Annons

Dålig skärpa med Canon EF 70-200/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

clas

Medlem
Jag har kanske för höga förväntningar men jag upplever skärpan vid 200 mm och bländare 2,8 som usel på mitt EF 70-200/2,8 L IS II USM. Då är det centrumskärpan jag tittar på och den avtar från 135 mm för att som sagt bli riktigt dålig vid 200mm.
Objektivet har varit inne för kontroll/justering, först bara objektivet, och sedan tillsammans med kamerahuset. Beskedet från verkstaden är att det inte är något fel och att det håller sig inom toleranserna.
Jag tycker inte att resultat jag får överensstämmer med de tester jag har läst och det hade varit intressant att prova ett annat exemplar av objektivet. De kommentarer om objektivet som finns att läsa på bl.a. fotosidan är bara positiva och säger att objektivet är skarpt från bländare 2,8.

Vad har ni andra som använder objektivet för erfarenheter? Är skärpan betydligt sämre i 200 mm-läget och 2,8? Är det någon som har lust att bidra med egna testbilder tagna på 200 mm och bländare 2,8 respektive 4,0 så jag får något att jämföra med?

Tacksam för lite hjälp.

Mvh
Clas
 

Rommel

Avslutat medlemskap
En bild i fullstorlek med EXIF uppskattas alltid för bra felsökning .

/stefan
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag har kanske för höga förväntningar men jag upplever skärpan vid 200 mm och bländare 2,8 som usel på mitt EF 70-200/2,8 L IS II USM. Då är det centrumskärpan jag tittar på och den avtar från 135 mm för att som sagt bli riktigt dålig vid 200mm.
Objektivet har varit inne för kontroll/justering, först bara objektivet, och sedan tillsammans med kamerahuset. Beskedet från verkstaden är att det inte är något fel och att det håller sig inom toleranserna.
Jag tycker inte att resultat jag får överensstämmer med de tester jag har läst och det hade varit intressant att prova ett annat exemplar av objektivet. De kommentarer om objektivet som finns att läsa på bl.a. fotosidan är bara positiva och säger att objektivet är skarpt från bländare 2,8.

Vad har ni andra som använder objektivet för erfarenheter? Är skärpan betydligt sämre i 200 mm-läget och 2,8? Är det någon som har lust att bidra med egna testbilder tagna på 200 mm och bländare 2,8 respektive 4,0 så jag får något att jämföra med?

Tacksam för lite hjälp.

Mvh
Clas
Den gluggen , rätt korrigerad, ska va skarp hela vägen!
Inte upplevt några problem med min.
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej.

Jag köpte min för ca 3 veckor sedan och har inga problem med skärpan oavsett vilken öppning jag har!

Låter som om du har problem med din..
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
Skärpt

Bilderna kan få ett pastelligt intryck inte direkt oskärpa men blir lite grusiga om man inte håller ner slutartiden. Provade med att halvera tiden till 1/400 och problemet försvann.
Jag tror att principen 1/200sek för 200mm inte håller längre tror bildkvaliteten i dagens kameror kräver kortare slutartider(jag kör 5dmk3).
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Bilderna kan få ett pastelligt intryck inte direkt oskärpa men blir lite grusiga om man inte håller ner slutartiden. Provade med att halvera tiden till 1/400 och problemet försvann.
Jag tror att principen 1/200sek för 200mm inte håller längre tror bildkvaliteten i dagens kameror kräver kortare slutartider(jag kör 5dmk3).
Vad menar du? Att det inte blir skarpt med slutartider längre än 1/200s på 200mm? Trots bildstabilisering eller stativ. Att har man för lång slutartid så blir färger och kontraster patellliknande?


/Stefan
 

StaffanW

Aktiv medlem
Har inte testat mitt grundligt men tycker nog att mitt är skarpt redan från 2.8 på 200mm och inte vinner mycket på nedbländning. Så testa gärna att ta tre bilder på f2.8, 5.6 och 11. Är det markant skillnad i skärpa mellan dom tre skulle iallafall jag reagera...

