Annons

Extern hårddisk som kraschat

hbengtsson

Aktiv medlem
Molnbackuper kanske fungerar för någon som inte har så stora filer och/eller dagligt inflöde.

Lycka till den fotograf som kommer hem och tankar över dagens jobb på disken och sedan skall vänta på att filerna skall "upp i molnet".

Det är en god tanke, men för väldigt många är den är inte framme än...
 

afe

Aktiv medlem
Jag använder Crashplan, som kostar cirka 50:- i månaden för obegränsad datamängd. Första uppladdningen tog en jäkla tid (använder 4G), men annars flyter det på bra.

Har man bråttom vid en eventuell återställning går det att (mot avgift) få hem all data på disk. Jag använder tjänsten endast för yttersta nödfall då jag har en bra backuplösning hemma med flera diskar och NAS.
 

iSolen.se

Guest
Det är ju det jag skriver. :) Dock så är det ju fullt möjligt rent tekniskt. Jag prövade på kul att dra igång en nedtankning av Debian och fick runt 7 MB/s. Nu är det över WiFi så jag vet inte riktigt om det var det trådlösa nätet eller servern som gav den hastigheten. WiFi-uppkopplingen har så bra signal att den visar över 100 MBit/s där jag sitter, men det brukar vara föremål för en hel container med salt. För att få full utväxling på Bredbandskollen måste jag byta till 5 GHz, vet jag sedan tidigare. Dock har jag stängt av det nätet eftersom räckvidden är för dålig med aktuell router.
Ibland kan man hålla med :) Jag stödde ju ditt inlägg :)

Jag körde en TP-test och fick 96Mb/s, väldigt nära det teoretiska 100Mb/s men det är ju nedladdningshastigheten från ditt backupmoln som är det intressanta. Där lär ju 1000-tals andra hålla på att ladda upp och ner hela tiden så flaskhalsen är i andra änden.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ju inte speciellt ofta man behöver ladda upp alla sina bilder till en server i "molnet" (eller tanka ner allihopa igen). Om man använder en fjärrserver som lagring och kan arbeta mot den, så är det ju den som är huvudlagringsplatsen för bilderna.
 

iSolen.se

Guest
Det är ju inte speciellt ofta man behöver ladda upp alla sina bilder till en server i "molnet" (eller tanka ner allihopa igen). Om man använder en fjärrserver som lagring och kan arbeta mot den, så är det ju den som är huvudlagringsplatsen för bilderna.
Ladda upp är inget problem, man lär inte kunna producera bilder i ett tempo som kan överlasta någon del i systemet. Ladda ner efter en krasch är däremot en helt annan sak, då behöver man allt data så snart som möjligt.

Att jobba mot en molntjänst må vara möjligt men är också en risk, om bilderna mot förmodan försvinner får man säkert ekonomisk kompensation...men bilderna är fortfarande borta. Och företag har en förmåga att upphöra över tiden. Så någon slags disklösning måste man ha.
 

ROOL

Aktiv medlem
SandForce baserade SSD hade problem med felaktig nedstängning av systemet, typ strömavbrott eller överhettad CPU. Passar in på beskrivningen av din dator, dvs din CPU kraschade vilket drog med sig SSD.
Jag tror inte att SSD:er är känsligare för värme än annan elektronik. Till dess fördel är att de inte generar mycket egenvärme. Vore det så skulle de utrustas med kylflänsar.
Tack!!! Det var just en sådan SSD. Nu vet jag :)
 

JohnSt

Ny medlem
Hej!

Det som inte får hända har hänt, min externa hårddisk har kraschat, innehållande ca 30.000 bilder. Jag har lämnat in den hos två olika företag som gjort en "diagnos" och därmed konstaterat att de inte kunnat göra något för att få fram bilderna.

Hårddisken är dock inte helt död då den går igång när man ansluter den i datorn, börjar susa lite lätt och lampan lyser. Min dator verkar även känna av den men kan inte öppna den.

I alla fulla fall undrar jag nu om ni har någon erfarenhet av företag som är duktiga på att få fram förlorad data? Hårddisken är en WD My Passport Ultra. Tydligen en sådan som är lite extra "svår" att öppna vad jag föstår från företagen som tagit en titt på den.

