Annons

Varför kan man inte ha stor bländare när man zoomat in?

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Hejhej

Jo jag har en Canon S95 som jag försöker lära mig lite manuella inställningar på. Jag har märkt att man inte kan zomma in och samtidigt ha ett lågt bländartal, t ex F2.0. T ex när man zoomar in max (3.6x i zoom står det men tror det är 105 mm) så kan man ha minst F4.9.
Varför är det så? Jag får för mig att det finns något samband mellan zoomningen och ljusinsläppet (bländaren). Kanske är så? Någon som vet?

Sen har jag svårt för nomenklaturen. Zoomning låter ju inte så fint. Heter det vidvinkel och televinkel? Och finare ord för "Zooma in" och "Zooma ut"? Vidvinkla och Televinkla? Nejvars, riktiga facktermer borde nog finnas. Nånn som vet?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hejhej

Jo jag har en Canon S95 som jag försöker lära mig lite manuella inställningar på. Jag har märkt att man inte kan zomma in och samtidigt ha ett lågt bländartal, t ex F2.0. T ex när man zoomar in max (3.6x i zoom står det men tror det är 105 mm) så kan man ha minst F4.9.
Varför är det så? Jag får för mig att det finns något samband mellan zoomningen och ljusinsläppet (bländaren). Kanske är så? Någon som vet?

Sen har jag svårt för nomenklaturen. Zoomning låter ju inte så fint. Heter det vidvinkel och televinkel? Och finare ord för "Zooma in" och "Zooma ut"? Vidvinkla och Televinkla? Nejvars, riktiga facktermer borde nog finnas. Nånn som vet?
Bländaren defineras som brännvidden/diametern på bländaröppningen. Och om brännvidden helt plötsligt ökar utan motsvarande ökning av diametern kommer det in mindre ljus. Och eftersom objektivet har en viss fast största diameter uppstår detta fenomen.

Egentligen är det nog konstigare att vissa bättre zoomar inte ändrar ljusstyrka. För att klara det konststycket behöver de ju ha en vidare öppning än vad som egentligen behövs på de kortare brännvidderna, och man kan som konsument undra varför tillverkarna inte låter oss utnyttja detta. Svaret kan vara att optiken inte hade varit skarp i kanterna i vilket fall på så stor öppning med dne konstruktion som valts. En annan förklaring kan vara att det förenklar blixtfotografering i studio där man kanske mäter ljuset med blixtjlusmätare och vill kunna få samma exponering oavsett hur mycket man zoomat in eller ut, utan att behöva mäta om ljuset.

Vad är det föresten för fel på "zooma in" och "zooma ut" dessa termer har använts sedan urminnes tider.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nja- man måste skilja på fysisk bländaröppning och optisk sådan. Det är inte så enkelt med ett zoomobjektiv med flera element att ta brännvidd delat med bländartal och få storleken på den fysiska bländaren för det stämmer inte. Ljusinsläppet (bortsett från ljusförlust) blir samma vid samma bländartal som om man hade haft ett linselement bara med en viss brännvidd och en viss fysisk bländarstorlek.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Exakt, när man zoomar förändras så många parametrar att man inte längre kan räkna med frontlinsens diameter och brännvidden. Man måste räkna med att bländaröppningen förstoras och förminskas optiskt när man zoomar eftersom linser flyttas. När det gäller proffszoomar med fast bländare är de konstruerade så att bländarens optiska storleksförändring kompenserar för förändringen i brännvidd.

Någon kan säkert förklara det här ännu noggrannare.

Jag har aldrig hört någon säga annat än zooma, definitivt aldrig vidvinkla ;-)
 

Hankki

Aktiv medlem
Kanske TS fått sitt svar men utan att veta hans kunskap så vill jag säga följande.
På objektivet står 1:2.0-4.9 och det betyder just att max bländare är 2 i vidvinkelläget och 4.9 i teleläget.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
tacktack så länge med fin diskussion, fortsätt gärna. :>
lite ny foto-nomenklatur för mig som vanligt. T ex: Exponeringstid, slutartid... Någon skillnad ?

