Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny kompaktkamera - Vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

skarsfjall

Aktiv medlem
Jag har nyligen skaffat XZ-1 och jämfört med min S90, optiken i XZ-1 är helt överlägsen. S90 är suddig i kanterna medan XZ-1 är skarp över hela bilden. Det finns många detaljer som känns mer genomtänkta hos XZ-1 när det gäller inställningar, på bara en vecka har den blivit min favorit.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Hmm, Olympus ZX-1 kanske är lite stor än det jag tänkt mera.

Jag fick reda på att man inte kunde zooma med Canon S95 under filmning. Var ju lite tråkigt kanske...
Här: http://www.youtube.com/watch?v=TnsJjBfn-BU&feature=iv&annotation_id=annotation_684197


Men med Fujifilm F550EXR verkar man kunna det och dessutom ha 1080p HD mot 720p. (Ingen jättesuperskillad egentligen)

Men vissa här säger att S95 gör bättre stillbilder intesant?

Vad innebär att F550 EXR är bridgekamera? Är inte S95 det också?


Fujifilm F550EXR eller Canon S95. Oww så svårt.

Och vad tycker vi om denhär Canon IXUS 310 HS ? Hur dann är den tror ni?

tacktack för alla svar!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men vissa här säger att S95 gör bättre stillbilder intessant?

Vad innebär att F550 EXR är bridgekamera? Är inte S95 det också?
Det finns väl ingen exakt definition på "bridgekamera", men jag tänker på de "kompaktkameror" som inte är speciellt kompakta, utan liknar systemkameror och där konstruktören oftast lagt mer krut på egenskaper som väldigt stort brännviddsomfång än på ren bildkvalité. Sen har denna typ av kameror börjat bli mindre i storlek, F550 är ju inte speciellt stor för att ha 15x zoom.

F550 och S95 är alltså representanter för helt olika kameratyper. Det är lite som att välja mellan en Skoda Ocatvia kombi och en Mazda Miyata.

S95 är konstruerad för att ge hög bildkvalité (för att vara en kompaktkamera) inte minst när ljuset är lite sämre, och för att ge fotografen kontroll.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Vad skulle man kunna säga Canon IXUS 310 HS är för sorts kamera?

Den kanske går att jämföra med Fuji F550 EXR?

Men denna Fuji F550 EXR har ju "bättre" brännvidd, zoom, HDfilmning. osv.
Men bara för att man gjort så att de principerna har bättre värden betyder det alltså inte att det blir bättre bilder och video? Är det så det är mera kanske?

Men jag funderar på mest att köpa Canon S95, på något sätt känns den lite bättre än Fuji F550 EXR. Kanske blir bra köp vad tror ni? Här kan man köpa den t ex: http://www.ellos.se/dv/1-Elektronik-Foto-videokameror-Digitalkameror-Kompaktkameror/Canon/_/N-h07Z1z140t4?Nr=302727

Men batterit verkar laddas ur lite fortare än vanligt, kanske man kan köpa extra någon stans? Var vet ni?
EDIT: Hittade ett här: http://www.kjell.com/?item=42368&path=637500000,687500000
Det verkar vara samma som S95 har ( NB-6L alltså) , vad tycker ni?
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Sådär nu har jag köpt Canon S95!

Blixtrande och skarpa bilder! Klarar att ta kort vid dåligt ljus väldigt bra!

Åkte över till stockholm över lördagen och jag tog kanske 500 bilder!

Någon som vill rekommendera något särskilt angående användandet av min S95?

Lite bredare vidvinkel skulle ju inte varit fel kanske. Det skulle isåfall blivit Fuji F550 EXR, men den gav inte lika bra bildkvalite och strålande bilder även vid dåligt ljus eller hur var det?
 
ANNONS