Annons

Företag använder min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

zlotte

Aktiv medlem
Hej!
Jag googlade efter en av mina bilder och såg att ett företag använder sig av min bild utan att varken ha kontaktat mig eller skrivit att det är jag som är fotografen, dessutom har dom gjort om bilden till svartvit, den snodda bilden går att hitta här:http://www.smadevelop.com/en/about/overview/ Det är bilden i bakgrunden som är min.

Originalbilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3125474.htm.



Vad jag förstått är det ett New York baserat företag som utvecklar och hanterar trendiga hotell i Lower Manhattan (där min bild är tagen).


Ingen aning om jag kan kräva någon ersättning för detta eller vad jag kan göra, vad tycker ni? Vore tacksam för hjälp!
 

reboot81

Aktiv medlem
Frågan är hur de hittat din bild? Gått in på sen svensk fotosida och letat? Eller köpt via en agentur?
 

zlotte

Aktiv medlem
Frågan är hur de hittat din bild? Gått in på sen svensk fotosida och letat? Eller köpt via en agentur?
Jag har räknat ut att den bilden har runt 40.000 klick runt om på internet, säkert mer (fotosidan, onebigphoto, facebook, hemsida, 500px m.m) så det kanske inte är så konstigt om dom har fått syn på den. Hittar den ganska lätt om jag googlar på t.ex Lower Manhattan photography osv. Har inte lagt upp bilden på någon Stock sida förutom 500px, men där har jag inte sålt något än.
 

zlotte

Aktiv medlem
Frågan är hur de hittat din bild? Gått in på sen svensk fotosida och letat? Eller köpt via en agentur?
Ser dessutom att bilden som dom har på sin hemsida är på 960x640 vilket är vääldigt litet för deras hemsida, och den enda sidan där min bild visas i 960x640 är på onebigphoto, antar att dom har tagit bilden därifrån.
 

iSolen.se

Guest
Ser dessutom att bilden som dom har på sin hemsida är på 960x640 vilket är vääldigt litet för deras hemsida, och den enda sidan där min bild visas i 960x640 är på onebigphoto, antar att dom har tagit bilden därifrån.
Du får göra som vanligt, skicka faktura eller om du vill ha lite tyngd i kravet, ta hjälp av bildombudsmannen som tar 33% för besväret men du sparar tid och har sannolikt bättre chans att få det du vill.

Vill du ha pengar eller vill du straffa dem för bildstölden?
 

Crelle

Aktiv medlem
Suck...

Återigen...
Skicka ett krav till dem.
Gå enligt SFF och BLF och kräv ordentligt.

Funkar det inte gå genom BO.

Alltid trist när folk tror att alla bilder som finns är gratis...
 

iSolen.se

Guest
Hej!
Jag googlade efter en av mina bilder och såg att ett företag använder sig av min bild utan att varken ha kontaktat mig eller skrivit att det är jag som är fotografen, dessutom har dom gjort om bilden till svartvit, den snodda bilden går att hitta här:http://www.smadevelop.com/en/about/overview/ Det är bilden i bakgrunden som är min.

Originalbilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3125474.htm.



Vad jag förstått är det ett New York baserat företag som utvecklar och hanterar trendiga hotell i Lower Manhattan (där min bild är tagen).


Ingen aning om jag kan kräva någon ersättning för detta eller vad jag kan göra, vad tycker ni? Vore tacksam för hjälp!
Typiskt att de pratar mycket design...de borde veta bättre.

Deras mail är stängd eller så är länken fel

"Delivery to the following recipient failed permanently:

info@smadevelop.com
"
 

zlotte

Aktiv medlem
Du får göra som vanligt, skicka faktura eller om du vill ha lite tyngd i kravet, ta hjälp av bildombudsmannen som tar 33% för besväret men du sparar tid och har sannolikt bättre chans att få det du vill.

Vill du ha pengar eller vill du straffa dem för bildstölden?
Jag har riktigt dålig koll, har precis fyllt 18 och har aldrig gjort något liknande. Googlat lite, man måste alltså ha ett företag och f-skatt för att kunna skicka faktura? jag är ju en privatperson, hur gör jag då?


