Annons

Törs jag ominstallera krånglande CS 6?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag har Photoshop CS 6. Installerad 2012 och ominstallerad 2013 på en Imac. Programmet är uppdaterat till sista versionen som Adobe tillhandahöll utan krav på att prenumerera på Creative Cloud, d v s 13.0.6 x 64. Även Raw-konverteraren har sista uppdateringen 9.1.1.

Nu krånglar CS 6, troligen sen jag bytte operativsystem till OS X El Capitan. Det är klonverktyget som inte funkar. Det bildas ett extralager då jag klickar "alt". Hela extralagret dras runt i st f att man får en markerad yta att klistra in där den behövs.

(Många här på FS har tittat på min tidigare fråga men ingen har någon lösning. Moderskeppet har svarat och föreslår ominstallation av CS 6 eller byta till CC, vilket inte är aktuellt för mig, då byter jag hellre till Affinity.)

Jag har kvar installationsskivan till CS 6 och alla koder men tvekar att ominstallera. Risken är att allt slutar fungera eller i bästa fall att jag lyckas installera 2012 års version och den kanske inte går att uppdatera.

Någon som vet, helst med egna nutida erfarenheter?
 

AFJ

Aktiv medlem
Någon som vet, helst med egna nutida erfarenheter?
Absolut ingen aning men rådet om att göra en ominstallation är sådant som oftast föreslås när den tillfrågade inte har en susning om vad som är fel.

Jag jobbar själv med IT-support och ibland tar jag till samma "lösning" själv men min erfarenhet från Windows-världen är att ominstallationer sällan hjälper.

Om det är någon konflikt mellan din uppgraderade OS version och ett äldre program så kommer sannolikt problemet inte avhjälpas av ominstallation, men det finns förstås en möjlighet. Om det är värt "risken"? Ingen aning...

Inte mycket till råd, sorry.
 

Artis

Aktiv medlem
Köp en extern HD på 1TB med USB3, installera på den Yosemite eller det operativsystem du hade innan. Installera sedan CS6. Vid omstart tryck genast "alt" när du hör plonget och välj startskiva > Yosemite och kör CS6 därifrån.
Använder den här lösningen vid behov av att köra program som strular med nyare OS. Billigare lösning än att gå in i CC fälla. Så länge du är nöjd med CS6 finns ingen anledning att ändra det konceptet.
 

Måns H

Aktiv medlem
Intressant!

Köp en extern HD på 1TB med USB3, installera på den Yosemite eller det operativsystem du hade innan. Installera sedan CS6. Vid omstart tryck genast "alt" när du hör plonget och välj startskiva > Yosemite och kör CS6 därifrån.
Använder den här lösningen vid behov av att köra program som strular med nyare OS. Billigare lösning än att gå in i CC fälla. Så länge du är nöjd med CS6 finns ingen anledning att ändra det konceptet.
Min dator är en gammal men mycket bra 24" iMac tidigt 2009. Den har bara USB2. Om jag fattar dig rätt så kan jag skaffa en extern hårddisk, på denna installera Yosemite och CS 6 och sen köra CS 6 därifrån. Intressant förslag, tack!

Men jag väntar ett tag och ser om det kommer fler tips. Det KAN ju vara ett elektromekaniskt fel i tangentbordet eller att jag omedvetet gjort nåt kortkommando.

CC är inte aktuellt alls. Alternativet är Affinity Photo + gratisversionen av Bridge. Då kan jag skaffa ny dator också. Enligt min huvudkälla funkar det mesta i Affinity utmärkt, men cropping är omständligt och man ser inte Affinitybilderna som thumbnails i Bridge (men det gick att gå nån omväg.)
 

Måns H

Aktiv medlem
Bytt till Affinity Photo

Tack för all input! Sammantaget förefaller det dock bäst att släppa Photoshop och starta på ny kula i och med att operativsystem mm byts så ofta. Och förr eller senare måste jag köpa ny dator.

Så nu har jag tagit språnget och köpt Affinity Photo. 419 kronor (Black Week) och jag kan installera programmet på datorn på landet också.

Nedladdning och installation gick mycket smidigt. Moderskeppet har en introkurs och Affinity har tutorials så det ska väl ordna sig.

Tills vidare använder jag den Bridge som hörde till CS 6. Bridge finns också som gratis nedladdning.

Det gick lätt att justera "user interface". Jag vill ha ljust interface och det gick med en knapptryckning.

Nu blir det en del att sätta sig in i. Programmet är tämligen likt Photoshop men de rutiner jag nött in sen PS 2 får jag nog hitta nya lösningar på. Affinity är på engelska, mitt Photoshop på nån blandning av svenska och engelska.
 

Måns H

Aktiv medlem
PROBLEMET LÖST

Sonen hittade lösningen.

Kallstarta Photoshop med alt/cmd/shift. Svara ja på frågan att ta bort alla lagrade inställningar. Då öppnas Photoshop i standardversionen. Klonverktyget funkade!

Som väl var hade jag sparat skärmdumpar på mina egna "Preferences" och kunde återskapa dessa. Utom klonverktyget var det några saker till som hade ändrats.

(Affinity blir bra till nästa dator.)
 

Artis

Aktiv medlem
PROBLEMET LÖST

Sonen hittade lösningen.

