Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket olympushus för 3000-4000 kr (begagnat)?

Produkter
(logga in för att koppla)

littman

Medlem
Började fota för några år sedan med en EOS M, och känner att det är dags att uppgradera. Är ute efter ett portabelt, mångsidigt och relativt billigt system. Fotar mycket på resor (mest landskap), men blir även en del socialt fotande. Är ingen pro på något sätt, men ändrar manuella inställningar emellanåt och vill ha en framtidssäker kamera att växa i. Video är inte prioriterat.

Är mest inne på Micro four thirds, och är helt såld på utseendet av Olympus OM-D serie. Men, vilken av modellerna är bäst att satsa på med budget max 3000-4000 kr för huset?

- M1 mark i? Möjligen för stor för min smak, men verkar vara oerhört kapabel.
- M5 mark ii. Hi-res mode, bra eller bara gimmick? Just nu 2000 kr Cash back, så möjligen kan jag köpa den i butik för ca 5500 kr, dock över min ideala budget.
- M10 mark ii eller iii. Tillräckligt med funktionalitet? Prisvärt?

Alla ovan går att hitta i ungefär den prisklassen med viss variation, beroende på skick och antal exponering osv. Har redan en Panasonic 12-32 mm som jag kommer att använda initialt och den är ju förstås inte vädertätad.

Vilket hus hade ni satsat på i min sits?

Kan även tänka mig Fuji, men de verkar dyrare, och även aningen större kit med tanke på APS-C. Panasonic GX80 är ett bra alternativ men gillar inte designen.

Tacksam för era tips och råd!
 

hornavan

Aktiv medlem
M10 mark II.
Tillräckligt bra för det mesta och mycket mindre än de andra husen.
Vill du ha ännu mindre så finns det tex Lumix GX800.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fuji XT-1 kan du hitta för ca 4500kr. XT-10 för 3500-4000kr. Det som skiljer är ffa mindre sökare på XT-10 och ett mindre vred men båda har fas-detect (PDAF) för att hjälptligt följa rörliga motiv. Fuji 18-50/2,8-4 motsvarar f/2-2,8 på Olympus p g a större sensor och denna kostsr beg 3000kr mot 4500kr för motsvarande Oly 12-40/2,8. Hos Olympus får du gå till EM-1 serien för att få detta.

Inom Olmpus skulle jag välja EM-1, men det är jag - varför:
1. PDAF
2. Bättre grepp och större reglage - mindre pillig än de andra Olympus då man skall ändra inställningar

Det kan låta som om jag favoriserar Fuji här, men inte riktigt. Just EM-1 är en riktigt härlig kamera att fota med.

Den största skillnaden är egentligen att Fuji funkar som kameror gjorde fram till tidigt 80-tal - man skall kunna se alla inställningar då kameran är avstängd och inte mot ögat. I gengälld är det lite svårare att ställa in med den till ögat. Oly har ett modernare gränssnitt - man kan inte se hur den är inställd då den är avstängd men det är lätt att ställa in allt med ögat mot sökaren. En fråga om tycke och smak. EM-1 funkar d u hjälpligt med hanskar - bättre än Fuji då jag testat sida vid sida (det är lätt med hanskar att komma åt bländarringen då man skall zooma och tvärtom.
 

littman

Medlem
Fuji XT-1 kan du hitta för ca 4500kr. XT-10 för 3500-4000kr. Det som skiljer är ffa mindre sökare på XT-10 och ett mindre vred men båda har fas-detect (PDAF) för att hjälptligt följa rörliga motiv. Fuji 18-50/2,8-4 motsvarar f/2-2,8 på Olympus p g a större sensor och denna kostsr beg 3000kr mot 4500kr för motsvarande Oly 12-40/2,8. Hos Olympus får du gå till EM-1 serien för att få detta.

Inom Olmpus skulle jag välja EM-1, men det är jag - varför:
1. PDAF
2. Bättre grepp och större reglage - mindre pillig än de andra Olympus då man skall ändra inställningar

Det kan låta som om jag favoriserar Fuji här, men inte riktigt. Just EM-1 är en riktigt härlig kamera att fota med.

Den största skillnaden är egentligen att Fuji funkar som kameror gjorde fram till tidigt 80-tal - man skall kunna se alla inställningar då kameran är avstängd och inte mot ögat. I gengälld är det lite svårare att ställa in med den till ögat. Oly har ett modernare gränssnitt - man kan inte se hur den är inställd då den är avstängd men det är lätt att ställa in allt med ögat mot sökaren. En fråga om tycke och smak. EM-1 funkar d u hjälpligt med hanskar - bättre än Fuji då jag testat sida vid sida (det är lätt med hanskar att komma åt bländarringen då man skall zooma och tvärtom.
Hmm, ja Fuji verkar också intressant och jämförbart prismässigt. MEN, visst blir linserna större pga den större sensorn? Jag värdesätter portabilitet, även på optiken. Vad tror ni?
 

gorred

Aktiv medlem
Min syn på Olympus: Jag började med den första EM 5 och blev såld. Nu har jag EM 1 mk II och E M 10 mkII. EM 1:an är större och bär de större PRO-objektiven bättre.- EM 10 är väldigt behändig att resa med, med de lite mindre fasta objektiven i serien.

