Annons

Bärbar dator för bildredigering med IPS skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

poncar

Aktiv medlem
Jag skaffade för en dryg månad sedan en sådan här på Net on Net:

ASUS N551JM-CN095H

15,6" 1920x1080 IPS, Intel® Core™ i7-4710HQ, Minne 8GB 1600MHz, Hårddisk 1000GB, GeForce® GTX 860M 2GB

Matt IPS skärm med LED bakbelysning. Kör såväl Lightroom som Photoshop på den och är mycket nöjd. Finns vissa möjligheter till enklare färgkalibrering. Jag testade också på kul att koppla min lilla ColorMunki Smile-kalibrator till den och det funkade faktiskt!
Uppskattar också att det går att få belysning underifrån på tangentbordet så man ser dessa bättre i mörk omgivning.
 

joyn

Aktiv medlem
Jag köpte HP

HP ZBook G2 Intel i7-4810MQ 2.8 GHz, 6 MB Cache, 4 kärnor 39,6 cm (15,6-tums) LED QHD+ UWVA IPS eDP antireflex (3200 x 1800)NVIDIA Quadro K2100M (2 GB GDDR5 dedikerat)
Med 24 GB minne

Mer än lovligt dyr men går som en dröm:)
 

Dez

Aktiv medlem
Nu har jag haft min Asus N751 i ett par veckor. Jag insallerade en SSD-disk, klonade originaldisken, det gick smärtfritt och datorn funkar fint. Nu har jag köpt en Datacolor Spyder 4 PRO för att kalibrera skärmen. Och det är inte några större problem förutom att jag inte hittar någon inställning för färgtemperatur. Finns det ingen sådan, eller hur har ni som har dylik dator gjort?
 

gedjan

Aktiv medlem
Blev en Asus G771JM för mig med 256Gb SSD samt en 1Tb på 7200 rpm.
Mycket nöjd så här långt, hade hoppats på att dom användt M2 platsen för SSD.
Men den var ledig då SSD disken satt på en av 2,5” platserna... IPS panelen är kanon för bilder, och annat också. Min andra Asus i G serien… Plats för ytterligare 8Gb samt en SSD disk, ja vi får se.
 

Dez

Aktiv medlem
Det är lite tidigt än att köra ssd i m.2. Dessa datorer har PCIexpress databuss och Windows har problem att boota från Pcie-bussen. Kommer väl en fix framöver. Jag beställde en m.2 SSD på en säljares rekommendation, men jag fick det inte att funka alls. Det visade sig att jag fått en SATA-ssd istället för PciExpress. Det är samma m.2-kontakt på båda. Dessutom var den alldeles för kort (räckte inte fram till skruvhålet där man skruvar fast den). Det är en djungel av SSD:er till dessa datorer, men det man ska ha är alltså PciExpress SSD 2280. 22 millimeter bred och 80 lång. Jag tror att det finns en annan längd som kan passa också, men det måste man kolla.
 

Dez

Aktiv medlem
Jag vill bara tillägga att det där jag hört om Windows och PciExpress är något jag läst på nätet och inget jag provat själv.
 

gedjan

Aktiv medlem
Det är lite tidigt än att köra ssd i m.2. Dessa datorer har PCIexpress databuss och Windows har problem att boota från Pcie-bussen. Kommer väl en fix framöver. Jag beställde en m.2 SSD på en säljares rekommendation, men jag fick det inte att funka alls. Det visade sig att jag fått en SATA-ssd istället för PciExpress. Det är samma m.2-kontakt på båda. Dessutom var den alldeles för kort (räckte inte fram till skruvhålet där man skruvar fast den). Det är en djungel av SSD:er till dessa datorer, men det man ska ha är alltså PciExpress SSD 2280. 22 millimeter bred och 80 lång. Jag tror att det finns en annan längd som kan passa också, men det måste man kolla.
Tack för info!
 

ossa

Aktiv medlem
Har ni några tips på mindre bildredigeringsdator för LR framför allt. jag kan tänka mig offra lite prestanda till förmån för storlek och pris. Kanske även USB3 för det totala bildarkivet, och endast det senaste året eller så på HDn i datorn.