Linselement, är det samma som vanlig "lins" t ex?

Och ännu rörigare. Engelskans "Lens" är svenskans "objektiv"? :S

Kanske TS fått sitt svar men utan att veta hans kunskap så vill jag säga följande.
På objektivet står 1:2.0-4.9 och det betyder just att max bländare är 2 i vidvinkelläget och 4.9 i teleläget.
Wow, ojoj det har jag inte tänkt på.

Jag kollade på min kamera och det står verkligen sådär. :O

Hmm, jag kollade lite vidare. Det finns ju en vassare modell av Canon S95, just nu är det Canon S110. Men där står det 1:2.0-5.9 . Är den då verkligen så mycket vassare på mörkerbilder? Eller ska man inte stirra sig blin på denna "1:2.0-5.9"-notation?

Här kan man jämföra framsidorna om vad det står på objektiven:
Canon S95

Canon S110
 

unoengborg

Aktiv medlem
tacktack så länge med fin diskussion, fortsätt gärna. :>
lite ny foto-nomenklatur för mig som vanligt. T ex: Exponeringstid, slutartid... Någon skillnad ?

Linselement, är det samma som vanlig "lins" t ex?

Och ännu rörigare. Engelskans "Lens" är svenskans "objektiv"? :S



Wow, ojoj det har jag inte tänkt på.

Jag kollade på min kamera och det står verkligen sådär. :O

Hmm, jag kollade lite vidare. Det finns ju en vassare modell av Canon S95, just nu är det Canon S110. Men där står det 1:2.0-5.9 . Är den då verkligen så mycket vassare på mörkerbilder? Eller ska man inte stirra sig blin på denna "1:2.0-5.9"-notation?

Här kan man jämföra framsidorna om vad det står på objektiven:
Canon S95

Canon S110

Ett objektiv består av många enskilda ljusbrytande glas eller plastbitar som tillsammans bygger upp objektivet. Varje enskild glas/plastbit är ett linselement.

Ett objektiv som det står 1:2.0-5.9 är ljussvagare i teleläget än ett som det står 1:2.0-4.5. I vidvinkelläget är de lika ljusstarka.
 

BTLulle

Medlem
Men S110an har 5X zoom så därför har den sämre ljusinsläpp på max zoom än S95an

MVH Peter
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det är i grunden en kostnadsfråga.

Tittar man på dyrare "konstant-zoomar" som ett 70-200F2.8 som ju är F2.8 oavsett zoomläge så sköts zoomen av tre grupper framför bländaren. I ordning framifrån; förstorande, förstorande, förminskande (den främsta är oftast helt fast, vilket ses genom att objektivet inte blir längre, inte får "utdrag" när man zoomar in).

Genom att flytta runt på dessa på ett noga uträknat sätt kan man:
1) öka brännvidden, SAMTIDIGT som man:
2) ökar den optiska förstoringen av den faktiska, fysiska bländaren som sitter inne i objektivet.

Anledningen till att det blir dyrare är det krävs ett par saker:
1) Ökad noggrannhet i konstruktionen om man vill ha skarpa bilder
2) Alla linselement framför bländaren är ju STORA, iaf mycket större än de bakom

Så det krävs mer glas, som konstruerats till högre noggrannhet, mindre monteringstoleranser och ofta med dyrare glastyper.
...........

Zoomtyper som är "variabla", dvs bländartalet minskar när man zoomar in, har oftast inte "förstoringen" av den fysiska bländaren, utan bara brännviddsförlängningen. Detta gör att man kan använda mindre (och färre!) linselement, och dessutom ofta betydligt slappare toleranser innan objektivet blir uppenbart oskarpt.

Precisions-slipade inselement kostar oftast som kubiken på diametern (diameter ^3), så kostnaden skjuter iväg ganska snabbt för konstruktören när man vill göra något mer ljus-starkt.
 
ANNONS