Jag vill gärna att den kommer till ett bra företag på direkten, för vad jag förstår så har man en chans att öppna den och få ur datan, annars är det kört. Så som sagt, något företag ni har riktigt bra erfarenhet av?
Hej
Man ska inte koppla in en kraschad hårddisk i datorn. Tydligen förstörs den mer för varje sekund den körs. Vi har goda erfarenheter av ibas.
 

PMD

Aktiv medlem
Ladda upp är inget problem, man lär inte kunna producera bilder i ett tempo som kan överlasta någon del i systemet. Ladda ner efter en krasch är däremot en helt annan sak, då behöver man allt data så snart som möjligt.
Efter att vad har kraschat? Förutsättningen var att ha "moln"-servern som huvudlagringsplats.

Att jobba mot en molntjänst må vara möjligt men är också en risk, om bilderna mot förmodan försvinner får man säkert ekonomisk kompensation...men bilderna är fortfarande borta. Och företag har en förmåga att upphöra över tiden. Så någon slags disklösning måste man ha.
Jo, det är alltid bra att ha sina bilder på minst två ställen.
 

thulin69

Aktiv medlem
Molnbackup

Jag kör Backblaze för 5 USD/månaden för unlimited backup. Får en backuphastiget på ca 10-18Mbps(har 100/100 hemma, ej över wifi). Första backupen tar tid. Oroar man sig över restore-tiden så kan man beställa en 4TB disk med filerna hem för 189 USD som man får tillbaka om man returnerar disken.
https://www.backblaze.com/restore.html
/Göran
 

PMD

Aktiv medlem
Tråden har virrat fram och tillbaka och friskt blandat lagring, backup och arkivering, så jag tror att det är rätt bra om man klargör vilket av dessa tre ämnen man syftar på när man skriver ett inlägg.

Vilket jag gjorde.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Hårdvarukrypterad

Din disk har hårdvarukryptering AES254 om jag inte minns fel. Det är mycket möjligt att det är detta chip som gått sönder. WDs lösning innebär att disken alltid är krypterad KEK även om du inte märker det för att du inte satt ett lösenord. Om minnet inte sviker mig helt ligger krypteringsalgoritmen eDEK lagrad på disken och därför kan det vara möjligt att flytta disken till ett annat exakt lika kabinett, dock tveksam till att detta skulle fungera. Du kommer nog aldrig få ut någon data om du försöker plocka ur den och ansluta utan detta chip. Men det kan vara möjligt att fejka detta chip. Men då behöver du köra ett program som jag tror bara finns till Linux. Lite osäker som sagt, men googla på det. Detta är en jättevanlig disk så du bör hitta svar.
 
Senast ändrad:

andreassofus

Aktiv medlem
Vad gäller "moln"-tjänster så finns det lagringstjänster och backuptjänster. De förra kan förstås även använda till backup, men är inte primärt avsedda för det.

Vilken slags användning hade du tänkt dig, Andreas?

min tanke är i första hand att använda en molntjänst istället för en extern hårddisk för att säkerhetskopiera mina råformatsbilder .
Inte istället kanske men också. Jag har en extern disk hemma brevis min stationära dator där jag alltid för över mina bilder.
men jag vill ha bilder även på en annan plats än i mitt hem och då tänkte jag att en molntjänst verkar smidigt.

Hade också planerat lite att inför usa-resan ha med mig en extern disk där jag för över mina bilder till från minneskorten, samt att ladda upp bilder till en molntjänst, ifall någon tillexempel tar min ryggsäck med både hårddisk och minneskort eller något sånt. då är det skönt att ändå ha bilderna i ett moln. Men tar det så lång tid att ladda upp och hem bilder från molnet så är ju det osmidigt. Jag vill ju inte sitta i flera timmar varje dag och bara vänta på att uppladdningen ska bli klar.

Dessutom har jag sett att molntjänster blir snordyra i längden. typ 200kr/mån för 2tb och när man fyllt dom två tb så får man bara sitta och betala månad efter månad utan att kunna göra något mer med det.

Det blir ju fruktansvärt mycket billigare att bara köpa en extern hårddisk till.
Dock finns det ju för och nackdelar med båda två.

Jag vet inte hur jag ska göra riktigt :)
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
min tanke är i första hand att använda en molntjänst istället för en extern hårddisk för att säkerhetskopiera mina råformatsbilder .
Inte istället kanske men också. Jag har en extern disk hemma brevis min stationära dator där jag alltid för över mina bilder.
men jag vill ha bilder även på en annan plats än i mitt hem och då tänkte jag att en molntjänst verkar smidigt.

