Annons

Brusredusering

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Alla råkonverterare bör ju fungera för dig?
Jag kör darktables. Finns inte en profilerad brusreducering för den kamera jag äger genererar jag en sådan profil.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på bra program för brusredusering
Den enligt mig (och en hel del andra på nätet) är DXO Photolab 2. Det är en helt program för photografer (tänk Lightroom) men dess PRIME brusreducering är riktigt slö och kräver väldigt mycket datorkraft men otroligt effektivt. Ladda ner en test version och se till att prova själv.
Finns två brusreduceringar att välja på, den vanliga som är snabb och PRIME. Den sistnämnda måste prövas tycker jag. Dessutom går allt automatisk om man inte vill pilla själv.
 

Måns H

Aktiv medlem
Imagenomic Noiseware

Jag använder sedan ett antal år Imagenomic Noiseware. Enkelt att använda.

Det finns 4 basinställningar. Landscape är försiktigast. Portrait tar oftast i för mycket. Det går att skärpa och öka kontrast med särskilda inställningar. Fungerar men jag brukar nolla de inställningarna. Man kan spaka för att reducera färgbrus mer än luminansbrus (svartvita kanalen).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den enligt mig (och en hel del andra på nätet) är DXO Photolab 2. Det är en helt program för photografer (tänk Lightroom) men dess PRIME brusreducering är riktigt slö och kräver väldigt mycket datorkraft men otroligt effektivt. Ladda ner en test version och se till att prova själv.
Finns två brusreduceringar att välja på, den vanliga som är snabb och PRIME. Den sistnämnda måste prövas tycker jag. Dessutom går allt automatisk om man inte vill pilla själv.
Håller med. "DxO Prime"-verktyget för brusreducering gör ju att man inte behöver oroa sig lika mycket för dåligt ljus utan blixt som tidigare och särskilt inte ihop med dagens sensorer som blivit allt bättre de senaste åren på höga ISO.

DxO Photolab saknade länge justeringsverktyg för enskilda detaljer i bilderna men sedan vi fick Photolab som har sådana verktyg, så klarar det det mesta. En fördel är ju också att det bygger på kamera- och objektivprofiler från DxO. Programmet tycker jag har en annan stor fördel för mig också och det är att jag tycker det är betydligt effektivare än både Lightroom och Capture One. Kommer jag hem med en väldig massa bilder efter exv. en resa så är det DxO som gäller för mig alla dagar i veckan.

Det finns dock en jättestor nackdel med programmet för Fuji-användare, eftersom DxO inte testar deras kamerahus p.g.a. deras unika sensorkonstruktion. Det finns således inga DxO-profiler för Fuji i DxO Photolab, som alltså inte är kompatibelt överhuvudtaget med Fujis RAW hittills vad jag vet.

Men det finns säkert de liksom jag själv som inte tycker DxO riktigt har alla de möjligheter som exv. Capture One som har en riktig lagerhantering och verkligt smidiga maskningsverktyg samt betydligt mer sofistikerade färghanteringsverktyg.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Visa gärna exempel på era förslag på mjukvaror.
Ett med och ett utan brusreducering.
Ska posta ett exempel från Topaz när jag får tid/möjlighet.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Här är från Topaz Sharpen AI.
ISO3200, 1:1 utsnitt från Sony A7R3

1. Lightroom NR avstänt
2. Lightroom NR så bra jag vill ha det utan det blir för plastigt och förlorade detaljer
3. Topaz Sharpen AI

/Stefan
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Här är samma fast på ur fokus utsnitt.

1. Lightroom NR så bra jag vill ha det utan det blir för plastigt och förlorade detaljer
2. Topaz Sharpen AI

/Stefan
 

Bilagor

Jungan89

Medlem
Tack stefan för exemplen!

Handen på sista bilden känns för plastig men i övrigt imponerar topaz, känns som att jag borde titta mer på detta.

Jag gissar att det går att maska hur brusreduceringen ska appliceras?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tack stefan för exemplen!

Handen på sista bilden känns för plastig men i övrigt imponerar topaz, känns som att jag borde titta mer på detta.

Jag gissar att det går att maska hur brusreduceringen ska appliceras?
Finns 3 reglage man kan lira med. Sen kan man ju använda lager i PS för att dämpa effekten.
Plastigheten tror jag du bara upplever på handen pga vattnet som rinner av handen reflekterar ljuset.

/Stefan
 

Jungan89

Medlem
Guld, tackar så mycket.

Ja så är det nog med vattnet. Såg bra ut i LR där tycker jag men det är ju också högst subjektivt :)
 

Erik X

Aktiv medlem
Måste bara meddela att DxO PhotoLab 3 precis är släppt, fick reklam i brevlådan för ett par minuter sen.. :-D
 

Erik X

Aktiv medlem
Den anses vara en av de bästa på marknaden, förutsatt att man har lyxversionen "prime". Är osäker på om gratisdemo-versionen har prime..
Och som nämnts ovan så är prime rätt så cpu-krävande :) En fyrkärning hyfsat snabb cpu är att föredra, PL lägger beslag på alla åtta trådarna till 100% under konverteringen :-D

PL 3 verkar ha fått nya verktyg för färgjustering, de kan man säkert leva utan. Men "inverted masks" har tillkommit, det har jag faktiskt saknat i första versionen.

Hittar inga riktigt bra jämförande tester
https://www.techradar.com/reviews/dxo-photolab-21
https://www.dpreview.com/forums/post/61722756

https://www.dxo.com/
 
Senast ändrad:
ANNONS