Annons

Redigera produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoAlex

Medlem
Hej!

Jag har börjat lite med produktfoto och jag undrar vilket som är det bästa sättet för att göra bakgrunden helt vit i photoshop CS5 och om det är några andra viktiga saker man måste tänka på. Jag har en slags bakgrund som ser ut som en solstol med ett vitt böjt plexiglas och två blixtar, med två softboxar och ett paraply.

Tacksam för svar! :)
 

flygnord

Aktiv medlem
allra enklast är att ljussätta motivet så du slipper göra något alls åt bakgrunden i efterhand. Är din plexiskiva halvt genomskinlig? isåfall kan du ju börja med att testa en ljussättning med en mjuk ljuskälla som står på baksidan av plexiskivan och ger ett motljus.
 

PhotoAlex

Medlem
allra enklast är att ljussätta motivet så du slipper göra något alls åt bakgrunden i efterhand. Är din plexiskiva halvt genomskinlig? isåfall kan du ju börja med att testa en ljussättning med en mjuk ljuskälla som står på baksidan av plexiskivan och ger ett motljus.

Går det verkligen att ljussätta så att det blir HELT vitt? Liksom FFFFFF? Ja den är lite genomskinlig, kan testa! Tack :)
 

flygnord

Aktiv medlem
ja, det går. Dock är det svåra att balansera så motivet inte blir en silhuett eller tappar sina ytterkanter för att bakljuset är för starkt. hellre att ligga precis på gränsen och rätta till det med en enkel nivåjustering eller kontrastkurva i efterhand.
 

Francis-G

Aktiv medlem
Går det verkligen att ljussätta så att det blir HELT vitt? Liksom FFFFFF? Ja den är lite genomskinlig, kan testa! Tack :)
Ja, det går fint. Mät upp ljuset/motljuset för bakgrunden så att det är +0.7EV starkare än ljuset på ditt motiv, exponera sedan efter huvudmotivet. Ibland kan det behövas +1EV för att få helt utfrätt vitt i bakgrunden men risken är att du får överstrålning i objektivet och dålig kontrast. Skärma av allt motljus utanför bildytan för att minimera problemen med överstrålning.
 

PhotoAlex

Medlem
Jag lyckades inte få bakgrunden helt vit utan överstrålning... Vilket är då bästa sättet att frilägga i photoshop? (heter det ens frilägga? har för mig det)
 

PhotoAlex

Medlem
Jo fast i vissa av bilderna har jag skuggor som jag helst vill behålla. Sen när jag ska markera bakgrunden väljer den antingen inte hela bakgrunden eller så tar den av motivet...
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om du vill behålla skuggor kan du inte frilägga; det är en absolut motsättning. Däremot kan du få bakgrunden att bli vit eller nästan vit och ändå ha skuggor, men det handlar om hur du belyser och var du lägger vitpunkten i bildbehandlingen. Det beror också på motivet om det går.

Friläggning gör man utan skuggor, och när du frilägger kan du också välja att göra helt transparent bakgrund, så att ditt motiv kan läggas fritt flytande på en webbsida.

Vanligare vid produktfoto är att man behåller lite skuggor och gör bakgrunden nästan vit vid tagningen och möjligen ljusar upp den lite till vid behandlingen. Det är en balansgång med överstrålningen, och det är lättare att komma ifrån oönskat ljus om man dels maskar bakgrunden, som Francis föreslår, dels om man placerar föremålet en liten bit framför bakgrunden. När man har luft mellan föremål och bakgrund blir det ingen skugga.

Du kan möjligen få bättre tips om du berättar vad för slags föremål du ska fotografera och kanske visar någon bild på hur du har tänkt dig. Kanske också om du pekar på någon bild som någon annan har tagit och som liknar det du är ute efter.
 

iBoat

Aktiv medlem
Om du vill behålla skuggor kan du inte frilägga; det är en absolut motsättning. Däremot kan du få bakgrunden att bli vit eller nästan vit och ändå ha skuggor, men det handlar om hur du belyser och var du lägger vitpunkten i bildbehandlingen. Det beror också på motivet om det går.

Friläggning gör man utan skuggor, och när du frilägger kan du också välja att göra helt transparent bakgrund, så att ditt motiv kan läggas fritt flytande på en webbsida.

Vanligare vid produktfoto är att man behåller lite skuggor och gör bakgrunden nästan vit vid tagningen och möjligen ljusar upp den lite till vid behandlingen. Det är en balansgång med överstrålningen, och det är lättare att komma ifrån oönskat ljus om man dels maskar bakgrunden, som Francis föreslår, dels om man placerar föremålet en liten bit framför bakgrunden. När man har luft mellan föremål och bakgrund blir det ingen skugga.

Du kan möjligen få bättre tips om du berättar vad för slags föremål du ska fotografera och kanske visar någon bild på hur du har tänkt dig. Kanske också om du pekar på någon bild som någon annan har tagit och som liknar det du är ute efter.
Jag förstår vad du menar med "absolut motsättning", men i vissa fall går det bra att ha en helt transparent bakgrund OCH bibehållna skuggor. Detta är kanske inget som TS har nytta av att veta, men i mitt fall ska produktbilderna oftast användas i trycksaker och då monteras de i Indesign. Där kan man välja vilka lager man vill ha med i bilden och skugglagret läggs då i blandningsläge Multiplicera. Det förutsätter förstås att man gjort ett lager med frilagd bild och ett annat lager med bara skuggan.

