Annons

Skapa egen hemsida & sälja prints

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoOscar

Medlem
tjenare fotografer!
Mitt namn är oscar och har några frågor till er! :D
Jag har sätt att det är många fantastiska fotografer på instagram som har sina egna häftiga hemsidor med egna domän osv! Jag funderar också på att skaffa en sådan hemsida!
Dock har jag ett "problem". Jag har sätt att många har en sektion på hemsidan som heter " Prints" . Jag har förstått att något företag printar ut bilderna osv som man tagit och därefter säljer de. Alltså jag skulle jättegärna vilja sälja mina bilder också då jag tycker att vissa bilder skulle säkert passa på väggarna.
Vet inte vart och hur man ska fixa det, någon fotograf som vet? :D
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
skämtar du nu?

läs texten under länken som du själv länkar till.
Nä jag skämtar inte. Texten från sidan finns också delvis citerad i mitt inlägg. Samt kompletterat med min egen reflexion.

Jag hade egentligen tänkt föreslå för Oscar att kika på några av de sidor för ämnet som finns. Den första jag gick in på hade precis gått i konkurs. Då tänkte jag att det i sig var intressant för ämnet.

Skämtar du? Eller läste du inte mitt inlägg?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nä jag skämtar inte. Texten från sidan finns också delvis citerad i mitt inlägg. Samt kompletterat med min egen reflexion.

Jag hade egentligen tänkt föreslå för Oscar att kika på några av de sidor för ämnet som finns. Den första jag gick in på hade precis gått i konkurs. Då tänkte jag att det i sig var intressant för ämnet.
så du rekommenderar en sida som precis har konkat, förstår jag dig rätt då?
han ska sälja sina bilder på en sida som ska lägga ner?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nä, han ska reflektera över tanken att sälja printar, och val av lösning för detta.
okej. Det var inte helt övertydligt att det var det du menade.
Men bara för att ett företag går i konk så ska man inte sälja alls. Känns ju inte helt rätt heller.
Typ som att bara för att en bil går sönder så ska man inte köpa bil överhuvudtaget.

Klart man ska sälja bilder om man vill.

1x.com är ett alternativ annars. säljer själv bilder där.
 

cardazio

Aktiv medlem
1. det har inte med denna tråd att göra, håll dig till ämnet tack . 2. Har glömt bort lösenordet till kontot samt Mailen .
Så använder detta konto.
Oscar, du har dragit igång väldigt mycket aktivitet om frågor som redan finns bevarade i forumet och dessutom har du startat snarlika trådar på samma ämne de senaste dagarna.

Vill föreslå att du börjar med att söka i forumet och om du mot förmodan inte hittar svar där kan du starta EN tråd och även hålla god ton mot andra. Din aktivitet de senaste dagarna är ovanlig och därför är frågan du fick ovan befogad.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
1. det har inte med denna tråd att göra, håll dig till ämnet tack . 2. Har glömt bort lösenordet till kontot samt Mailen .
Så använder detta konto.
Hej Oscar!

Här på Fotosidan blir det som att man lär känna varandra genom de diskussioner vi deltar i. Det är inte riktigt ett anonymt fråga-svar-forum.
Eftersom du är så personlig att du börjar varje tråd med att presentera dig vid namn undrade jag varför du plötsligt gjorde detta under nytt konto.
Mer än så var det inte.

Kul att du brinner för foto, och kul att du är här på forumet för att lära dig mer.

Petter
 
De flesta som printar kan skicka direkt till dina kunder. du betalar till din leverantör och tar betalt av din kund.
Nu är det bara att välja en pålitlig leverantör.
 

atotowi

Aktiv medlem
Det finns lite olika sätt att komma igång och sälja sina egna bilder som prints. Enklas till mer komplicerat.
1. Man ansluter till en etablerad leveranrör som där man kan ansluta som fotograf som t ex https://gallery.1x.com/ som nämnts tidigare. Dp har man ingen egen hemsida utan man tillhandahåller bilder till företaget. Man får ofta ett eget galleri som man kan marknadsföra för att pusha sina egna bilder.
2. Man använder en tjänst som t ex https://www.smugmug.com/ där man hyr en webplats och får verktyg att skapa gallerier och möjlighet att koppla till försäljning och print funktioner.
3. Man hyr in sig på ett webhotell och skapar en egen hemsida med ett verktyg som stöder att skapa galleri och webshop. Enklast här är väl att ta emot beställning manuellt och sen lägga en beställning mot en firma somprintar och skickar till kund. Men att åtminstone klara av beställning och betalning i webflödet. Här kan man använda mjukvara som t ex http://theturninggate.net/
 

martinot

Aktiv medlem
Stora problem... Han har glömt lösenordet till Internet hälsar han!

Därav att han inte kan återställa lösenorden till alla sina olika mailkonton, som han också tappat bort (och därmed att han i sin tur inte heller kan återställa alla mängder av FS-konton som han skapat upp, och också tappat bort alla lösen till).

Kan rekommendera en lösenordshanterare till TS.

Men då gäller det att inte tappa bort lösenordet till den iofs… 😄
 
ANNONS