Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Hej,
Villen typ av försäkring bör man ha för sin kamera (D800)? Jag har den i ett AB.

MVH
 

matlep

Aktiv medlem
Kan rekommendera Gefvert. Deras villkor var väldigt mycket bättre än den försäkring jag hade från IF på mitt företag. Prisvärt och föredömlig handläggning vid skada.
 

iSolen.se

Guest
Hej,
Villen typ av försäkring bör man ha för sin kamera (D800)? Jag har den i ett AB.

MVH
Värt att tänka på är om det är värt det? Försäkringar ska ju inte gå runt ekonomiskt och om du har ett företag kanske det ät bättre att inte ha försäkringen.

Räkna på om du har råd att ta en reparation eller stöld.

Ett "trick" är att kolla vad premien samt självrisk är och lägga undan samma pengar. När man kommit upp i tex 50% av vad prylarna är värda så slutar man lägga undan och går därefter med vinst.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ett "trick" är att kolla vad premien samt självrisk är och lägga undan samma pengar. När man kommit upp i tex 50% av vad prylarna är värda så slutar man lägga undan och går därefter med vinst.
Hur tänker du då? Kan det aldrig uppstå en skada som kostar mer än 50 procent av prylarnas värde?
 

Maxe

Aktiv medlem
Jag kör med Gefvert.

Blir en rätt saftig premie per år men räknar man ihop prylarna man släpar med sig på diverse strapatser så känns det skönt att veta att prylarna är försäkrade. Det går ju att försäkra både privatägt och företagsägt på samma försäkring. I det ena fallet betalar man ink moms och i det andra exkl moms.

Du har väl troligen lite mer än D800 som skall in på samma försäkring misstänker jag?
 

iSolen.se

Guest
Hur tänker du då? Kan det aldrig uppstå en skada som kostar mer än 50 procent av prylarnas värde?
Nu börjar du igen, det där var ett fyrkantigt inlägg med en fråga du själv lätt kan svara på. []

"T ex 50%" skrev jag. Man kan väl känna efter var man vill lägga nivån.

Företaget lär väl ha några pengar och att lägga undan hela 100% känns lite overkill för något som förhoppningsvis inte händer (så ofta). Onödigt att binda upp hela kapitalet men man gör förstås som man vill.

Med tre års avskrivning på grejerna, elektronik och hus i alla fall, och teknikutveckling gör att man kommer köpa nytt då och då ändå, även utan stöld/skada.

Hur gör du? Du kör väl AB och har hållit på så länge så du kan räkna på det ekonomiskt. Försäkrar du? Buffert? Reparationer? Nyinköp?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hur gör du? Du kör väl AB och har hållit på så länge så du kan räkna på det ekonomiskt. Försäkrar du? Buffert? Reparationer? Nyinköp?
Som den som läst den här tråden kanske redan har förstått har jag en företagsförsäkring som omfattar kamerautrustning, datorer, reseskydd osv. Tecknad via Gefvert, lägre premie än den rena kameraförsäkring de också erbjuder.

För övrigt förstår jag fortfarande inte vad du menade med att man "går med vinst" efter att ha sparat ihop motsvarande 50 procent av utrustningens värde.
 

iSolen.se

Guest
Som den som läst den här tråden kanske redan har förstått har jag en företagsförsäkring som omfattar kamerautrustning, datorer, reseskydd osv. Tecknad via Gefvert, lägre premie än den rena kameraförsäkring de också erbjuder.
I denna tråden har du inte skrivit ett ord om vad du har för försäkring, men ok.

Vad har det kostat, hur många år har du betalat premien och hur mycket har hänt?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Fattar inte "tricket" heller.
Kostar premien 1500 kr/år och självrisken är 1500 kr.
Kameran kostar 50.000 kr och är avskriven efter 3 år.

Då ska jag alltså lägga undan 1500*3+1500 = 9000 kr under dessa 3 åren?
Hur ska detta gå med vinst?
Som jag ser det är det bara en extra kostnad att ha en försäkring för mycket och ytterligare en extra kostnad att få den reparerad.

Är kamerakostnaden under högsta beloppet på vad f-bolaget betalar ut kanske det är billigare att endast avvända hemförsäkringen!

EDIT: Jag tänker inte ha en extra försäkring till min utrustning som används i i min fotoverksamhet. Går den söner eller bilr stulen så täcker hemförsäkringen det.