Kallstarta Photoshop med alt/cmd/shift. Svara ja på frågan att ta bort alla lagrade inställningar. Då öppnas Photoshop i standardversionen. Klonverktyget funkade!

Som väl var hade jag sparat skärmdumpar på mina egna "Preferences" och kunde återskapa dessa. Utom klonverktyget var det några saker till som hade ändrats.

(Affinity blir bra till nästa dator.)
Ibland krånglar snabbkommandon och då är det bara att gå in i inställningar för snabbkommandon och ställa in det på nytt eller konfigurera egna i stället förprogrammerade.
 

Bilagor

martinator

Aktiv medlem
Jag har Photoshop CS 6. Installerad 2012 och ominstallerad 2013 på en Imac. Programmet är uppdaterat till sista versionen som Adobe tillhandahöll utan krav på att prenumerera på Creative Cloud, d v s 13.0.6 x 64. Även Raw-konverteraren har sista uppdateringen 9.1.1.

Nu krånglar CS 6, troligen sen jag bytte operativsystem till OS X El Capitan. Det är klonverktyget som inte funkar. Det bildas ett extralager då jag klickar "alt". Hela extralagret dras runt i st f att man får en markerad yta att klistra in där den behövs.

(Många här på FS har tittat på min tidigare fråga men ingen har någon lösning. Moderskeppet har svarat och föreslår ominstallation av CS 6 eller byta till CC, vilket inte är aktuellt för mig, då byter jag hellre till Affinity.)

Jag har kvar installationsskivan till CS 6 och alla koder men tvekar att ominstallera. Risken är att allt slutar fungera eller i bästa fall att jag lyckas installera 2012 års version och den kanske inte går att uppdatera.

Någon som vet, helst med egna nutida erfarenheter?
Jag tycker oavsett att du ska bita i det sura äpplet och hoppa på en CC för photoshop. För även om man tycker att det låter trevligt med ett program man köper för en engångssumma - även jag svor högt över prenumeration när det kom - så har jag insett att det är guld värt... Den största fördelen är att man slipper hamna i den sitsen du nu sitter. Att saker blir för gamla, slutar fungera, uppdateringarna slutar komma, antalet buggar ökar, funktioner slutar fungera med mera i takt med att man uppgraderar sitt OS och sin hårdvara. En annan fördel är att du om fem eller tio år fortfarande kommer kunna få support av Adobe, nya uppgraderingar och funktioner - något som är ytterst osäkert vad gäller Affinity. Genom åren har det med jämna mellanrum dykt upp "photoshopdräpare" som alla dansat en sommar eller två för att sedan dö sotdöden. Det går inte att komma ifrån att Adobe har en fullkomligt lysande produkt och är ett stabilt företag.
 

Artis

Aktiv medlem
...Den största fördelen är att man slipper hamna i den sitsen du nu sitter. Att saker blir för gamla, slutar fungera, uppdateringarna slutar komma, antalet buggar ökar, funktioner slutar fungera med mera i takt med att man uppgraderar sitt OS och sin hårdvara...
Du har nog missat att inte alla måste ha det senaste: datorn, kameran, objektivet, telefonen, operativsystem eller programvara. Det finns de som nöjer sig med det de har för att det fyller de funktioner de behöver för att jobba, producera eller ha nöje att använda. Man kan göra väldigt mycket med PS 5.5, och 6. Att vissa saker strular ihop med nyare OS vet vi därför finns det lösningar att komma undan strulet. Dina domedags profetior att alla som inte hänger med utvecklingen är fördömda till undergång hjälper inte de som behöver lösningar av olika problem här på FS. Alla blir inte frälsta av det senaste. För övrigt - buggar ökar inte i ett program som inte uppdaterades. De blir konstanta efter det senaste uppdateringen.
 

martinator

Aktiv medlem
Du har nog missat att inte alla måste ha det senaste: datorn, kameran, objektivet, telefonen, operativsystem eller programvara. Det finns de som nöjer sig med det de har för att det fyller de funktioner de behöver för att jobba, producera eller ha nöje att använda. Man kan göra väldigt mycket med PS 5.5, och 6. Att vissa saker strular ihop med nyare OS vet vi därför finns det lösningar att komma undan strulet. Dina domedags profetior att alla som inte hänger med utvecklingen är fördömda till undergång hjälper inte de som behöver lösningar av olika problem här på FS. Alla blir inte frälsta av det senaste. För övrigt - buggar ökar inte i ett program som inte uppdaterades. De blir konstanta efter det senaste uppdateringen.
Det är dock inte jag som sitter med ett program som inte fungerar.
Personligen lägger jag dock väldigt stor vikt vid att programmet faktiskt fungerar när jag ska använda det. Jag har svårt att se poängen med att ha ett jättegammalt program installerat som tar upp diskutrymme och som inte fungerar när jag ska använda det. I min värld är det lika funktionellt som en trasig bil som inte startar när man ska till jobbet. Men vi är tydligen alla olika.

mina domedagsprofetior grunder sig i verkligheten - för har man jobbat med digital bildbehandling sedan PS 2 så har man även sett alla de "dräpare" som dansat en sommar och sedan dött sotdöden. Vem minns idag Xres från Macromedia?
 
ANNONS