Mvh/O
 

martinot

Aktiv medlem
Har ni några tips på mindre bildredigeringsdator för LR framför allt. jag kan tänka mig offra lite prestanda till förmån för storlek och pris. Kanske även USB3 för det totala bildarkivet, och endast det senaste året eller så på HDn i datorn.

Mvh/O
Personligen så gillar jag inte heller så stora tunga 17"-datorer. Gränsar ju nästan till stationära. Bättre att ha mer verkligt bärbara datorer (inte släpbara), och istället koppla in riktiga stora bättre (matta) skärmar när man har den inkopplad hemma (eller på jobbet).

Tycker min MacBook Pro Retina 15" är i största laget, men är ändå relativt tunn och kompakt för att vara en såpass stor prestandadator. I övrigt så är den kanon, och gillar man inte Mac så finns det många liknande Windowsdatorer att välja på (dock kanske inte riktigt lika hög byggkvalitet).

Annars så har jag även en ThinkPad X1 Carbon Touch som inte heller är fel. Har matt skärm och inbyggd 3G. Är en kraftfullare motsvarighet till MacBook Air. Mer minne och kraftfullare CPU, men ändå väldigt lätt och tunn.

Min personliga favorit för fotoredigering, och rent allmänt, är dock mina två Surface Pro-datorer ifrån Microsoft. Inte samma processorkraft eller grafikchip som min MBPr (har fyrkärning i7 + Nividiagrafik) eller mina ThinkPads, men fullt tilllräckligt för det mesta.

Dessutom grymt mycket smidigare format. Byggkvaliteten på Surface är också på högsta nivå, och helt i klass med Apples produkter. Kanske min allra bästa reskamrat totalt sätt. Grymt smidigt med inbyggd ritplatta ifrån Wacom. Perfekt för redigering i Adobe Lr!

Har ett par HP bärbara via jobbet/kunduppdrag, och haft privat en innan, men skulle säga att generellt sätt så har ThinkPad lite bättre byggkvalitet än HP och Dell (Lenovos billiga datorer är dock riktig skit), och både Apple och Microsoft slår alla med hästlängder.
 

ossa

Aktiv medlem
Aha men om man tänker sig något som har chans komma igenom familjens hårda budgetkontroll :). Liten men bra skärm, moderat HD men USB3 för stora arkivet, 8gb och ok fart räcker kanske med i5?
 

martinot

Aktiv medlem
Aha men om man tänker sig något som har chans komma igenom familjens hårda budgetkontroll :). Liten men bra skärm, moderat HD men USB3 för stora arkivet, 8gb och ok fart räcker kanske med i5?
Det beror på helt i vilken familj du bor i, och förmodligen även lite på eran disponibla inkomst. :)

För att göra det lite enklare (dvs tydligare) för oss andra; vilken budget har du/familjen till att lägga på datorn?
 

ossa

Aktiv medlem
Jo visst men man ska passa sig för att sätta likhetstecken mellan egen och familjens budget!

Egentligen är det ok under 10000kr men det skulle vara intressant med en diskussion om betydligt billigar. Jag har speciellt dålig koll på skärmutv och vad som är bra egentligen
 

martinot

Aktiv medlem
Jo visst men man ska passa sig för att sätta likhetstecken mellan egen och familjens budget!

