Annons

Program för att vända bilder automatiskt med?

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Min Canon S95 verkar ha en inbyggd orienteringssensor. Det skulle vara praktiskt om alla bilder vändes i Windows fotovisning.

Finns det några program där man kan markera alla bilder och sedan välja ungefär "Autorotate all JPG's" ?

Skulle ju vara praktiskt!

( Finns ju visningsprogram man kan installera från tredjeparts, men de vänder ju bara bilden tillfälligt i programmet :[ )
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Du kan göra detta direkt i Utforskaren (Windows).

Markera alla de bilder du vill rotera, högerklicka och välj rotera medurs/moturs. Sedan går Windows igenom bild för bild och roterar dem.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Är det helt ofarligt att vända med Windows egna roteringsprincip*? Alltså jag menar om den tar bort någon information ur Exif-biten. Eller vänder den helt enkelt bara bilden?

*T ex att vända en bild på gamla viset genom att högerklicka på en bild och rotera medurs/moturs.


Jag kollade om dendära automatiska specialsaken fanns, men såhär finns bara hos mig:



Jag testade ändå att markera alla och trycka Rotera medurs. Men då vändes ALLA bilder.

Tanken var ju att med hjälp av orienteringssensorn vända på bilderna åt rätt håll.

Kanske jag hittade fel meny eller liknande?

Vad kan jag göra nu t ex? Någon som har lite tips ? :]
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
En gång i tiden använde jag ett program som hette "Rota". Det läste av orienteringstaggen i bilderna och roterade (förlustfritt) de som behövdes.

I Windows XP och tidigare (vet ej hur Win 7 gör) har det funnits en "bugg" som gör att vissa bilder som roteras dessutom sparas om med sämre kvalitet som följd. Jag har för mig att det gällde bilder där någon av sidornas pixeldimension inte var jämnt delbar med 8.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Jaha, det låter ju bra. Men frågan är om det finns någonstans att ladda ner eller liknande.
Det finns inte på google?

Här (för länge sen) nämner du ungefär samma program, men vet inte var det finns:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116529


"":

Jag använde förut ett program som hette Autorotate eller nåt liknande, just för att rotera bilder så att de visades rätt i Windows XP's bildvisning. Det var en liten plugin som gjorde att man kunde högerklicka på en fil eller en mapp och välja "Autorotate all JPG's". Funkade kanonbra. Nu använder jag Lightroom och där känner den av bildens riktning automatiskt.
Hmm, undrar om det finns såna program att ladda ner. Kanske det finns i något bildvisningsprogram att vända bilderna statiskt? (och inte" dynamiskt" (för tillfället alltså))

Fler tips!! :)

EDIT: Någon som vet om det är helt ofarligt att vända bilder manuellt med Win7?!
 
Senast ändrad:

erro.se

Aktiv medlem
Jag har som sagt inte kvar programmet eftersom jag inte använder det längre.

Prova att googla på "lossless jpg rotation" och se vad du hittar....
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Eftersom jag inte längre använder Windows, vet jag inte hur nyare versioner än XP gör när det gäller att rotera bilder; i XP spardes de om i jpeg med förlust.

De flesta bildvisare kan vända enligt kamerans anvisning om rotation utan att bilden ändras alls; den ligger då kvar i sitt ursprungliga tillstånd utan rotation.

Bland bildvisare som gör förlustfri rotering är min favorit Irfanview. Den roterar jpeg utan att ändra data i bilden, och den kan utföra ett kommando på många filer samtidigt, både med kommandorad och från det grafiska gränssnittet.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Sådär, nu installerade jag Irfanview!

Man kunde låta programmet vända bilder automatiskt alltså?

T ex:

Jag har en mapp med bilder, några är tagna på snedden då alltså.

Hur kan man då låta programmet vända på dessa bilder steg för steg?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
  1. Med utforskaren öppnar du mappen med bilderna
  2. Högerklicka på en bild.
  3. Välj att öppna med Irfanview.
  4. När bilden öppnas i Irfanview, tryck t (snabbkommando Thumbnails)
  5. Med Ctrl nedtryckt, markera alla bilder som ska vändas åt ett håll
  6. När bilderna du vill vända är markerade, tryck Skift-L (Lossless)
  7. Välj vilket håll de ska vridas
  8. Vänta tills Irfanview har laddat mappen igen
  9. Upprepa från 5 de som ska vändas åt andra hållet

Irfanview har en massa snabbknappar, som det kan ta en tid att lära sig, men det är ett lättanvänt program, och med svensk språkfil kan man få alla menyer och kommandon på svenska.

I T-läge kan man också navigera till andra mappar, men det är alltid enklast att öppna en bild; jag brukar i Windows ha Irfanview som program för att visa bilder, så att jag bara dubbelklickar. Irfanview kan skicka bilder till externt bildbehandlingsprogram, och man kan ha mer än ett externt.
 
Senast ändrad:
ANNONS