Annons

Canon G1X, erättare till G12?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Canon G1X, ersättaren till G12?

Enligt Canon Rumors kommer ersättaren till G12 att heta G1X som skall ha följande egenskaper;

  • 14.3mp CMOS (1.5inch) Sensor (1/1.5″ probably)
  • 4x Zoom (28-112)
  • f/2.5-16
  • 14bit RAW
  • DIGIC 5
  • 6fps/4.5fps
  • Multiarea White Balance
  • HDR Mode
  • FullHD 1080p Video
  • 720P Movie Digest Mode
 
Senast ändrad:

LeffeHP

Aktiv medlem
Kan någon förklara sensorstorleken?
Förstår inte 1/1.5", den lär ju inte vara 1 * 1.5 " iaf, det blir ju FF...
 

lusidor

Aktiv medlem
Kan någon förklara sensorstorleken?
Förstår inte 1/1.5", den lär ju inte vara 1 * 1.5 " iaf, det blir ju FF...
Som jämförelse är den nuvarande sensorn i G12 av typen 1/1,7" - så den nya skulle då bli en aning större. 2/3" ( som i Fuji X10) och 1/1,5" är samma sak - 8,8 x 6,6 mm. Det verkar ju helt rimligt att Canon följer Fujis exempel och ökar sensorstorleken en millimeter.

Om den först citerade uppgiften att sensorn skulle vara av "typ" 1,5" skulle stämma, skulle alltså sensorn vara större än i 4/3" kamerorna från Olympus och Panasonic. Det verkar inte rimligt, en sådan sensor skulle vara ca 20 x 15 mm. Keep on dreaming... ;o)

Om man skulle skulle ange "typ"-storlekar på crop och FF skulle det bli 1,7" respektive 2,5". "Typ"-storlekar kommer från hur man angav storlek på gamla TV-kamerarör, som det står i länken ovan. Det betyder alltså att om man skulle ha gjort ett gammalt TV-kamerarör med en användbar bildyta motsvarande småbildsformat, så skulle man behöva ett rör med diametern 2,5 tum.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag spekulerade häromdagen att G12-ersättaren skulle kunna heta GX1, med tanke på att X är en populär bokstav hos japanska kameratillverkare nuförtiden, men sen kom jag på att det redan finns en kamera med det namnet ...
:)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det blev alltså inte någon 1/1,5-tumssensor utan en i 4/3-storlek! Plötsligt är Canons G-serie intressant igen. Lite mer vidvinkel och lite ljusstarkare glugg så hade jag bokat direkt...
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Precis, nån millimeter större än M43 sensorn.. EXTREMT INTRESSANT!

Jag fattar inte hur Nikon tänkte när de gjord 1-systemet.. Hur kan det någonsin konkurrera med denna kamera, eftersom 99% endast kommer använda kit-zoomen..

Äsch..
 

and30ers

Aktiv medlem
Snyggt jobbat Canon, en rejäl sensor i en rejäl kompakt och rimlig pixeldensitet. Brännvidd 28-112mm och ljusstyrkan f/2.8-5.8 är aningen bättre än EF-S 18-55 IS som är motsvarande 29-89mm med f/3.5-5.6 vilket verkar göra jobbet för många plåtare. Men 7500kr är lite saftigt, 4500kr hade varit mera lagom.

Lite slö med 1,9 fps och lite dåligt med kräm i batteriet. Kelvin vitbalans?
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Precis, nån millimeter större än M43 sensorn.. EXTREMT INTRESSANT!

Jag fattar inte hur Nikon tänkte när de gjord 1-systemet.. Hur kan det någonsin konkurrera med denna kamera, eftersom 99% endast kommer använda kit-zoomen..

Äsch..
Mja, G1X kommer att vara klart dyrare än rådande pris för J1 med kitzoomen och fömodligen även över paketet med ett tele också. Förmodligen hamnar den åt samma håll som V1 istället.

Sedan är det nog inte riktigt samma kundgrupp. Canon siktar nog mer på ägare av klumpiga systemkameror och liknande med den här. De är inte fullt så intresserade av 1-serien, medan en kompletterande kompaktkamera kan stå på menyn.

1-serien tror jag har ett lite bredare spektra trots allt. Nu har jag inte sett hur Canon gjort med den här, men 1-serien har ju fasdetektion i sensorn, vilket kan vara ganska väsentligt beroende på vad man är ute efter. Sedan är jag inte heller övertygad om att den blir så långlivad, men den som lever får se. Å andra sidan kan den vara en testbänk för just fasdetektion på sensorn, elektronisk sökare och liknande för Nikon. Erfarenheter som kan vara användbara på annat håll även om inte just kameraserien där det introducerades blir den mest framgångsrika.