Utifrån din frågeställning är EM 5 med cash back ett bra val. Storleksmässigt fortfarande behändig, men den bär de lite större objektiven också utan problem, som exempelvis 12-40/2,8 etc. Den är dessutom i alla avseenden, förutom Hi Res mode, en synnerligen kapabel kamera.

Sen har du i m43-familjen tillgång till alla objektiven hos såväl Olympus som Panasonic.

Sen är det ju så, som du vet, att smakar det så kostar det. Och det är fortfarande, jämfört andra kameror, bra prislägen på Olympus.

Lycka till i framtida val!//GöranR
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hmm, ja Fuji verkar också intressant och jämförbart prismässigt. MEN, visst blir linserna större pga den större sensorn? Jag värdesätter portabilitet, även på optiken. Vad tror ni?
För samma effektiva ljusstyrka är objektiven ungefär lika stora. F/4 på Fuji ger samma brus och skärpedjup med samma effektiva vinkel på Olympus. Fuji 18-50/2,8-4 är ungefär samma storlek som Oly 12-40/2,8 (fast Oly har faktiskt lite mer vidvinkel). Oly 40-150/2,8 motsvarar ca 60-225/4 på Fuji och ligger alltså nära Fuji 55-200 i motsv vinkel och ekvivalent ljusstyrka och storlek. Men givetvis finns mindre objektiv till Oly än till Fuji. Det finns massvis med små och bra objektiv till Oly och m43 i sin helhet där många saknas till Fuji. Du får kolla vad du behöver och storlek på dessa.
 

ROOL

Aktiv medlem
Tror att Du kanske skulle bli mest nöjd med en kamera i OM-D M5 formatet eftersom Du är intresserad av resefoto samt att fota i sociala sammanhang. En mindre kamera är lättare att bära med sig och väcker inte så mkt. Uppmärksamhet.

Mitt fotograferande är nog väldigt likt Ditt. Har både OM-D M 5 och M1. Föredrar många gånger den mindre med en liten prime eftersom det är en lätt kombination som presterar lika bra som M1 för den typen av fotografering.

Just det lilla nätta formatet var huvudanledningen till att jag började med Olympus. När jag köpte M1 + 12-40 Pro så hade jag plötsligt en ”stor” kamera. Kan inte påstå att bilderna har blivit bättre. Är man däremot intresserad av mer action eller fågel fotografering så är nog M1 eller Mk2 ett bättre val. Det är bättre balans mellan hus och objektiv ur PRO serien.

Tycker mig se att de mindre Olympus kamerorna har ett bättre andrahandsvärde. Detta kanske kan förklaras med att det inte bara är jag som lockats av den mindre storleken. På Tradera kan Du köpa en M1 för 3100,- M5 och M10 alternativen är någon tusing mer.

Sen är det ju så att alla Olympus hus är inte väderskyddade. Ett väderskyddat hus är alltid att föredra om det finns som alternativ.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tror att Du kanske skulle bli mest nöjd med en kamera i OM-D M5 fomatet eftersom Du är intresserad av resefoto samt att fota i sociala sammanhang. En mindre kamera är lättare att bära med sig och väcker inte så mkt. Uppmärksamhet.

Mitt fotograferande är nog väldigt likt Ditt. Har både OM-D M 5 och M1. Föredrar många gånger den mindre med en liten prime eftersom det är en lätt kombination som presterar lika bra som M1 för den typen av fotografering.

Just det lilla nätta formatet var huvudanledningen till att jag började med Olympus. När jag köpte M1 + 12-40 Pro så hade jag plötsligt en ”stor” kamera. Kan inte påstå att bilderna har blivit bättre. Är man däremot intresserad av mer action eller fågel fotografering så är nog M1 eller Mk2 ett bättre val. Det är bättre balans mellan hus och objektiv ur PRO serien.

Tycker mig se att de mindre Olympus kamerorna har ett bättre andrahandsvärde. Detta kanske kan förklaras med att det inte bara är jag som lockats av den mindre storleken. På Tradera kan Du köpa en M1 för 3100,- M5 och M10 alternativen är någon tusing mer.
Japp, detta är en bra anledning att köpa en beg EM-1 eftersom den har fallit mest. Mest kamera för pengarna begagnat alltså. Däremot undrar jag om slutpriset var 3100? Brukar ligga npgot högre va?
 

ROOL

Aktiv medlem
Japp, detta är en bra anledning att köpa en beg EM-1 eftersom den har fallit mest. Mest kamera för pengarna begagnat alltså. Däremot undrar jag om slutpriset var 3100? Brukar ligga npgot högre va?
Det är faktiskt ett Köp nu pris. För 5000 kan man köpa ett M5 + ett M1 hus. Sen kan man lägga resten av budgeten på bra objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är faktiskt ett Köp nu pris. För 5000 kan man köpa ett M5 + ett M1 hus. Sen kan man lägga resten av budgeten på bra objektiv.
Vilket kap - om den är i bra skick! EM-1 är rolig att fota med! Kameran i sig är ännu bättre än specarna anser jag. Den faller skönt i handen och reglagen är lagom stora och är intuitiva. Mina personliga åsikter som tidigare ägare.
 
ANNONS