Annons

Använda bilder för hemsida (företag)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonb_Swe

Ny medlem
Hej.

Skall göra en hemsida för ett företag och tänkte använda bilder på "glada människor" i bakgrunden. På bilderna finns ingen stämpel, vilket iofs i inte är nödvändigt för att upphovsrätten skall gälla.

Googlade lite vad som gäller med upphovsrätt och hittade en artikel om de 30 vanligaste frågorna och svaren gällande upphovsrätt och bilder, tyckte mig dock inte finna något konkret svar där.


Som jag tolkar det så gör man skillnad på om en bild används till en blogg (där det är ok) kontra reklam (där det INTE var ok). Hur skall man tolka bakgrundsbilder på en hemsida för ett företag? Är det reklam?

läs gärna punkten 20;
http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/allt-om-upphovsr-tt-30-fr-gor-och-svar?nodePage=3


Sökte sedan efter bilder som var "public domain", dvs fri för allmänheten men i gengäld hamnade man bara på en massa betalsidor som i sin tur tog betalt antingen per bild eller månadsavgift.


Min avsikt är att använda bilder liknande denna;
http://www.techquility.net/home/wp-content/uploads/2012/11/bigstock-Group-of-multi-ethnic-business-20128103-1024x866.jpg

Firman i fråga har inget med människorna på bilden att göra utan med människor i allmänhet.

Hur skall man resonera?
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Om jag inte har helt fel så handlar det snarare om bilden används i kommersiellt syfte eller ej. Reklam faller ju helt klart under den kategorin och det skulle jag säga att även alla bilder på ett företags hemsida gör.

Det punkt 20 tar upp har att göra med modellrelease och inte bildanvändningen i sig.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Hej.

Skall göra en hemsida för ett företag och tänkte använda bilder på "glada människor" i bakgrunden. På bilderna finns ingen stämpel, vilket iofs i inte är nödvändigt för att upphovsrätten skall gälla.

Googlade lite vad som gäller med upphovsrätt och hittade en artikel om de 30 vanligaste frågorna och svaren gällande upphovsrätt och bilder, tyckte mig dock inte finna något konkret svar där.


Som jag tolkar det så gör man skillnad på om en bild används till en blogg (där det är ok) kontra reklam (där det INTE var ok). Hur skall man tolka bakgrundsbilder på en hemsida för ett företag? Är det reklam?

läs gärna punkten 20;
http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/allt-om-upphovsr-tt-30-fr-gor-och-svar?nodePage=3


Sökte sedan efter bilder som var "public domain", dvs fri för allmänheten men i gengäld hamnade man bara på en massa betalsidor som i sin tur tog betalt antingen per bild eller månadsavgift.


Min avsikt är att använda bilder liknande denna;
http://www.techquility.net/home/wp-content/uploads/2012/11/bigstock-Group-of-multi-ethnic-business-20128103-1024x866.jpg

Firman i fråga har inget med människorna på bilden att göra utan med människor i allmänhet.

Hur skall man resonera?
Ta bilder på glada anställda i företaget ifråga, blir liksom mer genuint med medarbetarna i företaget på,hemsidan och inte några anonyma modeller
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Snart vaknar experterna och kommer med rediga svar.

Till dess tänker jag såhär:
  • - Ett företags hemsida är i sig reklam för företaget hur den än är utformad. (Undantag redaktionella hemsidor med artiklar av "allmänt intresse". Typ en kvällstidnings hemsida).
  • - En bild på en person som går att känna igen får bara användas i reklamsammanhang om personen själv har godkänt det.
Min slutsats är att du inte kan använda bilden du pekat ut om du inte har modellrelease från de som är på bilden.
Jag själv hade inte gärna figurerat som bakgrund till diverse företagspresentationer utan att vara tillfrågad.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Googlade lite vad som gäller med upphovsrätt och hittade en artikel om de 30 vanligaste frågorna och svaren gällande upphovsrätt och bilder, tyckte mig dock inte finna något konkret svar där.
Alla fotografer har automatiskt upphovsrätt till sina bilder. Du måste alltså alltid ha fotografens tillstånd. Vissa fotografer ger ibland ett generellt tillstånd för alla att använda vissa bilder, det är det som kallas "public domain" eller liknande.

Om den webbsajt du ska göra kan räknas som marknadsföring gäller också lagen om namn och bild i reklam och du måste alltså ha de avbildade personernas tillstånd att använda bilden.

