Annons

Finns det kameror med fokusgaffling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Åtminstone Olympus OM-D E-M1 Mark II och E-M10 Mark II har funktionen, förmodligen fler modeller, men jag har bara testat det på dessa.
 

PMD

Aktiv medlem
En sådan önskar jag också :). Kanske att det finns någon Olympus som har detta? Tanken är att det ska vara något enkelt som exponeringsgafling men med fokus. Flera kameror har ju stackning men det är något annat.
Jag har en Olympus TG-4 som har både "focus stacking" och "focus bracketing", men det går bara att använda vid närbilder. "Images can be taken from up to 1 cm away from the subject", enligt manualen. Det var ett tag sen jag använde det här så jag minns inte riktigt vilket avståndsintervall som var tillämpligt.

(TG-4 har ersatts av TG-5, och jag gissar att den har samma finesser).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag blev lite nyfiken på fokusgaffling och hittade den här Olympus-websidan som beskriver hur Olympus fokusgaffling fungerar.

Enligt websidan finns fokusgaffling i dessa Micro Four Thirds-kameror från Olympus: E-M1 Mark II, E-M1 och E-M5 Mark II. De båda sistnämnda måste vara uppdaterade till rätt firmwareversion.

Panasonic har en kool feature som kallas "post focus". Denna websida beskriver det samt vilka kameror som har den finessen. Fokusgaffling finns också i ett antal Panasonickameror och det beskrivs också på sagda websida.
 

tompaw

Medlem
Är det någon som vet hur smidigt det är att använda för de kameror som har det?

Tex om man fotograferar makro så skulle man kunna ställa in 5 bilder med motsvarande 1mm förskjutning och då kör den detta tills man stänger av funktionen, dvs att man inte ska behöva sätta detta inför varje bild.

Men man skulle kunna använda det vid porträttfoto eller fågelfoto också, men då kanske det mer är 1cm och 1dm eller 1m vi pratar om

Helst så skulle steget sättas automatiskt beroende på bländare och avstånd så att varje steg sätts tex som 10% av DoF, så kunde det sköta sig automatiskt

På Fuji X-H1är det enkelt, man väljer gaffling med ratten på ovansidan till vänster om sökaren. Snabbt och enkelt och men ser att man har det inställt när man tar fram kameran...

Bifogar en bildserie tagen med 5 i justering mellan varje bild. Det går att välja fokusförskjutning i steg från 1-10. Med bländare 2.8 så blev det i detta fall cirka 5 mm mellan varje bild. Bilderna är starkt beskurna...

// Thomas
 

Bilagor

ajoe

Aktiv medlem
Senaste programversion till Fuji X-T2 har också fått fokusgaffling. Vet inte om PRO2 och T20.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
5D mk4 Dual pixel RAW är nog nåt liknande du letar efter.

/Stefan
Jag tror att Magnus på FS en gång skrev en recension av den kameran och tog upp detta. En stor fördel med Dual Pixel måste väl vara just att den verkligen tar två bilder samtidigt och det är ju det man egentligen vill ha antar jag för de trebilds gaffningar jag haft i mina kameror har ju aldrig varit särskilt användbart för det är alltid något som rör sig och så är den bilden förstörd.
 

cardazio

Aktiv medlem
Intressant fråga iofs, men är inte frågeställningen i sig fel här? Du vill väl ha en kamera som är bra på att träffa fokus och inte en som är halvkass på af men som har ett "brute force" läge för att komma runt hur halvkass den är?

.. om du nu ändå funderar på andra kameror..
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Intressant fråga iofs, men är inte frågeställningen i sig fel här? Du vill väl ha en kamera som är bra på att träffa fokus och inte en som är halvkass på af men som har ett "brute force" läge för att komma runt hur halvkass den är?

.. om du nu ändå funderar på andra kameror..
Håller helt med. Det var oftare problem med dSLR kameror där ibland objektiven eller kamerans AF sensor inte var korrekt justerade.

Med spegellösa kameror har problemet nästan försvunnit eftersom det är sensorn som sköter AF.

Att gaffla avståndet med den funktion som är tänkt för att stacka bilder kan nog fungera. Men känns som helt fel väg att lösa problemet.
Det skulle heller inte fungera med AF-C.
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant fråga iofs, men är inte frågeställningen i sig fel här? Du vill väl ha en kamera som är bra på att träffa fokus och inte en som är halvkass på af men som har ett "brute force" läge för att komma runt hur halvkass den är?

.. om du nu ändå funderar på andra kameror..
Ja, en kamera som kan fokusera rätt är helt klart att föredra framför en som inte kan det. :)

Jag kan ändå tänka mig att det kan vara användbart med fokusgaffling för att försäkra sig om att man får fokus på rätt grej även om man inte riktigt har siktat rätt.

Varianten fokusstackning är dock helt klart användbar för närbilder.
 

Elisefoto

Ny medlem
Jag har märkt att de bilder jag är tvungen att slänga av tekniska skäl i princip bara handlar om att fokus hamnat helt fel i bilden. När det gäller exponering går det oftast att fixa i efterbehandlingen, och är jag osäker vid exoneringen brukar jag gaffla ett par steg åt varje håll.

Jag har ladrig sett en kamera som kan hjälpa mig att på samma sätt fokusera "fel" lite grann åt varje håll - kanske baserat på information om avstånd och skärpedjup. Finns sådana kameror?

Per.
Jag har haft samma problem med att kameran inte lägger fokus på det jag önskar i bilden. Blev anlitad av Svettkliniken för att fota rinnande och droppande svett från olika kroppsdelar. Fick kämpa med inställningarna, och liksom du radera massa bilder innan det blev bra
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har haft samma problem med att kameran inte lägger fokus på det jag önskar i bilden. Blev anlitad av Svettkliniken för att fota rinnande och droppande svett från olika kroppsdelar. Fick kämpa med inställningarna, och liksom du radera massa bilder innan det blev bra
Dagens spegellösa kameror brukar sätta fokus mer exakt än vad många dSLR klarar av. Min 5D MKII hade alltid problem att sätta fokus exakt om jag avände 85/1,2 sopå nära håll har ett extremt kort skärpedjup. Vid tester kunde jag konstatera att det ibland blev perfekt och ibland lite framfokus osamt ibland bakfokus.

Den 5D MKIV jag nu har med 85/1,4 IS har inte det problemet.
Det gäller också mina Fujikameror. De brukar sätta fokus exakt rätt.

Speciellt dSLR kameror och objektiv kan behöva kalibreras för att få exakt fokus.
 
ANNONS