Bäst är naturligtvis om du kan få tag i ett annat och jämföra.

Testa också att ställa skärpan manuellt med LiveView och 10x förstoring.

Vilket kamerahus använder du?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Sjukt skarp, konsekvent och säker AF och makalös kontrast - fullöppnad. En av Canons absolut bästa gluggar. Den skall inte lämna minsta tvivel. I sådana fall är något fel. Antingen i objektivet eller injusteringen.
 

clas

Medlem
Tack för era svar. Jag har lagt upp två exempel tagna på 200 mm och 2.8 resp. 4.0 på samma motiv och som visar på problemet jag upplever. Bilden tagen med 2.8 tycker jag håller alldeles för dålig kvalitet. Jag använder en 7D och har även testad att ställa skärpan manuellt samt med LiveView och 10ggr förstoring som StaffanW föreslog men med samma resultat.

Bändare 2.8
https://www.dropbox.com/s/8fvu0em2396l9qa/70-200_28.JPG

Bländare 4.0
https://www.dropbox.com/s/ap55371rf3r4iqz/70-200_40.JPG

Mvh
Clas
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tack för era svar. Jag har lagt upp två exempel tagna på 200 mm och 2.8 resp. 4.0 på samma motiv och som visar på problemet jag upplever.
...
Du har ju i förhållande till brännvidden rätt långa slutartider.
Har du använt stativ eller IS?

En annan fråga.
Du verkar ha fotograferat i Jpeg?
Jpeg rakt ur 7D med standardinställningen för skärpa ger påtagligt mjukare bilder än de flesta andra Canon-kameror.

En annan sak som kan påverka, är vilket läga för AF du använt.
Om du använt något annat än "Single shoot" kan det ge varierande resultat.

Ytterligare en sak som kan ställa till det är UV-filter.

Kan tilläggas att jag har ett 70-200/2,8L IS II USM själv.
När det funkar som det ska är det rent overkligt skarpt.
Även på 2,8 och 200 mm.
 

clas

Medlem
Du har ju i förhållande till brännvidden rätt långa slutartider.
Har du använt stativ eller IS?

En annan fråga.
Du verkar ha fotograferat i Jpeg?
Jpeg rakt ur 7D med standardinställningen för skärpa ger påtagligt mjukare bilder än de flesta andra Canon-kameror.

En annan sak som kan påverka, är vilket läga för AF du använt.
Om du använt något annat än "Single shoot" kan det ge varierande resultat.

Ytterligare en sak som kan ställa till det är UV-filter.

Kan tilläggas att jag har ett 70-200/2,8L IS II USM själv.
När det funkar som det ska är det rent overkligt skarpt.
Även på 2,8 och 200 mm.
För dessa exempel har jag använt stativ och självutlösare/One shot AF/UV-filter. Jag vill också nämna att jag testat en hel del senaste tiden så detta är inte de enda exemplen jag har men de är representativa för problemet. Jag har provat med/utan IS, med/utan UV-filter, manuell fokus/autofokus etc., alla kombinationer jag kunnat komma på med samma resultat.


Jag har motsvarande RAW-filer också men lade upp jpg. Det är ingen större skillnad.Här är RAW-filerna:

Bländare 2.8
https://www.dropbox.com/s/gatyw51j49pfvaa/70-200_28.CR2

Bländare 4.0
https://www.dropbox.com/s/zx2k6i3tgnwpcg7/70-200_40.CR2


Mvh
Clas
 

vickepe

Aktiv medlem
Tack för era svar. Jag har lagt upp två exempel tagna på 200 mm och 2.8 resp. 4.0 på samma motiv och som visar på problemet jag upplever. Bilden tagen med 2.8 tycker jag håller alldeles för dålig kvalitet. Jag använder en 7D och har även testad att ställa skärpan manuellt samt med LiveView och 10ggr förstoring som StaffanW föreslog men med samma resultat.