/Stefan
 

jonasforsgren

Aktiv medlem
Jag har länsförsäkringar men även en separat kamera försäkring via Gefvert. anledningen till detta är att självrisken på länsförsäkringar är runt 8000 kr (20% av basprisbelopp).
Kanske finns andra försäkringsbolag som har det annorlunda?
 

iSolen.se

Guest
Fattar inte "tricket" heller.
Kostar premien 1500 kr/år och självrisken är 1500 kr.
Kameran kostar 50.000 kr och är avskriven efter 3 år.

Då ska jag alltså lägga undan 1500*3+1500 = 9000 kr under dessa 3 åren?
Hur ska detta gå med vinst?
Som jag ser det är det bara en extra kostnad att ha en försäkring för mycket och ytterligare en extra kostnad att få den reparerad.

Är kamerakostnaden under högsta beloppet på vad f-bolaget betalar ut kanske det är billigare att endast avvända hemförsäkringen!

/Stefan
Alla försäkringar går med förlust om man inte är väldigt klantig, det är ju hela idén. Att slippa ta en osannolik förlust mot en mindre avgift. Försäkrningsbolagen tjänar förstås på affären. Därför, är man uthållig eller har kapital kan man tjäna pengar på att försäkra sig mindre.

Dessutom, minskar elektronik snabbt i värde och bolag brukar inte ersätta inköpsvärdet utan i bästa fall dagens nyvärde med avdrag för självrisk och ibland avdrag för åldern.
 

iSolen.se

Guest
Om du tänker svara på mina inlägg kanske det är bra om du läser vad jag skriver.
Du skrev "Som den som läst den här tråden kanske redan har förstått har jag en företagsförsäkring som omfattar kamerautrustning, datorer, reseskydd osv. Tecknad via Gefvert, lägre premie än den rena kameraförsäkring de också erbjuder."

Du har inte nämnt Gefvert, eller omfattning etc före ovan inlägg.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Jag tänker inte ha en extra försäkring till min utrustning som används i i min fotoverksamhet. Går den söner eller bilr stulen så täcker hemförsäkringen det.
/Stefan
Har i och för sig varit uppe i andra trådar men är du säker på att din hemförsäkring täcker utrustning du använder i din rörelse? Jag har antagit att med du med "fotoverksamhet" menar den verksamhet du bedriver som frilansfotograf.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Alla försäkringar går med förlust om man inte är väldigt klantig, det är ju hela idén. Att slippa ta en osannolik förlust mot en mindre avgift. Försäkrningsbolagen tjänar förstås på affären. Därför, är man uthållig eller har kapital kan man tjäna pengar på att försäkra sig mindre.

Dessutom, minskar elektronik snabbt i värde och bolag brukar inte ersätta inköpsvärdet utan i bästa fall dagens nyvärde med avdrag för självrisk och ibland avdrag för åldern.
Så sant så. Så länge jag kan använda hemsförsäkringen så är jag glad. De skriver ändå av lika mycket som jag gör ju. Allt ska vara avskrivet inom loppet på 3 år.
självrisk är 1500 kr och upp 60 000 kr ersätter dom.Dessutom har man ju ändå hemförsäkring så det enda jag betaalr är allrisktillägget. Ska dock fundera på att öka maxbeloppet.

/Stefan
 

Anders Östberg

Guest
Jag hörde med ett par bolag och bedömde att risken för skada och stöld inte uppväger dom dyra premierna, så jag väljer att ta smällen själv om den kommer. Man kan inte veta förrän i efterhand om man lurar sig själv med det valet, men jag tar hellre en chans istället för en garanterad hög utgift som med hyfsad sannolikhet inte behövs.

Jag utnyttjade en klockförsäkring för ett tag sedan, en dyr reparation av en finare klocka, och räknade sedan ut att premierna över året var högre än reparationskostnaden. Det är förstås det som försäkringsbolagen lever på.

Var och en får göra en egen avvägning av risk kontra kostnad.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har i och för sig varit uppe i andra trådar men är du säker på att din hemförsäkring täcker utrustning du använder i din rörelse? Jag har antagit att med du med "fotoverksamhet" menar den verksamhet du bedriver som frilansfotograf.
Kamerautrustningen används privat också och inte enbart i den enskilda firman.
I värsta fall så kan verksamheten sälja av den skadade utrustningen till mig själv eller till min fru.

/Stefan
 
ANNONS