Annons

Instagrammare - Den nya proffsfotografen

Produkter
(logga in för att koppla)

Elvez

Aktiv medlem
Relativt stora nyhetsförmedlare har sedan en längre tid tappat rejält i kvalitet på sin nyhetsjakt. Här har vi DN Ekonomi som skriver om tjejen som fick "drömjobbet som alla vill ha". Instagrammare. Eller som det beskrivs: "...resa runt [...] för att fotografera och att dessutom få betalt för det".

http://www.dn.se/ekonomi/hon-fick-dromjobbet-som-instagrammare-i-australien/?l1

Således verkar yrkesfotograferna redan utdöda och ersatta av nya roller (t ex Instagrammare)?

Och när man läser hur tjejen uttrycker sig om sitt yrkesfotografiska hantverk:

"Jag har ofta försökt i tio minuter innan jag får bilden precis som jag vill ha den."



Vad tror ni om fotografens framtid?
 

Krille

Aktiv medlem
Kvalitet är omodernt. Allt som produceras ska vara lättillgängligt, snabbkonsumerat och helst ha ett underhållningsvärde. Fenomenet genomsyrar det mesta man stöter på, från elektronikprylar till tidningsartiklar och fotoreportage.
 

Jofo05

Aktiv medlem
Det är väl en win-win situation. Företaget får på ett billigt sätt lite livstilsreklam och Amanda får ett roligt sommarjobb.

Om herrarna vill öka den generella kvaliteten på bilderna på internet kan ni ju lägga upp några egna alster på fotosidan. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst man kan himla med ögonen och vi kan vara allmänt lite nedlåtande över att denna unga fotograf med grund bakgrund fått detta jobb när andra mer välmeriterade går arbetslösa eller undersysselsatta. .... men uppenbarligen har hon så pass stora kvaliteter att ett australiskt företag givit henna ansvar för hur företaget syns på Instagram. Hon fick ju dessutom jobbet i konkurrens med 2400 andra sökande. Så frågan är väl vad företaget var ute efter vid sidan av någon som kunde ta bra bilder eller hur?

Är inte detta bara ytterligare ett litet bevis för att det kanske inte räcker med att bara vara en bra och välmeriterad fotograf med lång erfarenhet i dessa tider. Det krävs idag inte sällan mer än så och den här fotografen hade uppenbarligen det. Jag tror vi gör det väl enkelt för oss om vi tror att det bara berodde på att hon hade blont hår, blå ögon, friska och välborstade tänder och ett välskött hår. Hon vann ju på de arbetsprover hon gjort om jag inte helt läst fel. Det var tydligen den metod företaget använde för urvalet och hon mötte deras krav bäst. Är hon inte meriterad då??

Vad tycker ni ska gälla i ett fall som detta, reell eller formell kompetens? (finns överhuvudtaget någon sådant att luta sig mot i ett urval som detta och står internationellt gångbar sådan överhuvudtaget att finna i ett yrke som fotografens).

Det kanske t.o.m. var så att detta företag valde henne framför en massa yrkesfotografer som också sökte men befanns väga för lätt i just detta sammanhang. Det borde väl funnits några yrkesfotografer bland dessa 2400 sökande kan man väl förmoda. Hur ska man i så fall tolka det? Kunden har alltid rätt, är ju en vanlig floskel i säljvärlden. Ställer man inte upp på den floskeln så måste man ändå konstatera att kunden ändå har sista ordet oavsett vad fotografer av yrket må tycka om det.
 

ducedo

Aktiv medlem
Detta är en fråga med många lager där jag nämnt nyhetsfotografer i en annan tråd men ska vi fokusera på just Instagram-jobbet så visar ett snabbt besök på deras konto att majoriteten av bilderna är en lättkläd blond tjej stående på en strand. Bilderna konsumeras genom mobilerna och varje bild får väl som mest några sekunder åt gången. Hela idén med lifestyle-flödena är att man ska bli motiverad/inspirerad att följa varpå företagen successivt pushar ut sina produkter i flödet.

En stor del av hennes lön har väl redan betalats genom PR-anställningen där samtliga sökande var tvungna att ladda upp bilder i sociala medier taggade med #aussomejob och som vi ser i DN kommer flera tidningar okritiskt ge dem mer reklam.

Kan spontant inte se att fotografer förlorat någon mark här utan det är väl snarare en helt ny nisch som dykt upp. Å andra sidan tror jag det ser mörkt ut för en del yrkesfotografer när hela befolkningen fotograferat från barnsben och det finns obegränsad kunskap tillgänglig på nätet från några av världens bästa fotografer. 20 års erfarenhet och tusentals timmar vid tutorials och workshops trumfar sannolikt en yrkesutbildning på två terminer.
 

iSolen.se

Guest
Visst man kan himla med ögonen och vi kan vara allmänt lite nedlåtande över att denna unga fotograf med grund bakgrund fått detta jobb när andra mer välmeriterade går arbetslösa eller undersysselsatta. .... men uppenbarligen har hon så pass stora kvaliteter att ett australiskt företag givit henna ansvar för hur företaget syns på Instagram. Hon fick ju dessutom jobbet i konkurrens med 2400 andra sökande. Så frågan är väl vad företaget var ute efter vid sidan av någon som kunde ta bra bilder eller hur?

