Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparera/byta fattning objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

me76

Medlem
Hej,

Klantade mig idag. Lyckades på något sätt komma åt spärrknappen för objektivet, vet ej hur, men plötsligt ramlade bara objektivet från kameran rakt ner i marken, oturligt nog landade det snett på kanten av fattningen. Det blev små repor/märken i metallen och troligen trycktes kanten på fattningen in något för det går ej längre att få på. Dvs, det passar i huset, men går ej att vrida.

Är detta något man kan byta själv tro? Eller något som går att få bytt på Canon service center, och vad kan det kosta? Det är ett Canon 24-70 f/2,8L USM.

Och naturligtvis ska jag lyfta luren och ringa dem på måndag, men jag behöver det åtgärdat innan onsdag, och har lite hög puls, de är ju inte gratis om alternativet är att köpa ett nytt liknande, och jag misstänker att repartion kan bli kostsam. Nyfiken på om någon råkat ut för liknande, eller har insikt i vad det kan handla om i pengar.

//Martin
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Fattningen

Hej,

Klantade mig idag. Lyckades på något sätt komma åt spärrknappen för objektivet, vet ej hur, men plötsligt ramlade bara objektivet från kameran rakt ner i marken, oturligt nog landade det snett på kanten av fattningen. Det blev små repor/märken i metallen och troligen trycktes kanten på fattningen in något för det går ej längre att få på. Dvs, det passar i huset, men går ej att vrida.

Är detta något man kan byta själv tro? Eller något som går att få bytt på Canon service center, och vad kan det kosta? Det är ett Canon 24-70 f/2,8L USM.

Och naturligtvis ska jag lyfta luren och ringa dem på måndag, men jag behöver det åtgärdat innan onsdag, och har lite hög puls, de är ju inte gratis om alternativet är att köpa ett nytt liknande, och jag misstänker att repartion kan bli kostsam. Nyfiken på om någon råkat ut för liknande, eller har insikt i vad det kan handla om i pengar.

//Martin
Är det bara fattningen som fått en kyss så borde det vara hanterbart. Du får nog skicka in det för att få veta vad som skadats innan det går att avgöra om det är lönt att reparera. Hur ser dina försäkringar ut? Hemförsäkring modell större kanske kan hjälpa till.
 

ravi

Aktiv medlem
Jag har bytt bajonetten på ett par nikonobjektiv. Det brukade kosta kring 500kr, men allt blir ju bara dyrare, nu kanske det går på en tusenlapp.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Lämnade nyligen in ett Nikon objektiv 24-70/2.8G (motsvarande Canon L) som hade fått sig en ordentlig smäll och den kostade drygt 1900 kr att reparera. Då ska ändå nämnas att objektivet fortfarande tog bra bilder, men fokusringen gick trögt vid 35 mm.
 

me76

Medlem
Tack för all respons.

Tack för info och allehanda tips!
Jag tycker mig kunna se en liten repa (?) på den bakre linsen också när jag håller objektivet i en viss vinkel mot ljuset, men den kan ju också vara smuts. Hu! Jag ska i alla fall lämna in det och få en kostnadskoll på reparation. Hyra är ju onekligen ett alternativ, det tänkte jag inte ens på. Tack för det.
//aningen lägre puls... :)
 

me76

Medlem
Kompletterar med bilder

Fattningen verkar ha tagit hela smällen, jag hittar inga andra märken på objektivet. Med tanke på hur fattningen skadats måste kraften varit påtaglig. En sagolik tur att det var fattningen som tog stöten och inte linsen... Jag hoppas det räcker att byta fattningen. Det verkar i så fall kunna stanna på ett par tusen. Lite orolig för linsen är jag dock.

På den ena bilden syns märkena i fattningen. Prickarna på linsen kan eventuellt vara små märken, men det är svårt att avgöra, de syns knappt i verkligheten men "förstoras avsevärt" när jag skärper upp bilden i LR. Det jag igår trodde kunde vara en repa försvann i alla fall lätt med en putsduk. Puh!

På den andra bilden (där jag fullständigt missat fokus) kan man se hur fattningen böjts ner, mitt i bilden. Det syns i linje med den röda pricken att konturen dippar något där. Det måste vara anledningen till att den passar i kamerahuset, men inte går att vrida.

Jag återkommer längre fram när jag vet om det gått bra eller åt pipsvängen.
 

Bilagor

StaffanW

Aktiv medlem
Gjorde en liknande lagning på mitt 24-70/2.8 som gick i backen och fattningen gick sönder. Det gick på 3950:- på Visual Service (inkl moms).

Kostnaderna fördelade sig på:
Miljöavgift 12:- (vad är det???)
Adminkostnader 24:-
Material 914:-
Fast pris 3000:-

Kan ju tycka att ett fast pris på 3000:- är rätt mycket...
 

me76

Medlem
Oj då, det var mer än jag trodde. Tack så mycket för den informationen. Kanske värt att lyssna runt lite då. Det verkar inte vara något hitech direkt att byta när man börjar läsa lite om det, så 3000:- i fastpris låter onekligen aningen saftigt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Eftersom det bara verkar vara bajonettfattningen som är trasig så slut jag prova att byta den själv. Nya fattningar finns att köpa på eBay för några tjugor.
 

me76

Medlem
Efter att ha läst lite på internet om att byta fattning själv blev jag övertygad om att det är värt en slant extra att få det gjort av en expert med rätt verktyg och möjlighet att kontrollmäta objektivets prestanda efteråt.

Jag passerade faktiskt min lokala butik igår. De gjorde en snabbkoll och tyckte då att det dessutom fanns små prickar på bakre linsen men osäkert om det skulle medföra byte. Jag lämnade in den för grundliggare kontroll och kostnadsförslag.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Låter väl hemskt men jag hade tveklöst sålt det till högstbjudande på typ tradera till folk som bjuder upp det till en el två tusenlappar.. Så hade jag sedan lagt till "rep-pengarna" och vipps så har du ju x antal tusen för en beggad zoom i absolut felfritt skick!
/N
 

me76

Medlem
Jo, något åt det hållet är en möjlig lösning. Beggade ligger objektiven (motsvarande modell) på runt 7000:- och då vet jag ju inget om skicket. Så där nånstans ligger ju taket på reparationskostnaden...

Samtidigt får man ju idag en 24-105 4L IS för samma pengar, och då är det ett nytt objektiv (felfritt och med garanti) vi snackar om. Kanske inte riktigt jämförbart i prestanda, men har fördelar som 24-70 2,8L inte har.
 
ANNONS