Annons

EOS 50D - hur ställa in bländare?

Trew

Medlem
Hej!

Jag var idag och för första gången kände på en Canon EOS 50D. Låg utmärkt handen och kändes överhuvudtaget riktigt bra, men en sak som jag inte fick rätt med och inte biträdet i butiken heller var: hur ställer man in bländaren?

Jag vill ju få det till att man gör det med "tumhjulet" till höger om LCDn, som på "modell-större-kameror" men nu blev jag osäker. Slutartiden låg på exponeringshjulet uppe på kameran vid helmanuell och vid bländarautomatisk. Vid tidsautomatisk låg bländaren där, men som sagt var den försvunnen i andra fall... Jag har letat efter det här, vilket biträdet i butiken också googlade (!), men som sagt utan resultat.

Så snälla, var är den någonstans?!


//Truls
 

jobe69

Avslutat medlemskap
Menyn

Hej. De olika funktionerna med hjulen osv går att ändra i menyn.
Men du borde komma åt alla de inställningarna du vill ha genom att trycka på den lilla knappen till höger om övre högra hörnet på displayen. Du kommer då in i en överskådlig "miljö" där du kan ställa in det du vill. Och så måste ju AV-läget vara inställt på ratten upptill också.
Obs, funkar inte i Live View läget.
 

paaven

Aktiv medlem
Hej! Köpte min 50D förra veckan men ska nog kunna svara.

När du sätter på kameran så se till att strecket på "knappen" går förbi "on" och pekar mot hjulet istället, sen är det bara att snurra på det för att ändra bländare :)

/Martin
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du kör i Av läget så ligger bländaren på det lilla hjulet framme vid avtrycket.

Om du kör i M så ligger den på det stora hjulet. Det förutsätter dock att strömbrytaren står rätt. Den har den (idiotiska) funktionen att dubblera som av-på knapp, men också som lås för hjulet. Sannolikt hade ni inte ställt den rätt när ni testade.

Jag föreslår att du hittar en butik med kunnigare personal! :)
 

Trew

Medlem
AAAAA! Tack så mycket allihopa! Ja, han påtalade ivrigt att han egentligen inte tillhörde kameradelningen ;)

Jag måste medge att jag blev orolig ett tag, men nu kan jag alltså vara lugn igen!

Tack, tack!


//Truls
 
ANNONS