Annons

Min D850 är här

Produkter
(logga in för att koppla)

JanRön

Aktiv medlem
Jo det blir onödig administration när folk ställer sig i flera köer. En lösning är att en köplats kostar en slant...eller så får det vara lite rörigt.

Appropå rörigt...jag har aldrig sett så mycket folk hos kameradoktorn som i förmiddags :)
Berätta nu i stället hur ni känner efter ett tag med kameran?
Att ni fått den kan jag också gratullera men mer nyfiken på hur den känns och beter sig.
Har för avsikt att köpa en innan Jul jag med.
Tar en investering i taget bara ny nya Elinchromes studioblixtar först.

Mvh Janne
 

afe

Aktiv medlem
Jo det blir onödig administration när folk ställer sig i flera köer. En lösning är att en köplats kostar en slant...eller så får det vara lite rörigt.

Appropå rörigt...jag har aldrig sett så mycket folk hos kameradoktorn som i förmiddags :)
Som NPS-medlem kan du bara hamna i en kö ...
 

iSolen.se

Guest
Berätta nu i stället hur ni känner efter ett tag med kameran?
Att ni fått den kan jag också gratullera men mer nyfiken på hur den känns och beter sig.
Har för avsikt att köpa en innan Jul jag med.
Tar en investering i taget bara ny nya Elinchromes studioblixtar först.

Mvh Janne
Haha. Har inte hunnit mer än 7 bilder. Satte upp smartbridge och fjärrstyrningen funkar mycket bättre än med WT5 på D4.

Kunde göra alla inställningar som på D810 bara att köra vidare.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Även jag är nyfiken på hur D850 är. Behöver inte alls några bilder för att bli klar över att den kommer vara kapabel att åstadkomma förträfflig bildkvalitet, det går att sluta sig till på annat sätt att den högst sannolikt kan ge bättre IQ än något annan DSLR-kamera på marknaden.

Att den känns "hemma" för dem som är förtrogna med D800/D810 är förstås välkommet för dessa. AF:en är densamma som i D5, och det är väl svårt att hitta bättre DSLR-AF nånstans...

Vad jag bl.a. är intresserad av är hur snabb den är på att tömma cache-minnet vid seriebildstagning jämfört med "snabbskjutare" som D5 och D500. Min teori är att det är mycket svårare att förena hög bildkvalitet som stort DR och lågt brus med snabba signaler och hög överföringshastighet.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Tror inte man ständigt puttas ner av NPS, i så fall hade inte jag fått mitt samtal redan 2 veckor sedan om att hämta den.
Du har fel. Jag pratade med Scandinavian och det var precis vad de sa. Jag var på plats 7 från början och skulle ha fått från första sändningen denna vecka, nu blir det inte så för att NPS-kunder kan gå in när som helst och då går de före. Jag har tur om jag får denna månad helt plötsligt, kanske nästa. Men de vet inte, beror på hur många NPS som tränger sig före.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Kanske för att de är trogna kunder?

Jag kapade ett antal platser i kön tack vare NPS och hämtade min i morse.
Jag är en minst lika trogen kund, har kört Nikon sedan 2004, har Nikon-grejor för mycket stora pengar. säkert för mer än många NPS. Det är respektlöst, känns som att de pissar på mig som privatkund.

Tyvärr avbokade jag en köplats även på Cyberphoto när jag fick besked att jag skulle få denna vecka, där verkar folk få snabbare, kanske färre NPS som köper där, men nu är det för sent, de har 40 i kö så det lär ju inte gå snbbare.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Update.
Kan fetglömma denna månad. De får inte leveranser som de trodde. Så jag ät nedputtad minst 1 månad av NPS troligen mer.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vad har du för orderdatum?
Jag funderar förstås på hur jag själv ligger till.
Är det Scandinavian Photo centralt du pratat med? Jag skulle ju kunna ringa dem.
Hmm, vet inte datumen, men det var dagen eller dagarna innan relesedatumet då Nikon gick ut med den. Nikon hade lovat Scandinavian leveranser varje vecka, men det gäller inte längre, pratade med dem idag. Dock har de flesta NPS fått sina, men om det är ett par tre veckor till nästa leverans så kan det ju ev komma fler NPS och lägga sig före, de vet heller inte hur många kameror de får i nästa leverans. Jag fick inget besked vilken köplats jag ligger, det var för krångligt att kolla. Men när jag bokade sa de att jag var på plats 7 så jag var mycket tidig, men det verkar ju inte spel någon större roll. Ja jag ringde dem centralt.

Kameradoktorn är inte enklare det, de hade 60 i kö.....
 

valleyman

Aktiv medlem
Hmm, vet inte datumen, men det var dagen eller dagarna innan relesedatumet då Nikon gick ut med den. Nikon hade lovat Scandinavian leveranser varje vecka, men det gäller inte längre, pratade med dem idag. Dock har de flesta NPS fått sina, men om det är ett par tre veckor till nästa leverans så kan det ju ev komma fler NPS och lägga sig före, de vet heller inte hur många kameror de får i nästa leverans. Jag fick inget besked vilken köplats jag ligger, det var för krångligt att kolla. Men när jag bokade sa de att jag var på plats 7 så jag var mycket tidig, men det verkar ju inte spel någon större roll. Ja jag ringde dem centralt.

Kameradoktorn är inte enklare det, de hade 60 i kö.....

Jag hade plats 18 när jag beställde hos Cyberphoto. Det gjorde jag 2 timmar efter att pris var släppt.
 

horvendile

Aktiv medlem
Ifall det hjälper någon:
jag pratade just med Scandinavian Photo (centralt). Jag hade lagt min order den 24 augusti, och jag låg "ungefär i mitten" med typ sju personer före mig. Det kan dock vara så att det var sju personer bara i butiken på Sveavägen i Stockholm.
Det lät inte totalt uteslutet att jag skulle kunna få den i nästa vecka, men på intet sätt garanterat.
Det gäller dock troligen bara kameran, greppet kan dröja ytterligare.

För egen del gör det egentligen inte så himla mycket att jag inte har kameran än, det är mer att jag gärna vill veta när jag kan få den. Lightroom har ju ändå inte raw-stöd än (jag vet att man kan dng-konvertera). Och det är troligen först i november jag verkligen kommer ha stort behov av den.
Men "verkligen behöver" överlappar som känt bara delvis med "vill ha"...
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Ifall det hjälper någon:
jag pratade just med Scandinavian Photo (centralt). Jag hade lagt min order den 24 augusti, och jag låg "ungefär i mitten" med typ sju personer före mig. Det kan dock vara så att det var sju personer bara i butiken på Sveavägen i Stockholm.
Det lät inte totalt uteslutet att jag skulle kunna få den i nästa vecka, men på intet sätt garanterat.
Det gäller dock troligen bara kameran, greppet kan dröja ytterligare.

För egen del gör det egentligen inte så himla mycket att jag inte har kameran än, det är mer att jag gärna vill veta när jag kan få den. Lightroom har ju ändå inte raw-stöd än (jag vet att man kan dng-konvertera). Och det är troligen först i november jag verkligen kommer ha stort behov av den.
Men "verkligen behöver" överlappar som känt bara delvis med "vill ha"...
Märkligt, då får vi helt olika besked och jag borde ligga före dig i kö eftersom jag bokade tidigare.
 
ANNONS