Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Photocon

Aktiv medlem
Klart att "proffsobjektiv" knappast är bra vald formulering. Och priset ligger ett antal hundringar för högt. Som PMD påpekar går det ju att skaffa nytt till billigare pris. Såg att säljarens glugg var köpt på Japan Photo. De säljer nu det objektivet några tior billigare än säljaren begär för sitt "proffsobjektiv".

Å andra sidan har man ju genom åren sett hur återförsäljare och speciellt elektronikvaruhus använt slogans som "Fotografera som ett proffs" eller "Proffsig kamera" och sedan visat instegsmodeller med inte allt för vassa kitgluggar.

Har väl blivit så numera i dagligt tal att ord som "bra" har förlorat sin betydelse. Det ska nu vara "super", "exklusiv" o s v.

Samma sak med tidningsrubriker: Blir det 25 grader varmt några dagar enligt prognosen under sommarmånaderna skriker löpsedlarna "Så skyddar du dig mot CHOCKVÄRMEN".

Men visst, något proffsobjektiv handlar det inte om. Och det är fortfarande mycket underligt att folk innan de försöker sälja något inte verkar kolla på Prisjakt. De bör ju vara övertygade om att de flesta köpare gör det.
Men går det så går det. Fast jag tror inte säljaren i detta fall behöver bekymra sig över att gluggen inte skickas från Göteborg. Den kommer sannolikt att stanna där. I nuvarande ägares ägo.

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle bara överväga det där objektivet om det bjöds ut för under tusenlappen.

F.ö. är väl ett proffsobjektiv ett objektiv som ett proffs använder?
 

Photocon

Aktiv medlem
F.ö. är väl ett proffsobjektiv ett objektiv som ett proffs använder?
PER definition torde ovanstående sentens innehåll och mening vara korrekt och oumkullrunkerligt.
Brukar själv i många trådar använda det som argument, men har blivit "överkörd" av andra forumdeltagare.

Men vi kan väl vara överens om att detta objektiv knappast är ett förstahandsval för en yrkesfotograf som ska jobba i många olika miljöer och med många olika motiv/genrer i varierande ljus?

//Lennart
 

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Skulle vara intressant veta om jag gjorde en bra eller dålig affär utifrån er som är insatta i andrahandsvärden. Köpte precis en Nikon D5000 med 2000 exponeringar och ett Nikon 18-105 mm objektiv genom Blocket för 2000kr. Hade inte riktigt tid jämföra priser och dom få annonser jag jämförde med var antingen Nikon D5100 eller 3000-serien, dom flesta med 18-55 mm objektiv. Tyckte själv det var svårt värdera begagnat då priserna skiljer sig så oerhört mycket på samma saker på Blocket.
 

eskil23

Aktiv medlem
Skulle vara intressant veta om jag gjorde en bra eller dålig affär utifrån er som är insatta i andrahandsvärden. Köpte precis en Nikon D5000 med 2000 exponeringar och ett Nikon 18-105 mm objektiv genom Blocket för 2000kr. Hade inte riktigt tid jämföra priser och dom få annonser jag jämförde med var antingen Nikon D5100 eller 3000-serien, dom flesta med 18-55 mm objektiv. Tyckte själv det var svårt värdera begagnat då priserna skiljer sig så oerhört mycket på samma saker på Blocket.
Ett ganska normalt pris skulle jag säga. Nikons 18-105 brukar gå för dryga tusenlappen. Vad D5000 brukar gå för har jag inte så stor koll på, men runt en tusenlapp för den också är nog inte orimligt.
 
ANNONS