Annons

Fotoredigering på en lite äldre 32 bitars macbook pro.

Produkter
(logga in för att koppla)

Swampmeadow

Medlem
Hej alla!
Jag sitter på en lite äldre 32 bitars macbook pro. Har nyligen investerat i ny kamerautrustning och har för tillfället inte ekonomiska resurser att skaffa ny dator. Vill ju göra lite redigering på de foton jag tar med min nya kamera, har kollat på Lightroom 6 och Affinity photo men de kräver 64 bitars datorer som jag fattat det. Finns det några bra alternativ för mig att kolla upp gällande fotoredigering?
 

Swampmeadow

Medlem
Hej alla!
Jag sitter på en lite äldre 32 bitars macbook pro. Har nyligen investerat i ny kamerautrustning och har för tillfället inte ekonomiska resurser att skaffa ny dator. Vill ju göra lite redigering på de foton jag tar med min nya kamera, har kollat på Lightroom 6 och Affinity photo men de kräver 64 bitars datorer som jag fattat det. Finns det några bra alternativ för mig att kolla upp gällande fotoredigering?
Hmm!
Vid en närmare koll visade det sig att min macbook tydligen har 64 bit arkitektur. 😊
Det är osx versionen som är för gammal "osx 10.6.8"
Så frågan är ju då om det finns nåt fotoredigeringsprogram som funkar med ovanstående osx version? 😳
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Det brukar oftast följa med något redigeringsprogram med kameraköpet. De är väl sällan de absolut bästa programmen men de har ju stöd för RAW-filer från just din kamera och är normalt gratis. Om d går att köra på 32-bitars OS bör gå att kolla upp.
 

Swampmeadow

Medlem
Det brukar oftast följa med något redigeringsprogram med kameraköpet. De är väl sällan de absolut bästa programmen men de har ju stöd för RAW-filer från just din kamera och är normalt gratis. Om d går att köra på 32-bitars OS bör gå att kolla upp.
Jo då, det följde med ett program. Tyckte bara det verkade lite rörigt. Får försöka att sätta mig in i det, det stödjer ju även RAW-formatet som du säger och funkar på min dator.
 

reboot81

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag sitter på en lite äldre 32 bitars macbook pro. Har nyligen investerat i ny kamerautrustning och har för tillfället inte ekonomiska resurser att skaffa ny dator. Vill ju göra lite redigering på de foton jag tar med min nya kamera, har kollat på Lightroom 6 och Affinity photo men de kräver 64 bitars datorer som jag fattat det. Finns det några bra alternativ för mig att kolla upp gällande fotoredigering?
"Lite äldre", den är alltså 12 är gammal?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Misstag från min sida, lite dåligt påläst innan jag postade min fråga.
Datorn är från 2012 men det var osx som var för "gammalt".
Aha.
Men då har du en MBP med i5 minst. Kanske även med i7.
Och den har dessutom Thunderbolt.

Om du inte har behov av andra specifika program som du redan köpt och har installerade skulle jag rekommendera dig att backa upp hela datorn till extern disk med TimeMachine.

Sedan installera macOS 10.12.6.
Du kanske inte hittar den direkt men då apples system är gratis brukar det vara enkelt att hämta dem och lägga det på usb-minne. Apple har instruktioner för detta själva.

Stoppa i mera minne är också ett bra tips. Datorn tar 2x8GB.
 

Swampmeadow

Medlem
Aha.
Men då har du en MBP med i5 minst. Kanske även med i7.
Och den har dessutom Thunderbolt.

Om du inte har behov av andra specifika program som du redan köpt och har installerade skulle jag rekommendera dig att backa upp hela datorn till extern disk med TimeMachine.

Sedan installera macOS 10.12.6.
Du kanske inte hittar den direkt men då apples system är gratis brukar det vara enkelt att hämta dem och lägga det på usb-minne. Apple har instruktioner för detta själva.

Stoppa i mera minne är också ett bra tips. Datorn tar 2x8GB.
Tack!
Håller i detta nu på och uppgraderar, har redan 2x8GB. Om allt fungerar som det ska så kommer jag beställa Lightroom 6 imorgon 😁
 
ANNONS