Annons

Fotografera bröllop när det är mörkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne B

Aktiv medlem
Jag har fotograferat några bröllop tidigare, då bekanta och släktingar gift sig. Men då har det varit sommar och ljust.

Nu har jag helt plötsligt tagit på mig att fotografera ett, när det är mörkt och dessutom inomhus.

Mina förutsättningar är ju inte så ljusa.. :) Inget ljus från fönster, då fotograferingen kommer ske efter kl. 16.00.

Är det någon som kan hjälpa mig med lite tips, på vad jag kan göra för att få till det lite mysigt.
Har funderingar på tända lite levande ljus, men vet inte om jag får det, då det är en anrik byggnad vi ska vara i.

Har två speedlight blixtar och reflexskärm att tillgå, men gillar inte att använda dem till porträtt. Är mer för naturligt ljus, som inte finns nu.

Som sagt var, tips mottages tacksamt! :)
 

Peterus

Aktiv medlem
Du säger ju svaret själv. "är för naturligt ljus som inte finns nu"
Grattis! Du får nu användning för Dina blixtar :)

Skicka dem i taket eller/eller i väggarna så blir resultatet inte så "konstgjort" utan mer naturligt. Levande ljus är trevligt men räcker sällan till att fota porträtt och liknande.
I annat fall är det ju bara att skruva upp ISO på max, vara stadig på handen och köra bländare 0,2 ;)

Ett förslag är ju att köra båda varianterna så blir ingen ledsen eftersom åtminstone några bilder borde bli bra?

Lycka till
 

Danne B

Aktiv medlem
Du säger ju svaret själv. "är för naturligt ljus som inte finns nu"
Grattis! Du får nu användning för Dina blixtar :)
Jo, det är väl så. Inser mer och mer att jag inte kommer gilla bilderna jag tar då. :)
Hoppas bara att brudparet kommer göra det.

Har inte varit i lokalerna ännu, men tror det är ganska högt i tak, vilket gör det ganska svårt att sätta blixten i taket. Jag får väl hitta på någon lösning..
 

hornavan

Aktiv medlem
Mitt bästa råd är att du ställer 40D på 800 Iso och använder 16-35 på 2,8 om du kan komma nära, annar 70-200- Rikta blixten bakåt eller snett bakåt om det finns en vägg, annars högt. Med 800 iso och 2,8 når din blixt långt. Kameran ställer du lämpligen på Av.
Fota helst i RAW.
 

hornavan

Aktiv medlem
Om du inte är van att använda två blixtar och stativ så undviker du detta. I ett skarpt läge som ett bröllop gäller det att hålla det så enkelt som möjligt.
RAW därför att det är svårt att beräkna vitbalans om du kastar blixtljuset i en vägg/tak.
Kolla gärna INNAN hur långa slutartider du klarar att handhålla. Testa INNAN i någon liknande lokal så att du blir bekant med metodiken. Om du nu inte redan är det.
 

hornavan

Aktiv medlem
Får du inte bra exponering på 800 iso så går du till 1600, bättre gryniga bilder än suddiga.
När du studsar blixten mot något så blir ljuset ofta mycket fint och ser naturligt ut. Rakt på blixt bara i undantagsfall.
 

Marteric

Aktiv medlem
Nu vill jag inte vara en "pissmyra", men ISO på 800 eller mer på min 40D är inte speciellt kul. Fotade för övrigt i en riktigt mörk kyrka(ingen el) i somras med min 40D + 430EX II. Klarade mig ganska bra med 2,8 1/125 och ISO 400...
 

Frolicc

Aktiv medlem
Kan du utlösa blixtar trådlöst?

Fotade festen efterår i en riktigt mörkt lokal, dock med vita väggar. La en blixt uppe på en hylla under taket och skickade den sedan mot väggen. Ljusets spreds i hela rummet och det funkade kanon!
 

hornavan

Aktiv medlem
Nu vill jag inte vara en "pissmyra", men ISO på 800 eller mer på min 40D är inte speciellt kul. Fotade för övrigt i en riktigt mörk kyrka(ingen el) i somras med min 40D + 430EX II. Klarade mig ganska bra med 2,8 1/125 och ISO 400...
2,8 125/sek 400 iso är inte en mörk kyrka i min bok om du inte slog blixten rakt i ansiktet på brudparet, dessutom är iso 800 användbart om du har någon vana av bildbehandling.
Ibland är det inte så kul, det är realiteten som styr. OM det är mörk och jag inte har någon optik som går under 2.8 och jag inte får tillsätta annat ljus än en reflekterad blixt så är jag inte i läge att säga att det inte är speciellt kul.
You gotta do what you gotta do.
En annan (nöd) lösning är att köra blixten rakt på i Avläge, då blandar kameran naturligt och blixtljus.
 