Jag vill väl båda, pengar för att dom använder sig av min bild och straffa dom för att ha stulit bilden.
 

iSolen.se

Guest
Jag har riktigt dålig koll, har precis fyllt 18 och har aldrig gjort något liknande. Googlat lite, man måste alltså ha ett företag och f-skatt för att kunna skicka faktura? jag är ju en privatperson, hur gör jag då?


Jag vill väl båda, pengar för att dom använder sig av min bild och straffa dom för att ha stulit bilden.
Du kan skicka faktura utan att ha företag.

Tycker nog du ska vända dig till BO.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har riktigt dålig koll, har precis fyllt 18 och har aldrig gjort något liknande. Googlat lite, man måste alltså ha ett företag och f-skatt för att kunna skicka faktura? jag är ju en privatperson, hur gör jag då?
För att kunna skicka en faktura själv så måste man nog ha ett eget företag, men du kan ju låta ett faktureringsbolag skicka fakturan åt dig. Fast enklast blir nog att låta Bildombudsmannen ta hand om ärendet åt dig.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Bo?

Vore intressant att få höra från några som använt sig av det privata företaget BO hur resultatet har blivit.
OBS jag är inte intresserad av de successtorys som han publicerar på sin hemsida utan vill höra från hans kunder.
 

zlotte

Aktiv medlem
Vore intressant att få höra från några som använt sig av det privata företaget BO hur resultatet har blivit.
OBS jag är inte intresserad av de successtorys som han publicerar på sin hemsida utan vill höra från hans kunder.
Jag har mailat med BO igår och idag, enligt hemsidan så tar han 900kr i startpris, men när jag mailade honom och frågade hur jag går tillväga säger han att han tar 1000kr :S vet inte om han vill lura mig på pengar eller varför han säger så. Dessutom har han extremt, alltså verkligen extremt dålig svenska, förstår knappt hälften av vad han skriver. Så jag hör gärna också hur det gått för andra, för det känns inte speciellt seriöst tycker jag.
 

iSolen.se

Guest
Jag har mailat med BO igår och idag, enligt hemsidan så tar han 900kr i startpris, men när jag mailade honom och frågade hur jag går tillväga säger han att han tar 1000kr :S vet inte om han vill lura mig på pengar eller varför han säger så. Dessutom har han extremt, alltså verkligen extremt dålig svenska, förstår knappt hälften av vad han skriver. Så jag hör gärna också hur det gått för andra, för det känns inte speciellt seriöst tycker jag.
BO är bildombudsmannen. Googla gärna, han förekommer i många fall. En del tycker inte om honom pga av de kärva krav som ställs på motparten.
 

ErlandH

Aktiv medlem
En del tycker inte om honom pga av de kärva krav som ställs på motparten.
Ganska många ogillar honom på grund av att han skriver felaktiga fakturor och försöker skrämma okunniga offer att betala helt orimliga krav, ungefär som bluffakturor. Att han dessutom gärna hjälper rasister att försöka stoppa nyhetsförmedling har inte gett honom bättre rykte.
 

iSolen.se

Guest
Ganska många ogillar honom på grund av att han skriver felaktiga fakturor och försöker skrämma okunniga offer att betala helt orimliga krav, ungefär som bluffakturor. Att han dessutom gärna hjälper rasister att försöka stoppa nyhetsförmedling har inte gett honom bättre rykte.
Offret för bildstölden är fotografen.

Förövaren är bildtjuven.

BO är en metod för fotografen att få rätt och betalt.

Få stödjer rasister men många stödjer principen att alla har rätt till samma lag och rätt. Annars är vi odemokratiska och inte ett smack bättre än rasisterna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Offret för bildstölden är fotografen.

BO är en metod för fotografen att få rätt och betalt.
Offer är också de som Teste försöker lura och hota att betala orimligt höga ersättningar för upphovsrättsintrång. Om han ställde rimliga krav och var rättfram skulle de förstås inte vara offer.

BO är ett (ibland lite desperat, imho) sätt för Teste att försöka tjäna pengar och har mycket lite med rätt eller rättvisa att göra.
 

iSolen.se

Guest
...Om han ställde rimliga krav och var rättfram skulle de förstås inte vara offer.

...
Varför skulle just krav map upphovsrättsbrott ligga "rätt"?

Det är mycket vanligt att skadeståndskrav läggs på en hög nivå och sen prutas det ner i förhandlingen/förlikningen/domen.
 
ANNONS