Till TS:
Det är en smaksak hur man vill arbeta. Jag föredrar att lägga energin åt att ljussätta produkten och struntar i hur bakgrunden ser ut. Friläggningen sker i PS. Med friläggning menar jag en transparent bakgrund. En bild med vit bakgrund är enligt min mening inte frilagd.
 

gorse

Aktiv medlem
Jag har föreslagit det förut och jag vet inte om det duger, men kan man inte i photoshop dra ett varv med magisk markeringspensel runt objektet, trycka på mask och sen justera brighness/levels/curves (eller med sin egen favoritmetod) och dra upp nivåerna tills det blir nära vitt? Sen man kan fintrimma gränserna i masken?
 

martinator

Aktiv medlem
Det går jättebra att frilägga med skuggor. Svårare än att bara frilägga med produkt men inte oöverkomligt. Snyggare dessutom. Var i ligger motsättningen? Friläggning i sig betyder ju bara att man just frilägger delar av bilden - vilka delar är inte inbegripet i den semantiska betydelsen.

Att frilägga produktbilder brukar gå absolut bäst med banor - pennverktyget. Trollspö är enligt min åsikt för amatörer som tummar på kvalitén. Att frilägga med skugga gör du enklast genom att använda en mask.

Rita en bana runt objektet > skapa markering > skapa mask.
plocka skuggan från kanalen med bäst täckning > gör nytt lager > läs in kanal > fyll > ställ opacitet/blandningsläge

Nu har du en frilagd produkt med en frilagd transparent skugga.

/martin
 

Francis-G

Aktiv medlem
Ojojoj nu blev det mycket här men tack för att ni försöker hjälpa mig! På min blogg har jag lagt upp en av bilderna jag vill göra bakgrunden helt vit på, men samtidigt helst behålla skuggorna. Ni får gärna ge tips på hur jag ska göra! :)

http://photoalex.devote.se/blogs/12897612/fotosidan-bild.htm#WriteComment
Hmm, du har varit för snål med ljuset, din bild är ganska underexponerad. Har du något ljus bakom/genom den vita bakgrunden? Om du bara sätter ljus framifrån på ett sånt här motiv så blir inte bakgrunden 100% vit men det går att fixa ganska lätt i PS efteråt.

Vitbalansen är också lite fel vilket gör att bakgrunden ser blåaktig ut. Ställ in vitbalansen i råkonverteraren genom att klicka på bakgrunden tills det ser rent vitt/grått ut innan du jobbar vidare i PS.

Jag har lekt lite med din bild i PS och då blev det så här före/efter justering :)
 

Bilagor

Francis-G

Aktiv medlem
Justeringarna är nerifrån i PS-lagren: curves för vitbalans, levels för ljushet, hue/sat för lite mer färg på motivet (med en mask), text med din adress och överst ett sammanslaget lager med lite smart skärpa.
 

Bilagor

cocuyo

Avslutat medlemskap
Den här bakgrunden är alltså avsedd att genomlysas, så att den själv håller en viss luminans, som skapar vithet i bilden och får föremål att liksom "flyta i luften".

Blixt är kanske inte den lättaste belysningen, det är relativt svårt att kontrollera med precision. Jag föredrar lampor. Eftersom bröden och osten knappast smiter sin väg medan man exponerar är det inte något problem om det blir lång exponering.

Om man vill ha skuggor när man genomlyser bakgrunden ska summan av ljus framifrån där det inte är skugga och bakifrån bli exponering till vitt. Skuggorna blir då mycket svagare än när man inte har något ljus genom bakgrunden. Det finns flera sätt att förstärka skuggorna om man vill ha dem djupare, både vid tagningen och i efterbehandling. Men friläggningen blir enklare om skuggorna inte är med när man frilägger bröden.

Jag utgår ifrån att du tar RAW, eftersom det ger större spelrum för ändringar. Bilden som du har lagt upp har blåstick och är ungefär ett steg mindre exponerad än optimalt.

När motivet har så stor utsträckning i djupled tiltar jag för att få skärpa över hela, men om man inte har den möjligheten får man försöka få större skärpedjup genom att flytta längre bort och använda mindre bländare. Mindre bländare kommer att accentuera allt damm på sensorn; det är bättre att göra ren den först om man inte vill sitta och plocka bort dammet i bildbehandlingen.

Du kan också prova att lyfta ditt motiv en liten bit från bakgrunden på något sätt, så att grejerna inte ligger direkt på. Sätten är många; häftmassa, ståltråd, pinnar etc. När man har en genomlyst bakgrund och placerar stöden så att de inte kommer i bild brukar de inte heller ge skuggor.
 

Francis-G

Aktiv medlem
Tack så jättemycket för hjälpen men just nu känner jag bara för att ge upp med dem här bilderna...
Nej, fortsätt att experimentera, öka ljuset, minska ljuset, flytta blixtarna, ändra slutartid/bländare, flytta på motivet, vrid på sakerna, lägg sakerna på små distanser (häftmassa, suddgummin mm).

Självklart så kan det inte bli perfekt resultat med en gång, du ska inte ta råden och de påpekade "felen" som kritik. Testa att försöka fixa "felen" ett i taget tills du blir nöjd, produktfoto är inte raketforskning ;)
 

PhotoAlex

Medlem
Nej jag kommer inte ge upp med att fota utan jag menade att jag vill ge upp med att rädda de bilderna jag tog igår i photoshop. Jag får ta nya bilder och försöka lära mig ;)
 
ANNONS