Slutligen: Ta inte illa upp, men innan man åtar sig uppdrag typ att göra webbsajter åt företag bör man nog skaffa sig grundläggande kunskap om regler kring upphovsrätt och liknande.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej.

Skall göra en hemsida för ett företag och tänkte använda bilder på "glada människor" i bakgrunden. På bilderna finns ingen stämpel, vilket iofs i inte är nödvändigt för att upphovsrätten skall gälla.

Googlade lite vad som gäller med upphovsrätt och hittade en artikel om de 30 vanligaste frågorna och svaren gällande upphovsrätt och bilder, tyckte mig dock inte finna något konkret svar där.


Som jag tolkar det så gör man skillnad på om en bild används till en blogg (där det är ok) kontra reklam (där det INTE var ok). Hur skall man tolka bakgrundsbilder på en hemsida för ett företag? Är det reklam?

läs gärna punkten 20;
http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/allt-om-upphovsr-tt-30-fr-gor-och-svar?nodePage=3


Sökte sedan efter bilder som var "public domain", dvs fri för allmänheten men i gengäld hamnade man bara på en massa betalsidor som i sin tur tog betalt antingen per bild eller månadsavgift.


Min avsikt är att använda bilder liknande denna;
http://www.techquility.net/home/wp-content/uploads/2012/11/bigstock-Group-of-multi-ethnic-business-20128103-1024x866.jpg

Firman i fråga har inget med människorna på bilden att göra utan med människor i allmänhet.

Hur skall man resonera?
Du har några rättsfall här med kostnader för att använda andras bilder.

https://kameratrollet.se/2015/12/04/publicering-av-bild-pris/
 
Hej.

Skall göra en hemsida för ett företag och tänkte använda bilder på "glada människor" i bakgrunden. På bilderna finns ingen stämpel, vilket iofs i inte är nödvändigt för att upphovsrätten skall gälla.

Googlade lite vad som gäller med upphovsrätt och hittade en artikel om de 30 vanligaste frågorna och svaren gällande upphovsrätt och bilder, tyckte mig dock inte finna något konkret svar där.


Som jag tolkar det så gör man skillnad på om en bild används till en blogg (där det är ok) kontra reklam (där det INTE var ok). Hur skall man tolka bakgrundsbilder på en hemsida för ett företag? Är det reklam?

läs gärna punkten 20;
http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/allt-om-upphovsr-tt-30-fr-gor-och-svar?nodePage=3


Sökte sedan efter bilder som var "public domain", dvs fri för allmänheten men i gengäld hamnade man bara på en massa betalsidor som i sin tur tog betalt antingen per bild eller månadsavgift.


Min avsikt är att använda bilder liknande denna;
http://www.techquility.net/home/wp-content/uploads/2012/11/bigstock-Group-of-multi-ethnic-business-20128103-1024x866.jpg

Firman i fråga har inget med människorna på bilden att göra utan med människor i allmänhet.

Hur skall man resonera?
Det korta svaret: Du måste läsa på ordentligt om upphovsrätt och hur man får använda bilder som man inte tagit själv. I annat fall riskerar du att dra på din uppdragsgivare stora kostnader i form av upphovsrättsanspråk.

En enkel regel: Du får inte använda andras bilder utan deras uttryckliga medgivande. Chansa aldrig.
 

Jonb_Swe

Ny medlem
Hej hopp, många svar! Tack!



@Erland
Tar verkligen inte illa upp utan uppskattar alla raka och ärliga svar. Firman är min egna nystartade, och inte ett uppdrag som jag har åtagit mig. Jag skrev det som att det var en annans firma för jag är van att hålla en låg profil kring vad jag gör, av olika anledningar. Kanske inte borde framställt det så här, sorry.


@Alla
Firman riktar sig mot människor, därav vill jag ha bakgrundsbild på människor. Eftersom jag är själv så blir det nog väldigt svårt, speciellt eftersom jag är ytterst kass på selfies. :D

Man får ju ta bilder på människor på allmän plats, utan deras medgivande. Därmed kanske man inte får använda bilden på hemsida sedan. Krångligt detta... För mig som inte är insatt.


Jag har verkligen inga problem att betala en peng för en bild, men när man ser hemsidor som erbjuder månadsprenumerationer och betalplaner, då drar jag öronen åt mig... Jag vill pröjsa per bild, och sedan är det bra med det.