Bändare 2.8
https://www.dropbox.com/s/8fvu0em2396l9qa/70-200_28.JPG

Bländare 4.0
https://www.dropbox.com/s/ap55371rf3r4iqz/70-200_40.JPG

Mvh
Clas
Bilden på 2,8 ser onekligen förskräcklig ut och det ser inte ut som rörelseoskärpa. Dessutom blöder de vita färgerna (syns på kadettfodralet till vänster) på såväl 2,8 som 4,0. Detta skulle jag inte ens acceptera på ett kitobjektiv.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
1. Testa alltid utan UV-filter.
Jag vet av egen erfarenhet att det gör skillnad.
2. Testa med stativ, och IS avslaget.
3. Kör med singel shoot och AF i " one shoot".
4. Använd enbart mittpunkten för AF.
5. Använd en kort slutartid
6. Testa att AF verkligen ligger rätt mot en testkarta.
Utskrivbar testkarta och instruktioner finns här:
http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart

Det viktigaste för att hitta orsaken till problemet är att börja med att kolla att AF verkligen ligger rätt.
 

clas

Medlem
1. Testa alltid utan UV-filter.
Jag vet av egen erfarenhet att det gör skillnad.
2. Testa med stativ, och IS avslaget.
3. Kör med singel shoot och AF i " one shoot".
4. Använd enbart mittpunkten för AF.
5. Använd en kort slutartid
6. Testa att AF verkligen ligger rätt mot en testkarta.
Utskrivbar testkarta och instruktioner finns här:
http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart

Det viktigaste för att hitta orsaken till problemet är att börja med att kolla att AF verkligen ligger rätt.
Kamera och objektiv har varit inne för justering och jag har själv testat med testkarta efter det så jag vet att AF ligger perfekt. Jag har också provat att fokusera manuellt och det blir samma resultat så jag har svårt att tro att det skulle vara ett AF-problem. Som jag skrev tidigare: "Jag har provat med/utan IS, med/utan UV-filter, manuell fokus/autofokus etc., alla kombinationer jag kunnat komma på med samma resultat."

Jag måste nog försöka att få objektivet utbytt.

Mvh
Clas
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Kamera och objektiv har varit inne för justering och jag har själv testat med testkarta efter det så jag vet att AF ligger perfekt.
...
Det framgår inte av tidigare inlägg att du testat på testkarta.
Det händer tyvärr att Canon misslyckas med sina serviceåtgärder.
Jag talar av egen erfarenhet...
Det skall dock sägas att de tagit ansvar för sina misstag gentemot mig.


Jag måste nog försöka att få objektivet utbytt.
...
Ja, det verkar ju onekligen som att något inte står rätt till.
 

LeifGA

Medlem
Jag måste nog försöka att få objektivet utbytt.
Det är nog det enda rätta. Min tid med version II av 70-200:an lärde mig att den är ruggigt skarp redan på f/2.8 och att man ifråga om skärpa tjänade ganska marginellt på att blända ned ett eller ett par steg.
 

UlfBodin

Medlem
Jag hade lite av samma resa i fjol när köpte 70-200 LII IS och jag var både tillbaka i butik (Rajala) och hos InterVision i Stockholm, missnöjd med skärpan och allmän bildkvalitet på framförallt f/2,8. Jag testade olika objektiv och fokusjusterade gluggen tillsamman med huset (5DII). Jag var missnöjd och frågande inför alla som hyllar objektivet. För min del var det två saker som gjorde att jag har kvar objektivet idag och faktiskt är rätt nöjd med resultaten:

1) Jag plockade bort filtret. Det Kenko-filter som jag hade på gjorde skärpa och bildkvaliteten usel. När jag plockade bort filtret blev det en helt annan sak. Nu kör jag utan.

2). Jag har fått vänja mig vid att bakgrundsoskärpan är betydligt rörigare och oroligare än vad jag är vad vid från andra L-objektiv som jag använder (85LII och 50L)
 
ANNONS