Annons

Hjälp! Bilderna blir som "trasiga" på datorn!! Virus?

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Jag har ett konstigt problem med mina bilder. Det blir som förskjutningar i vissa bilder och fel färger i de områden som blivit förskjutna.
Jag har ett exempel:

(1:a bilden) Originalbild:



(2:a bilden) Trasig bild med olika ljusskillnader och "förflyttning" av bild:



(3:e bilden) Trasig bild med blå förändring på understa delen av bilden och "förflyttning":



Vad är fel egentligen? Kan det vara virus eller trasig dator? Någon som upplevt samma problem?
 

Bilagor

Senast ändrad:

equinoxus

Aktiv medlem
Prova med ett annat minneskort... Visar det sig vara fel på minneskortet så bör du ha garanti på det. Dom brukar lämna 5 år till livstidsgaranti.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Jag måste tillägga att när man ser på bilderna på minneskortet så är alla hela. Det är när man fört över alla bilder på en gång från minneskortet till hårddisken och tittar på dem på hårddisken som man kan se att vissa bilder visar sig konstigt.

Är det fortfarande fel på minneskortet tro? Det kanske kan vara så att felen börjar uppträda när man överfört dem till datorn alltså?

EDIT: Minneskort jag använder:
Sandisk 2 GB Ultra II köpt i maj 2007
 
Senast ändrad:

Ibis

Aktiv medlem
Det kanske är troligare med minneskortsläsaren, eller kanske internminnet i din dator. Krashar datorn din en del också?
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Datorn krashar eller hänger sig inte så ofta. Kanske 5 gånger per år. Men det är väl normalt.

Men kan internminnena vara trasiga även fast datorn inte hänger sig?

Jag startade datorn lite och kollade lite hur det stod till.

De jättegamla bilderna var inte trasiga. Men de nyare som jag la in för kanske 3 veckor sen, där var några trasiga. De mystiska var att de inte var trasiga precis efter jag lagt in dem. De blev på något sätt trasiga med tiden tycker jag.

Så antingen går bilderna sönder mer och mer, eller så är ett antal bilder trasiga på hårdisken och mer trasiga bilder skapas inte.

Jag hörde från en annan fotofantast om att bilder kunde bli sådär om man vände bilderna samtidigt som man förde in dem.
Jag hörde också att man kunde gå till fotoaffären och få bilderna reparerade. Det kostade också.
 

jannas

Aktiv medlem
Datorn krashar eller hänger sig inte så ofta. Kanske 5 gånger per år. Men det är väl normalt.

Men kan internminnena vara trasiga även fast datorn inte hänger sig?

Jag startade datorn lite och kollade lite hur det stod till.

De jättegamla bilderna var inte trasiga. Men de nyare som jag la in för kanske 3 veckor sen, där var några trasiga. De mystiska var att de inte var trasiga precis efter jag lagt in dem. De blev på något sätt trasiga med tiden tycker jag.

Så antingen går bilderna sönder mer och mer, eller så är ett antal bilder trasiga på hårdisken och mer trasiga bilder skapas inte.

Jag hörde från en annan fotofantast om att bilder kunde bli sådär om man vände bilderna samtidigt som man förde in dem.
Jag hörde också att man kunde gå till fotoaffären och få bilderna reparerade. Det kostade också.
Har du bilderna bara på datorn nu och inte længre på minneskortet?

Det finns en del program med gratis prova-på-versioner som kan reparera trasig data från minneskort. D.v.s det samma som du betalar før i butik. Prova google efter recovery memory card eller något liknande.
 
ANNONS