Någon som kan ge förslag på bra hemsida för sådant? De man tittar på är lite kryptiska.
Shutterstock säger "skapa gratiskonto", kan man misstänka att kontot är gratis och man betalar per bild?
 

iSolen.se

Guest
Hej hopp, många svar! Tack!



@Erland
Tar verkligen inte illa upp utan uppskattar alla raka och ärliga svar. Firman är min egna nystartade, och inte ett uppdrag som jag har åtagit mig. Jag skrev det som att det var en annans firma för jag är van att hålla en låg profil kring vad jag gör, av olika anledningar. Kanske inte borde framställt det så här, sorry.


@Alla
Firman riktar sig mot människor, därav vill jag ha bakgrundsbild på människor. Eftersom jag är själv så blir det nog väldigt svårt, speciellt eftersom jag är ytterst kass på selfies. :D

Man får ju ta bilder på människor på allmän plats, utan deras medgivande. Därmed kanske man inte får använda bilden på hemsida sedan. Krångligt detta... För mig som inte är insatt.


Jag har verkligen inga problem att betala en peng för en bild, men när man ser hemsidor som erbjuder månadsprenumerationer och betalplaner, då drar jag öronen åt mig... Jag vill pröjsa per bild, och sedan är det bra med det.

Någon som kan ge förslag på bra hemsida för sådant? De man tittar på är lite kryptiska.
Shutterstock säger "skapa gratiskonto", kan man misstänka att kontot är gratis och man betalar per bild?
Istockphoto funkar också bra. Vad behöver du för typ av bilder?
 

DanKoh

Medlem
Hej hopp, många svar! Tack!


Jag har verkligen inga problem att betala en peng för en bild, men när man ser hemsidor som erbjuder månadsprenumerationer och betalplaner, då drar jag öronen åt mig... Jag vill pröjsa per bild, och sedan är det bra med det.

Någon som kan ge förslag på bra hemsida för sådant? De man tittar på är lite kryptiska.
Shutterstock säger "skapa gratiskonto", kan man misstänka att kontot är gratis och man betalar per bild?
Denna fick jag som ett tips av en kamrat, kanske kan vara något.

https://pixabay.com/sv/
 

iSolen.se

Guest
Denna fick jag som ett tips av en kamrat, kanske kan vara något.

https://pixabay.com/sv/
Man ska vara försiktig med dessa bilder då det ofta(st) saknas modellreleaser, dvs man kan inte använda dem kommersiellt.

De skriver själva:

"Understand "public domain" as the permission to freely use (display, modify, print, etc.) an image without asking permission from the image author. However, it is still your responsibility, to make sure the depicted content (persons, logos, private property, etc.) is suitable for your application and does not infringe any rights."
 

DanKoh

Medlem
Man ska vara försiktig med dessa bilder då det ofta(st) saknas modellreleaser, dvs man kan inte använda dem kommersiellt.

De skriver själva:

"Understand "public domain" as the permission to freely use (display, modify, print, etc.) an image without asking permission from the image author. However, it is still your responsibility, to make sure the depicted content (persons, logos, private property, etc.) is suitable for your application and does not infringe any rights."
Tack för förtydligandet! (gäller även till Erik!)

Jag hade missat den delen.
 

uggland

Ny medlem
Ta egna

Jag har alltid tagit egna bilder till mina hemsidor, då är man säker på vad som gäller. Det är ju också gratis reklam för min fotokunskap.
 

add3

Medlem
Stockfoton

Det där med bilder är väldigt viktigt att det sker på ett korrekt sätt. Enklaste sättet att veta att allt är ok är att köpa stockbilder från t.ex. Alamy eller iStock och Shutterstock. Då är du hundra på att bilderna får användas på rätt sätt. Men det gäller dock fortfarande vissa regler för tryck t.e.x enbart 100 000 upplagor. Jag skulle föreslå att du annars kollar med en webbyrå som kan bidra med hjälp med hemsida. Annars kan jag personligen tycka att det är bättre at ta egna miljöbilder och bilder på personalen för det är väldigt många företag som använder samma bilder om och om igen. T.ex. så ser jag ofta samma kvinna för kundsupport på en mängd svenska sidor och det gäller även större företag - oproffsigt tycker jag!
 
ANNONS