(Sedan det där med att tänka. Det förutsätter ju att man faktiskt vet vad konkurrenten gör. ;))
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hoppas nu att det är en vanlig "kompaktkamera-slutare" så dom inte satt in nån jädra m43/SonyNex/systemkamera-PANGPANG-slutare..
 
Senast ändrad:

lusidor

Aktiv medlem
Om den först citerade uppgiften att sensorn skulle vara av "typ" 1,5" skulle stämma, skulle alltså sensorn vara större än i 4/3" kamerorna från Olympus och Panasonic. Det verkar inte rimligt, en sådan sensor skulle vara ca 20 x 15 mm. Keep on dreaming... ;o)
Oops! Drömmarna besannas! Jag är förbufflad! :-O

Visserligen tänjer de lite på tummen när de kallar 14x18mm för 1,5", men OK, den är en millimeter större än 4/3"-sensorerna. Jag går motvalls och tycker Canon gått för långt i detta steg. Men kanske har de kommit fram till att om de ska kunna fortsätta med G-konceptets fysik så ska det till en avsevärt större sensor.

Jag hade föredragit en sensor ungefär som Nikon1, och en motsvarande mindre kamera. Det är i det segmentet det saknas kameror - bättre än traditionell kompakt men smidigare än 4/3" med objektiv. Av vad jag sett hittills skulle jag föredra Fuji X10.
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Jag tror jag får rum med G1 X i bröstfickan på min jacka. Annars vore det kass för jag vill helst inte ha en kamera hängande runt nacken när jag är ute och går. Igår t ex avstod jag från systemkamera men hade behövt dess lägre brus när jag plåtade en fin bild på stranden med min G12 på då nödvändiga 400 iso.
Förutom storleken så undrar jag om G1 X optiken tecknar skarpt även ute i hörnen så som G11- och G12-optiken gör.
Helt klart måste jag beställa en G1 X och testa den när den kommer. Håller den måttet - får plats i fickan och har ett, över hela bildytan, skarpt objektiv - så kommer den att bli min vän.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror jag får rum med G1 X i bröstfickan på min jacka. Annars vore det kass för jag vill helst inte ha en kamera hängande runt nacken när jag är ute och går. Igår t ex avstod jag från systemkamera men hade behövt dess lägre brus när jag plåtade en fin bild på stranden med min G12 på då nödvändiga 400 iso.
Förutom storleken så undrar jag om G1 X optiken tecknar skarpt även ute i hörnen så som G11- och G12-optiken gör.
Helt klart måste jag beställa en G1 X och testa den när den kommer. Håller den måttet - får plats i fickan och har ett, över hela bildytan, skarpt objektiv - så kommer den att bli min vän.
Det är just det som är avgörande för konkurrenskraften - är objektivet skarpt ut i kanterna? Sensorn är inget stort bekymmer. Prismässigt, sensorstorleksmässigt, storleksmässigt och ungefär på bländaröppning (dock mer tele även om skillnaden mellan motsv 84mm och 112mm inte är särskilt stor) går den "head to head" med Panasonic GX1 med nya kitzoomen. Fördelen för befintliga Canonägare är blixtskon hos G1X.
 

Makten

Aktiv medlem
Brännvidd 28-112mm och ljusstyrkan f/2.8-5.8 är aningen bättre än EF-S 18-55 IS som är motsvarande 29-89mm med f/3.5-5.6 vilket verkar göra jobbet för många plåtare.
Ska du räkna om brännvidden så får du allt räkna om ljusstyrkan också, och då är de likvärdiga. Respektive objektiv motsvarar 28-112/5,6-11,6 och 29-89/5,6-9,0 på fullformat.
 

horvendile

Aktiv medlem
Ska du räkna om brännvidden så får du allt räkna om ljusstyrkan också, och då är de likvärdiga. Respektive objektiv motsvarar 28-112/5,6-11,6 och 29-89/5,6-9,0 på fullformat.
Jag har just varit i en lång diskussion om sådant på ett annat fotoforum och är kanske inte jättesugen på att ta det igen - men:
Man kan ägna sig åt omräkningar på flera sätt, som alla kan vara relevanta för ett visst sammanhang. Jag har mina preferenser, andra har sina. Men jag tycker att om du kategoriskt talar om hur man bör göra sin jämförelse bör du också tala om hur du resonerat, om inte annat för att undvika förvirring.
 
ANNONS