Egentligen är det ok under 10000kr men det skulle vara intressant med en diskussion om betydligt billigar. Jag har speciellt dålig koll på skärmutv och vad som är bra egentligen
Kanske lite högre än din budget, men skulle kunna rekommendera en Microsoft Surface Pro 3 i5 256GB som ligger på ca 11-12 kkr. Ibland är de även på kampanj. Vill du spara lite så kan du även göra riktigt bra fynd på beg. versioner av den äldre Surface Pro 2.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_MICROSOFT-Surface-Pro-3-i5-256GB-,90952,510480,1427783.html?langId=-16

En annan trevlig dator är en MacBook Air. Den är väldigt portabel och gedigen, och senaste versionen har en helt OK upplösning (de gamla var helt värdelösa, speciellt för fotoredigering). Den ligger dock alldeles precis över din budget på 11 kkr.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_APPLE-MacBook-Air-13-8-GB-RAM-MJVE2,90952,510482,2071233.html?langId=-16#specifikation

ThinkPad håller normalt en lite bättre kvalitet. Har två stycken via jobbet som jag är väldigt nöjd med (X1 och T440s). Här kommer du ner under 10 kkr, men till priset att du får en lite tyngre dator runt 1,7 kg. Men kan du stå ut med det så är det ett vettigt alternativ till de Microsoft och Apple ovan som ligger snäppet högre än din budget (men de ger dig å andra sidan lite bättre kvalitet och lättare totalvikt). Är väldigt nöjd även med tangentbordet på denna (inte å viktigt för foto dock).

https://www.dustinhome.se/product/5010798322/thinkpad-s440#specifications
 

ossa

Aktiv medlem
Tack ,

hur ska man tänka med skärm på en midre dator? Det finns lite olika tekniker och jag har sett kommentarer om färgåtergivning som inte är så bra med vissa modeller. Är tekniken viktig, och vad är i så fall bra?

Annars lutar jag åt att börja med en enkel liten bärbor och se hur det går.

Vad tror ni om iden med extern HD? När datorn blir liten finns det inte längre möjlighet att ha med bildarkivet, så jag vill ha en extern HD att jobba mot ibland. Jag tänker mig att USB3 skulle vara ok i så fall, tycker ni det?

Mvh
/O
 

ossa

Aktiv medlem
Om vi vänder på frågan. Jag kan tänka mig en budgetdator där jag prutar på design, metallchassi, vikt mm och bara fokuserar på det väsentligaste. IPS-skärm, USB3, Win för att kunna köra Lightroom ok.

T.ex. en budgetmodell som denna i helplast:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2772114

Andra budgetalternativ?

Mvh
/O
 

A.Dent

Aktiv medlem
Om vi vänder på frågan. Jag kan tänka mig en budgetdator där jag prutar på design, metallchassi, vikt mm och bara fokuserar på det väsentligaste. IPS-skärm, USB3, Win för att kunna köra Lightroom ok.

T.ex. en budgetmodell som denna i helplast:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2772114

Andra budgetalternativ?

Mvh
/O
Bildredigering gillar snabb processor. Undvik processorer där beteckningen slutar på U eller Y. De är betydligt långsammare och bara gjorda för att dra så lite ström som möjligt.
Här kan man kolla poängen för alla processorer. Sök på i5-2400 så ser du skillnaden på de olika Core i5 4200, den är stor.
https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu är jag en Mac människa då det är lite strul och lägger man ihop alla delarna är de inte så dyra jf med motsvarande PC. Just nu kan man få Macbook Pro Retina 13" i5 2,7GHz 8GB RAM 128GB SSD för 10.995:- enl Prisjakt. Kör bilderna på externa SSD/HDD löst eller via NAS så räcker 128GB långt.
 

ossa

Aktiv medlem
Hej!
Jag är också ute efter en laptop för mitt fotograferande. Jag fick den här tipsad av Komplett.se: https://www.komplett.se/acer-aspire-nitro-vn7-791g-173-fhd-ips/831979#!tab:extra

Är det något att ha eller finns det bättre alternativ för samma prisklass?

Mvh Philip
Verkar trevlig, men jag blir vansinnig på alla varianter när man kör prisjakt. för min del så Skulle det kunna vara alternativ,med samma, men skippa den extra HD, till förmån för den jag redan har på hyllan från förra bildatorn. Men jag blev inte klok på om det finns en sån variant .-)
 
ANNONS