Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotograferar man miniatyr-miljöer? (Märklin-städer t ex)

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Vi har en tågbana med en stad med en del hus i. Jag tänkte man kunde ta lite mysiga bilder där med mycket vidvinkel, så man får för sig att det är en stor stad (omvänt mot den nya speciella "miniatyr"-effekten som finns i vissa kameror).

Jag provade lite, men det första man märkte var att fokus låg på ett speciellt avstånd så att några små hus såg jättesuddiga ut och även det som låg längst bort. Så att få rätt fokus är det första man tänker på. Sedan om man kan lyckas få någon slags storstads-effekt (hur man nu gör^^) skulle ju det också vara spännande.

Någon som vet vad det är man ska ställa in? Och om någon vet hur och om man kan göra det med denna Canon S95 så vore det ju bra också.

tacktack för alla tips!
 

Gimbal

Aktiv medlem
Ett trick jag sett var att använda speglar för att kunna komma ner i gatunivå även i trånga miljöer. Dvs. lägg en spegel i 45 graders vinkel på "gatan" och fota spegeln uppifrån.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Spännande fråga! Om man tittar på de trix som finns för att göra omvändningen, borde åtminstone en av åtgärderna vara att dämpa färgmättnaden, som tydligen ofta är stor i miniatyrer. Sedan behöver du få till ett bra skärpedjup, och då vore ju ett tilt/shift-objektiv smaskens, Men de är ju rätt dyra. Kanske kan man experimentera med flera bilder, där fokus läggs på olika avstånd.

Men detta är bara fria spekulationer! berätta om du lyckas! Eller inte, för all del...

Per.
 

roffen2

Medlem
Du behöver ta flera foton med samma position på kameran där du flyttar fokus. Och sen behöver du ett program i datorn där du väljer förgrunden från ett foto, mittpartiet från ett annat och bakgrunden från ett tredje. Photoshop Elements har jag använt, finns en någorlunda enkel funktion för detta. Inte så enkelt att flytta fokus manuellt med en kompaktkamera, men jag tror en Canon S95 har en funktion för att ta tre foton med variation av fokus (finns på S90 åtminstone). Kan ju vara värt att prova.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Du behöver ta flera foton med samma position på kameran där du flyttar fokus. Och sen behöver du ett program i datorn där du väljer förgrunden från ett foto, mittpartiet från ett annat och bakgrunden från ett tredje. Photoshop Elements har jag använt, finns en någorlunda enkel funktion för detta. Inte så enkelt att flytta fokus manuellt med en kompaktkamera, men jag tror en Canon S95 har en funktion för att ta tre foton med variation av fokus (finns på S90 åtminstone). Kan ju vara värt att prova.
Jo, jag har också för mig att det finns en sån funktion. Vad heter den i din kamera? Finns den när man har manuell inställning?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det finns ett tilläggsprogram, som man kan använda för att göra stackade bilder med Canons kompaktkameror, CHDK, och där kan man göra små ändringar av fokus på en serie bilder. Man kör ett skript som ändrar fokus en liten bit för varje bild, och då kan man få skärpa från väldigt nära till långt bort.

Programmet laddas i kameran på samma sätt som man sätter in nytt firmware, men det byter inte firmware, utan det är ett tillägg som gör att man kan komma åt kommandon att styra firmware, exempelvis för fokusstackning eller många andra operationer som kan automatiseras med hjälp av skript i ett skriptspråk. Det finns två skriptspråk som kan köras i programmet, och fokusstackning kan man antagligen hitta färdiga skript för.

När man har en serie bilder med olika fokus kan man lägga ihop dem och få ut en bild med bara de skarpa delarna av de olika bilderna. Det finns program både för Windows och Linux som kan göra stackning.
 

gorse

Aktiv medlem
Det finns en fantastisk modelljärnväg som den numera bortgångne Krister Brandt hittade på fanstasiska beerättelser om livet i skalan1/87. I gamla nummer av allt om hobby fanns nästan alltid fantastiska bilder av anläggningen tillsammans med en historia som fick Grönköpings veckoblad att framstå som kamratposten. Hur anläggningen mår i dag vet jag inte, men jag tror att boken om westergötlands - nerikes Jernvägar fortfarande finns på biblioteket.

Jag gissar att bländare 22 och stadiigt stativ, bra val av utsnitt etc gav väldigt bra bilder,

www.wnj.se border funka fortfarande.
 

roffen2

Medlem
Jo, jag har också för mig att det finns en sån funktion. Vad heter den i din kamera? Finns den när man har manuell inställning?
Jag trycker FUNC SET. Fjärde uppifrån i valen till vänster är VARIATION, Ett av valen här är Fokuseríngsvariation. Med knappen DISP kan man i det här läget också styra hur stor variationen ska vara i de tre bilder som tas.
 

Brav

Aktiv medlem
Ursäkta att jag knycker tråden lite.
Finns det något program som skulle kunna sköta en fokusvariation på en Canon EOS direkt i kameran. Eller det kanske är enklare att hitta ett datorprogram som sköter detsamma med kameran kopplad till datorn. Någon som vet?
 

roffen2

Medlem
Ursäkta att jag knycker tråden lite.
Finns det något program som skulle kunna sköta en fokusvariation på en Canon EOS direkt i kameran. Eller det kanske är enklare att hitta ett datorprogram som sköter detsamma med kameran kopplad till datorn. Någon som vet?
Precis vad man vill ha! Jag ställde samma fråga här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137392

Men fick väl inget positivt svar egentligen.

När jag ändå lägger ut länkar:
Det finns modelljärnvägsforum som diskuterar foto, se tex

http://www.stinsensforum.se/tagfoto-f26.html

Och om du tycker din hobby är dyr och avancerad, kolla då in den här tyska killens modelljärnväg:

http://www.freymodell.de/1.html
 
ANNONS