Annons

Vilket Canon-objektiv för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Överallt står att de fasta 85mm-objektiven är de enda som inte förvränger näsa och panna på personerna man porträttfotograferar. Låter jättetrist, då jag äger inte något sådant objektiv för tillfället och är sugen på att testa porträttfoto.

Därför frågar jag nu er: vilket av följande alternativ (som jag har i min kameraväska) tycker ni är "minst dåligt"?

Canon 50mm f/1.4 USM
Canon 24-70 f/2.8L II USM
Canon 80-200 f/2.8L
 

oyegie

Aktiv medlem
Överallt står att de fasta 85mm-objektiven är de enda som inte förvränger näsa och panna på personerna man porträttfotograferar. Låter jättetrist, då jag äger inte något sådant objektiv för tillfället och är sugen på att testa porträttfoto.

Därför frågar jag nu er: vilket av följande alternativ (som jag har i min kameraväska) tycker ni är "minst dåligt"?

Canon 50mm f/1.4 USM
Canon 24-70 f/2.8L II USM
Canon 80-200 f/2.8L
50mm 1.4 funkar rätt bra.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
som svar på det om din kamera: det gör skillnad, du har en fullformat. Då har ju ditt 50mm samma bildvinkel som 50mm på en småbildskamera.

Alla de där kommer funka bra, är ingen mästare på det men man bör väl ligga på nånstans mellan 50-130mm och gärna stor bländare för att sudda ut bakgrunden. Så 85/1.4 t ex är väl kanske "optimalt" på alla sätt som går att komma på, rent generellt. Men att du lika gärna kan använda 50, 70 eller ditt 80-200 fast i första halvan av området då. Med ditt 50/1.4 får du kortare skärpedjup men måste å andra sidan vara lite närmare motivet. Men din 80-200 zoom om du fotar i 80mm eller något inzoomat så går det bra det med och du kan vara lite längre ifrån vilket kanske är trevligare för då blir du inte lika påträngande på modellen :) vilken bakgrundsoskärpa som blir bäst vågar jag inte uttala mig om, du får nästan prova lite olika. Men som sagt, det funkar med alla tre du har om du bara försöker hålla dig inom 50-130mm-området.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Överallt står att de fasta 85mm-objektiven är de enda som inte förvränger näsa och panna på personerna man porträttfotograferar. Låter jättetrist, då jag äger inte något sådant objektiv för tillfället och är sugen på att testa porträttfoto.

Därför frågar jag nu er: vilket av följande alternativ (som jag har i min kameraväska) tycker ni är "minst dåligt"?

Canon 50mm f/1.4 USM
Canon 24-70 f/2.8L II USM
Canon 80-200 f/2.8L
Menar du 80-200 eller är det ett 70-200?

Hur som helst är inget av de två första objektiven du nämner dåliga - de är istället fantastiska tycker jag. 80-200 känner jag inte till.

Fastna inte för mycket i det där med att du bara ska använda ett 85mm för porträtt. Jag förstår tanke bakom, men tycker att den överdrivs alltför ofta. Du kan ta porträtt med vidvinkel om du vill det, bara du vet vad du gör.

Jag skulle lyssna med på de som skrivit hittills och sagt att vilket som av dina objektiv passar bra för porträtt. Jag använder ofta ett 50mm, men då på en 7D, vilket gör att jag kommer lite längre ifrån modellen. Det kanske blir obekvämt nära på en 5D... Det avgör du eller nån annan med en 5D bättre.

/Jonas
 
En gammal modell

Menar du 80-200 eller är det ett 70-200?

Hur som helst är inget av de två första objektiven du nämner dåliga - de är istället fantastiska tycker jag. 80-200 känner jag inte till.

Jo, det är ett 80-200 med röd ring. Utgick ur sortimentet för kanske fem år sedan. Hade det till en Canon D30 från början. De andra två objektiven är nyinköpta förra året.
 
Kul med svar

Tack allihop för svaren hittills!

Jag kanske helt enkel stirrar mig blind på vad proffsen säger om förvrängning... skönt iallafall att bli lugnad och få höra att mina objektiv duger och att kreativiteten sätter gränsen! :)
 

Goran.P

Aktiv medlem
Tack allihop för svaren hittills!

Jag kanske helt enkel stirrar mig blind på vad proffsen säger om förvrängning... skönt iallafall att bli lugnad och få höra att mina objektiv duger och att kreativiteten sätter gränsen! :)
Har sett många bra porträttbilder med t.ex 50/1.4 Men då är jag inte proffs som kan se förvrängningarna
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Fotar jag inomhus så kör jag med min 24-70/2,8L på 50-70mm & utomhus så kör jag nästan alltid med 70-200/2,8l IS II & dom sitter på en FF, jag har en 85/1,8 & den används i princip aldrig så jag tror du kommer klara dig alldeles utmärkt med dom objektiv du har.
 

lasse-p

Aktiv medlem
Hej

Alla brännvidder ger samma perspektiv vid samma avstånd. Det som skiljer är bara hur mycket du får med i bilden. Alla dina objektiv funkar således. Med en 5D Mk II kan du ju också beskära bilden.

//Lasse
Det där stämmer nog inte alls.....
Tycker du att ansiktena ser likadana ut i det exempel från kamera o Bild som jag länkade till ovan? Fotade på samma avstånd med olika objektiv....
 
ANNONS