Annons

Att tänka på vid köp av mamiya?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Jag går runt i tankarna och funderar på att införskaffa en mellanformatare. Har ju tvingats skaffa 0,5 dioptrier starkare glas i glasögonen så det blir ju så svårt att se de där små fjuttiga 35mm neggen ;) Har snokat runt lite på "mellanformatsmarknaden" och nästintill bestämt mig att jag ska försöka hitta någon mamiya. Är det något man ska tänka på att kolla vid köp av deras kameror? Eller har ni några tips på några andra kameror som inte producerar tumnagelsnegativ?
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag skulle nog satsa på en mamiya 645 + en 80mm/1.9.. Mmm, underbart kort skärpedjup kan man få med den.. *dregla*

Dock så kan jag tycka att skillnaden mellan 24x36 och 6x4,5 är lite för liten. Därför kör jag Pentax 67 numer ;)
 

voitcanon

Aktiv medlem
Vad är bäst att kolla på kameran om man köper begagnat, bälgen har jag förstått att det är jätteviktigt att man kollar men vad mer?
 

ravi

Aktiv medlem
Mamiya 6 eller 7

Jag har aldrig fattat vad som är charmen med Mamiyas spegelreflexkameror, men Jag hade en Mamiya 6 i 12 år och den var helt underbar. Till den typen av bilder du visar i ditt album här på fotosidan passar Mamiya 6 eller 7 riktigt bra. Det häftiga med att ha Mamiya 6 var att man kunde köpa hela systemet med alla tillbehör till en billig penning. Mamiya 7 har lite fler och lite häftigare objektiv och är lite större, men det mesta är likadant på de två kamerorna. Mamiya 6 kan man fälla in objektivfattningen på och då blir den litet mindre, men det är ju också en mekanisk funktion som det kan bli fel på. Mamiya 7 är lite robustare. Dessutom går det bättre att få tag i reservdelar till Mamiya 7, om man skulle behöva laga något.
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Hör lite med l-foto i Vansbro. Har en hel att välja på i mellanformat samt egen kille som servar det begagnade. http://www.l-foto.se/ Har i det närmaste bara analogt vilket det ser ut som Du söker. Trevlig liten butik.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Jag har aldrig fattat vad som är charmen med Mamiyas spegelreflexkameror, men Jag hade en Mamiya 6 i 12 år och den var helt underbar. Till den typen av bilder du visar i ditt album här på fotosidan passar Mamiya 6 eller 7 riktigt bra. Det häftiga med att ha Mamiya 6 var att man kunde köpa hela systemet med alla tillbehör till en billig penning. Mamiya 7 har lite fler och lite häftigare objektiv och är lite större, men det mesta är likadant på de två kamerorna. Mamiya 6 kan man fälla in objektivfattningen på och då blir den litet mindre, men det är ju också en mekanisk funktion som det kan bli fel på. Mamiya 7 är lite robustare. Dessutom går det bättre att få tag i reservdelar till Mamiya 7, om man skulle behöva laga något.
Tyvärr ligger mamiyas mätsökare lite över min budget. Och de är för ljussvaga.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om man tycker att 135 film är lite litet så hade jag undvikit 6x4,5.
Ytan blir väl knappt 3ggr större.
Jag hade valt 6x6 eller 6x7 som ger en 4/4,5 ggr större yta.

Nu använder jag just 6x4,5 men det beror till stor del på autofokusen.
Hellst vill jag även ha 6x9.
 
Senast ändrad:

voitcanon

Aktiv medlem
Ok ska ge en lite prolog :)
Har fotat lite med en hasselbad på skolan, någon skorstenshistoria med centralslutare fråga inte vilken. Vart rätt charmad över det ytterst slöa arbetsättet man använde kameran med. Upp med stativet mät ljuset försök hitta motivet vilket inte är lätt med sådan fyllesökare, sedan fälla upp luppen i sökeren fokusera och sedan ta bilden. Och alla bilderna jag tog blev ändå "liggande" beskurna så 645 tror jag kommer passa mig bra.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Mm, 645 är trevligt, har själv en Pentax. Men Mamiyas RZ67 är underbar både att jobba med och till resultatet. Ska man ändå krångla med mellanformat skulle jag råda att gå på ett större format.
 

Mr_H

Aktiv medlem
Lite tips vad du ska undersöka (eller fråga säljaren) när du köper begagnad Mamiya 645.

Jag har Mamiya 645. Den äldre Mamiya 645 1000s är en härlig kamera att använda. Men man får tänka på att det är gamla kameror. Jag har haft problem med de elektriska kontakterna till prismasökaren (glapp, man kan inte ljusmäta), går att fixa med tejp. Packningar för ljustätning blir kladdiga. Veven för filmframmatning trillar av (klena gängor på skruvarna som håller fast vevbajonetten till huset).

Huset har inte utbytbara filmmagasin.

Det finns en variant, 645j som saknar spegeluppfällning.

Sedan har jag två Mamiya 645 Pro (vill man köpa ett visst objektiv på Tradera så måste man ofta köpa kamera+objektiv, därför har jag två om någon undrar). Modernare kamera, bättre kvalitet om än plastigare. Klumpigt hus. Problem jag har stött på: ena mattskivan ger fel ljusmätarvärden ihop med prismasökaren, en ljusläcka i ett filmmagasin av plast (nästan osynlig spricka). Jag trivs faktiskt bättre med det gamla kamerahuset 645 1000s än med 645 Pro trots att den senare är modernare.

På ett par av ojektiven har bländarlamellerna blivit sega i nerbländningen.

Det roligara att fota med ljusshaktsökare, men då krävs separat ljusmätare. Men det är hopplöst att fota i höjdformat. Då behövs prismasökaren.

Om du jämför 645 med andra större format, tänk på vikten.

Det ovanstående ser kanske lite negativt ut. Men det är trevliga kameror att använda, med väldigt bra optik. Normalen 80/1.9 rekommenderas.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mamiya 645 1000s

problem med de elektriska kontakterna till prismasökaren (glapp, man kan inte ljusmäta), går att fixa med tejp.

Normalen 80/1.9 rekommenderas.
Har också haft en sådan med samma problem.

Sökaren sitter fast på mitten, som en gungbräda. Genom att skära maskeringstejp i tunna remsor & tejpa dessa på varandra i framkant så tippade bakkanten ner & emot kontakterna. Sedan var det inga problem.

Normalen är fin men lite mjuk i teckningen.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Strunt i den frågan hittade mig idag en fin Mamiya rz67 II med tillhörande prisma och 140 macro. :) Men kan någon förklara eller har en fin länk till vad alla ringar på objektivet betyder?
 

Bilagor

voitcanon

Aktiv medlem
Hej vet någon vart man kan få tag i en vev till en mamiya 645 pro? Är liksom svårt att mata kameran utan vev :(
 
ANNONS