sidan har programmet utmärkta funktioner för att redan vid importen lägga till keywords, sortera bilder efter datum etc, så den lilla tid det kan ta kan också vara ett bra sätt att bringa ordning i oredan. Exakt hur du skall gå tillväga beror ju mycket på hur du har bilderna organiserade idag.

När jag började med LR hade jag nog 10 000 gamla bilder att hantera och jag har betat av dem allt eftersom, satt keywords och rating. Lagt till location, city och country mm. Nu är det härligt att med ett par knapptryckningar kunna få fram svaret på frågor som "Visa mig alla bra bilder på Erik tagna med 70-200:an tagna i Stockholm".

Om jag hade tusentals bilder per dag att hantera, ja då skulle jag kanske välja ett annat verktyg än LR, men om du under några år "bara" samlat på dig 20 000 bilder, då är nog LR ett bra alternativ.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag kör Expression Media Pro (iView Media Pro) som är jättelätt att taga i. Plus att man kan ha flera kataloger öppna samtidigt. Det kan man inte i Lightroom.
 

The Ghost

Aktiv medlem
I lightroom så kan du spraya nyckelord.
det finns en sprayburk längst ner i toolbaren, skriv in nyckelordet och spraya bilderna, enkelt men glöm inte att radera nyckelordet så du inte sprayar det som inte ska märkas.

Det går även att spraya stjärnmärkning,färgmärkning + en del annnat

www.stefan-zander.com
 
ANNONS