Hade också planerat lite att inför usa-resan ha med mig en extern disk där jag för över mina bilder till från minneskorten, samt att ladda upp bilder till en molntjänst, ifall någon tillexempel tar min ryggsäck med både hårddisk och minneskort eller något sånt. då är det skönt att ändå ha bilderna i ett moln. Men tar det så lång tid att ladda upp och hem bilder från molnet så är ju det osmidigt. Jag vill ju inte sitta i flera timmar varje dag och bara vänta på att uppladdningen ska bli klar.

Dessutom har jag sett att molntjänster blir snordyra i längden. typ 200kr/mån för 2tb och när man fyllt dom två tb så får man bara sitta och betala månad efter månad utan att kunna göra något mer med det.

Det blir ju fruktansvärt mycket billigare att bara köpa en extern hårddisk till.
Dock finns det ju för och nackdelar med båda två.

Jag vet inte hur jag ska göra riktigt :)
Varför inte köra t.ex. Amazons tjänst som kostar c:a 45kr per månad för obegränsad lagring. Eller onedrive med 5x1gb för c.a 75kr/månad.
 

ajoe

Aktiv medlem
Om du isolerar problemet med resan så spelar det ju mindre roll om det kostar 200 kr/mån eller ens det dubbia, det är ju då mer en metod att säkra filerna till du är hemma.

Detta givetvis under förutsättning att du kommer åt bandbredd någorlunda regelbundet
 

iSolen.se

Guest
Din disk har hårdvarukryptering AES254 om jag inte minns fel. Det är mycket möjligt att det är detta chip som gått sönder. WDs lösning innebär att disken alltid är krypterad KEK även om du inte märker det för att du inte satt ett lösenord. Om minnet inte sviker mig helt ligger krypteringsalgoritmen eDEK lagrad på disken och därför kan det vara möjligt att flytta disken till ett annat exakt lika kabinett, dock tveksam till att detta skulle fungera. Du kommer nog aldrig få ut någon data om du försöker plocka ur den och ansluta utan detta chip. Men det kan vara möjligt att fejka detta chip. Men då behöver du köra ett program som jag tror bara finns till Linux. Lite osäker som sagt, men googla på det. Detta är en jättevanlig disk så du bör hitta svar.
Brukar WD ha hårdvarukryptering? Det borde finnas en varning så man vet att backup är extra viktigt.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om du isolerar problemet med resan så spelar det ju mindre roll om det kostar 200 kr/mån eller ens det dubbia, det är ju då mer en metod att säkra filerna till du är hemma.

Detta givetvis under förutsättning att du kommer åt bandbredd någorlunda regelbundet
sant det. tänkte att man kanske var tvungen att teckna för ett helt år eller så. Men jag kan alltså bara teckna för en månad? det vore ju smidigt i så fall.
Men som du säger så måste jag komma åt internet, och sen måste det ju gå ganska snabbt, jag vill ju inte sitta i timmar och ladda upp filer.

Kom och tänka på Flickr, dom har ju faktiskt 1TB gratis lagring. Använder ju flickr hela tiden redan så det vore ju kanske smidigt att använda den tjänsten att lagra bilderna på. 1TB räcker.
 

iSolen.se

Guest
sant det. tänkte att man kanske var tvungen att teckna för ett helt år eller så. Men jag kan alltså bara teckna för en månad? det vore ju smidigt i så fall.
Men som du säger så måste jag komma åt internet, och sen måste det ju gå ganska snabbt, jag vill ju inte sitta i timmar och ladda upp filer.

Kom och tänka på Flickr, dom har ju faktiskt 1TB gratis lagring. Använder ju flickr hela tiden redan så det vore ju kanske smidigt att använda den tjänsten att lagra bilderna på. 1TB räcker.
Är det bara över en resa kan du väl lika gärna ladda upp till din dator/nas hemma.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Är det bara över en resa kan du väl lika gärna ladda upp till din dator/nas hemma.
det är inte BARA till just denna resa. Som jag skrev så vore det smidigt att ha en molntjänst att lagra bilder i istället för externa hårddiskar som man gömmer utanför sitt hem då och då.

Men hur laddar jag upp bilder från en dator till min andra dator som jag har hemma?
 
ANNONS