Är inte detta bara ytterligare ett litet bevis för att det kanske inte räcker med att bara vara en bra och välmeriterad fotograf med lång erfarenhet i dessa tider. Det krävs idag inte sällan mer än så och den här fotografen hade uppenbarligen det. Jag tror vi gör det väl enkelt för oss om vi tror att det bara berodde på att hon hade blont hår, blå ögon, friska och välborstade tänder och ett välskött hår. Hon vann ju på de arbetsprover hon gjort om jag inte helt läst fel. Det var tydligen den metod företaget använde för urvalet och hon mötte deras krav bäst. Är hon inte meriterad då??

Vad tycker ni ska gälla i ett fall som detta, reell eller formell kompetens? (finns överhuvudtaget någon sådant att luta sig mot i ett urval som detta och står internationellt gångbar sådan överhuvudtaget att finna i ett yrke som fotografens).

Det kanske t.o.m. var så att detta företag valde henne framför en massa yrkesfotografer som också sökte men befanns väga för lätt i just detta sammanhang. Det borde väl funnits några yrkesfotografer bland dessa 2400 sökande kan man väl förmoda. Hur ska man i så fall tolka det? Kunden har alltid rätt, är ju en vanlig floskel i säljvärlden. Ställer man inte upp på den floskeln så måste man ändå konstatera att kunden ändå har sista ordet oavsett vad fotografer av yrket må tycka om det.
Det där tävlingen var och är förstås ren marknadsföring och jobbet egentligen ett pris. Knappast något som kommer bli någon ny trend eller sätt att anställa "fotografer". Såg bilden i DN och det var en halo runt ansiktet och även en del runt händer mm från för slarvig efterbehandling så hur meriterad var hon egentligen? Inte tekniska meriter om man tittar på den enda bilden. Men vem bryr sig om kvalitet längre? :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det här med livsstilsfoto handlar ju inte bara om vackra unga flickor i hippa miljöer. Det är väl inget konstigt om folk som lever och är en del av en livsstil skulle kunna ta bilder inga andra riktigt kan.

Jag vet på rak arm några sådana experiment där man försett uteliggare och andra i samhällets marginal för att dokumentera detta liv. Stadsmuseet hade en sådan utställning för ett tag sedan och en del har också visats på Galleri Kontrast på Hornsgatan i Stockholm.

Ensamkommande flyktingbarn är en annan sådan grupp som man försett med kamera i akt och mening att de ska dokumentera sin vardag och göra den synlig både för dem själva och andra.

Att ingen hjälpt romerna med detta kan man ju undra över men här har yrkesfotografer gjort en del jobb redan som redan resulterat i utställningar både i Stockholm och Göteborg. Men jag tror vi skulle få en något annan vinkel på även bilden av romerna om de själva skulle stå för den.

Det pågår sådana projekt ute i en del av Stockholms förorter också.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det där tävlingen var och är förstås ren marknadsföring och jobbet egentligen ett pris. Knappast något som kommer bli någon ny trend eller sätt att anställa "fotografer". Såg bilden i DN och det var en halo runt ansiktet och även en del runt händer mm från för slarvig efterbehandling så hur meriterad var hon egentligen? Inte tekniska meriter om man tittar på den enda bilden. Men vem bryr sig om kvalitet längre? :)
Ola, du och jag och nördarna här kan ha vilka åsikter vi vill om hennes efterbehandling men i detta sammanhang så är den förmodligen irrelevant.

Sedan kan vi nedgradera detta urvalsförfarande och se jobbet som hon fick som ett pris men vilken jobbkonkurrens skulle inte kunna ses som en tävling och det finns väl många kultursammanhang där man blir antagen med hjälp av arbetsprover eller hur?

Varför ska vi tro att rekryteringsprocesser på arbetsmarknaden inte förändras när allt annat gör det. Nu har det tydligen blivit vanligare att folk gör en introvideo om sig själva att bifoga sitt CV. Här var det tydligen olika teman man skulle visa upp och inte bara något självcentrerat som en introvideo.

Jag tror att vi bara står i början av arbetskraftens totala förnedring i rekryteringsprocesserna i vissa branscher framöver, är jag rädd. Det kommer aldrig att gå att nå botten är jag rädd. Jag måste säga att jag är glad att jag fyllt 65 i februari och slipper delta.
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Tycker det är helt fantastiskt faktiskt, är man kreativ och driven finns det inga gränser för vad man kan uppnå idag. Du kan tjäna pengar på ganska exakt vad som helst, ifall du bara lägger ner tid på det. Att försörja sig på instagram, youtube etc är ju fenomenalt faktiskt.
 

ducedo

Aktiv medlem
Det här med livsstilsfoto handlar ju inte bara om vackra unga flickor i hippa miljöer. Det är väl inget konstigt om folk som lever och är en del av en livsstil skulle kunna ta bilder inga andra riktigt kan.
Självklart och det var inte min poäng utan snarare fenomenet att man 24/7 matas med just den livsstilen man inspireras av. Tumblr fullkomligen dominerade detta området fram till att Instagram och Vine gjorde sitt intåg. Fotografer har aldrig ägt den marknaden utan det är till stor del privatpersoner med mobilbilder framför spegeln, vid träning, på mat, när man solar eller är i natursköna miljöer. Kvalitén ökar ständigt i takt med att fler har råd med kameror och läser på men det är alltså ingen marknad där bilderna ställs ut eller fotografer hyrs in.

Min poäng är alltså inte att yrkesfotografer ersätts av dessa utan det är ett "nytt" område. Oavsett hur många sådana konton det finns så kommer företag ändå hyra in "riktiga" fotografer när det sker en traditionell reklamplåtning. Om man sedan gått en utbildning eller ej är irrelevant utan man går till stor del på kompetens.
 
ANNONS