Annons

Vad är detta för kamera?: Aosta DC7990

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Hej.

Julen 2006 fick jag en kamera som hette Aosta DC7990, den köptes från teknikmagasinet. Den funkade bra och så, men nu hackar och sprakar objektivet när man sätter på kameran.

Men jag funderar lite. Vad är Aosta för märke egentligen? Någon som vet? Verkar vara svårt att hitta på google t ex. Börjar kännas lite mystiskt ^^.

Några här som kanske vet lite om såna här specialtillverkade kameror eller vad det nu är?
Var kan man hitta tester och redogörelser om den?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
INgen aning, men kan inte låta bli att garva åt detta stycke i bruksanvisningen:

Ett tips som kan bespara dig huvudvärk!
En digitalkamera är väldigt lik en dator. Om kameran låser sig medan du använder den, följ nedanstående steg för att återställa kameran.
1. Ta ut batteriet.
2. Sätt i batteriet igen.
3. Sätt på kameran.


Petter ...
 

j2^

Aktiv medlem
Det är Pentax som tillverkar dem som "stock" för diverse ap-billiga OEM-varianter.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Pentax tillverkar dem, men säljer dem vidare till någon annan som säljer dem? :O ?

Hurdå "stock" menar du?

Betyder dethär att denna kamera är en budgetkamera som inte är någon höjdare egentligen kanske. Eller hur kan man säga?

Kan det finnas fler namn på denna kamera? Undrar hur man tar reda på dem.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är nog snarare en billig kamera som inte tillverkas för något av de kända märkena utan kanske för lokala kinesiska marknader och så, en sådan kamera kan vem som helst köpa ett part i av och sätta vilket namn man vill på. Kameran kan vara tillverkad av samma företag som gör kameror till någon eller några av de stora märkena med delvis samma teknik fast t.ex. linser och andra delar som inte riktigt klarar toleranserna de stora har så då stoppar de in de grejerna i ett eget hus och säljer billigt under vilket namn som helst. Det är vanligt att det går till så här för det mesta som tillverkas i Kina.

Nu vet jag som sagt inte garanterat att det är detta det är frågan om, men jag skulle tro det.

Någon kvalité är det nästan garanterat inte frågan om, vare sig bildkvalité eller mekanisk kvalité. Att laga den lönar sig garanterat inte om det ens är möjligt att få det gjort. Specialtillverkad är den garanterat inte heller, då skulle den ha kostat 50 000 kr istället.
 

j2^

Aktiv medlem
Pentax tillverkar dem, men säljer dem vidare till någon annan som säljer dem? :O ?

Hurdå "stock" menar du?

Betyder dethär att denna kamera är en budgetkamera som inte är någon höjdare egentligen kanske. Eller hur kan man säga?

Kan det finnas fler namn på denna kamera? Undrar hur man tar reda på dem.
"stock" kan även kallas "blanks" "blanco" "whitebox" och en massa andra saker.
Blanks _behöver_ inte vara budgetprylar, men _ofta_ är det "billigaste tänkbara".

Det är samma princip som (exempelvis) Sportex Cykelmärke "PEAK" tillverkas i Taiwan, och jag garanterar att samma cyklar finns i MÅNGA länder, men med olika "märken".

Just denna typ av kamera sälja blandannat under märkena Avant (Teknikmagasinet och andra), Acer ar också OEM'at den.

Om jag inte minns helt galet så är en DC7990 _egentligen_ en Pentax Optio M20.

Ett av de bättre sätten att "avslöja" just kompaktkameror är att kika på hur objektivet ser ut, alltså glasytor och innertuberna, för dessa brukar som regel inte ändras.
 
Senast ändrad:
ANNONS