Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det där om färgrymder och lite till

Produkter
(logga in för att koppla)

mombasa

Aktiv medlem
Hej
I den här tråden kan diskussionen om färgrymder fortsätta. Ursprungstråden heter
Fota en tavla som ska kunna framkallas 5x5 meter. Grundfrågeställningen är huruvida en tavla eller annat objekt kan ha en färgrymd. Välkomna!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kul, det vill jag lära mig.

Men jag tror att jag förstår så mycket som att om tavlan är helt vit så ser den helt olika ut i rött respektive blått ljus.

Är den helt röd så uppfattas den som vit i rött ljus.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, och det är ju därför en tavla inte kan sägas ha någon färgrymd på samma sätt som en bild i datorn.

Jag är inte säker men gissar att det skulle gå att göra en tavla med endast två färger som inte ryms inom aRGB i neutralt ljus.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Den första kända färgrymden i världen publicerades av Aron Sigfrid Forsius i sin bok ”Physica” år 1611.

Tog 5 sek att googla fram
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den första kända färgrymden i världen publicerades av Aron Sigfrid Forsius i sin bok ”Physica” år 1611.

Tog 5 sek att googla fram
han var den förste att inordna färgrymden i en tredimensionell beskrivning med en sfärisk färgkropp med en gråaxel som har polerna svart och vitt och färgerna gult rött, blått och grönt utmed dess ekvator. Forsius färgkropp som den kommit att kallas är en direkt föregångare till Ewald Herings naturliga färgsystem och dagens NCS.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sigfridus_Aronus_Forsius

Men betyder det att tavlan - i absolut mörker - har en färg (kulör)? Och i så fall vilken?
 

mombasa

Aktiv medlem
Kul, det vill jag lära mig.

Men jag tror att jag förstår så mycket som att om tavlan är helt vit så ser den helt olika ut i rött respektive blått ljus.

Är den helt röd så uppfattas den som vit i rött ljus.
Om tavlan är helt röd uppfattas den som röd i vitt ljus. Och röd i rött ljus. Men svart i grönt ljus eller blått.
 

mombasa

Aktiv medlem
Ja, och det är ju därför en tavla inte kan sägas ha någon färgrymd på samma sätt som en bild i datorn.

Jag är inte säker men gissar att det skulle gå att göra en tavla med endast två färger som inte ryms inom aRGB i neutralt ljus.
Javisst går det! Om man gör den, eller snarare belyser den med ljus som gör att tavlans två färger perceptuellt hamnar utanför aRGB.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om tavlan är helt röd uppfattas den som röd i vitt ljus. Och röd i rött ljus. Men svart i grönt ljus eller blått.
När jag var barn på sjuttiotalet var det alltid en rolig upplevelse de gånger vi åkte bil i Fredhällstunneln med sitt orange natriumljus. Vi barn i baksätet tittade på varandras kläder och förundrades. Jag vill minnas att gulaktiga färger upplevdes ”vitare”.
Som att hjärnans vitbalans satte det orange ljuset till ”vitt”.
 

mombasa

Aktiv medlem
Den första kända färgrymden i världen publicerades av Aron Sigfrid Forsius i sin bok ”Physica” år 1611.

Tog 5 sek att googla fram
Forsius och senare Goethe med flera beskriver färgrymder, eller snarare färgkroppar som försöker förklara subtraktiv färgblandning. Alltså när man blandar färgpigment.
Men vi pratar om den additiva färgrymden, den som beskriver och förklarar ljus. Det är nog först Newton som lägger grunden för förståelsen av additiv färgrymd genom sin forskning på prismors ljusbrytning. Och det är egentligen först när det är dags för färgfoto som additiv eller rgb-färgrymd hamnar på tapeten.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Subtraktiv och additiv:
Är det som skillnaden mellan att blanda färgerna i målarlådan och att blanda färgerna i ljuset?

När en kompis på sjuttiotalet berättade att om man blandar alla färger så får man vitt tittade vi på honom och tänkte att han är dum i huvudet. Vi visste ju att om vi blandar alla våra burkar med färg får vi någon sorts brunsvart sörja.
Men kompisen hade lärt sig om ljus och spektrum av sin pappa. Så han var inte alls dum i huvudet. Det var bara svårt att beskriva vad han menade.
 

mombasa

Aktiv medlem
Subtraktiv och additiv:
Är det som skillnaden mellan att blanda färgerna i målarlådan och att blanda färgerna i ljuset?

När en kompis på sjuttiotalet berättade att om man blandar alla färger så får man vitt tittade vi på honom och tänkte att han är dum i huvudet. Vi visste ju att om vi blandar alla våra burkar med färg får vi någon sorts brunsvart sörja.
Men kompisen hade lärt sig om ljus och spektrum av sin pappa. Så han var inte alls dum i huvudet. Det var bara svårt att beskriva vad han menade.
Ja, det är det där som är så svårt. Att det är svårt att skilja mellan färg som pigment, något som finns i burkar och färgat ljus. Färgat ljus, eller snarare det att vitt ljus kan spaltas upp i olikfärgade ljus (våglängder) är liksom hela grunden för färgfotografi.
 
ANNONS