Marteric

Aktiv medlem
2,8 125/sek 400 iso är inte en mörk kyrka i min bok om du inte slog blixten rakt i ansiktet på brudparet, dessutom är iso 800 användbart om du har någon vana av bildbehandling. .
Kyrkan är mörk, körde blixten "rakt på" (omnibouncer). Ingen ninja på bildbehandling...än. Bilderna blev "platta", mörk bakgrund och omgivning och lite för brusiga för min smak.

Ibland är det inte så kul, det är realiteten som styr. OM det är mörk och jag inte har någon optik som går under 2.8 och jag inte får tillsätta annat ljus än en reflekterad blixt så är jag inte i läge att säga att det inte är speciellt kul.
You gotta do what you gotta do. .
Tummen upp!

En annan (nöd) lösning är att köra blixten rakt på i Avläge, då blandar kameran naturligt och blixtljus.
Blir inte risken att slutartiden blir för lång då denna styrs av bakgrunden (mörk)?
 

PMD

Aktiv medlem
Har inte varit i lokalerna ännu, men tror det är ganska högt i tak, vilket gör det ganska svårt att sätta blixten i taket. Jag får väl hitta på någon lösning..
Bouncers, softboxar, paraplyer ...

Det bästa vore om du kunde provfotografera i lokalen i förväg (vid samma tid på dygnet) så att du kan testa fram lite bra strategier. Din ena blixt kan styras trådlöst av den andra, vilket öppnar upp för lite annorlunda blixtfotolösningar.
 

hornavan

Aktiv medlem
Bouncers, softboxar, paraplyer ...

Det bästa vore om du kunde provfotografera i lokalen i förväg (vid samma tid på dygnet) så att du kan testa fram lite bra strategier. Din ena blixt kan styras trådlöst av den andra, vilket öppnar upp för lite annorlunda blixtfotolösningar.
Detta kräver en erfaren fotograf, jag vet inte om trådskaparen är det, men min långa erfarenhet säger att man inte skall krångla till det, speciellt om man är osäker. Det blir lätt för mycket att hålla reda på.

När jag måste fota med blixt rakt på och det är skitmörkt så brukar jag ställa kameran på M och välja största bländare och 15 dels sekund, som jag vet att jag klarar ofta. Då slipper jag kolsvart bakgrund, om det nu inte är kolsvart.
Mitt huvudtips till TS är att köra på högiso och rikta EN blixt bakåt/uppåt/åtsidan. Är han van och bekväm med dubbla blixtar så låt gå.
Träna och träna innan. Det gör jag fortfarande trots min icke ringa ålder.
 

osram

Medlem
Vet inte hur jag hittade den här gamla tråden men läste den ändå intresserat. Nu sitter jag som på nålar med en enda fråga i huvudet....hur gick det?
 

andreassofus

Aktiv medlem
hoppar in med en fråga jag också.. tidigare i tråden står det att man ska använda blixt och högt iso.
Vad är vitsen med att köra högt iso när man använder blixt?
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Teorilektion: Ledtal

hoppar in med en fråga jag också.. tidigare i tråden står det att man ska använda blixt och högt iso.
Vad är vitsen med att köra högt iso när man använder blixt?
Dels att förlänga blixtens räckvidd, dels att "släppa in" så mycket omgivande ljus som möjligt.
Lägsta ISO gör att blixten kör med full styrka å de gör att ljuset upplevs som hårt samt att den inte orkar om avståndet blir långt. Testa inomhus hemma får du se ;-)

ThomasR
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Mkt blixt lite omgivningsljus blir förgrund ljust och bakgrund mörk.



Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tack så mycket för det.. då förstår jag. Ska nämligen fota mitt första bröllop på lördag och är riktigt nervös över det.

har inte riktigt kommit på vad för inställningar jag ska ha på kameran än. Kommer troligtvis använda mitt tamron 17-50 2.8 och min metz 50 AF-1 med omnibounce på som jag tänker rikta uppåt inne i kyrkan.

men hur jag ska ställa in kameran på bästa sätt vet jag inte än.

har testat lite hemma och tycker jag får ganska bra resultat om jag ställer kameran på manuell. bländare 5,6 eller nåt. 1/80sek.
sen ställer jag även blixten på manuell så jag bara kan justera ljusheten i bilden med styrkan på blixten.
med andra ord är det bara EN knapp på blixten jag behöver ändra under hela fotograferingen.

Låter detta vettigt eller låter det helt bananas? :)
 
ANNONS