Annons

Konica till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

MinnaCharlotte

Aktiv medlem
Mitt problem är att jag har tillgång till en himla massa Konica-objektiv, men fotar helst med Nikon.

Jag har hört runt men inte hittat någon konverter mellan de märkena. Så min fråga är "hur gör jag en konverter själv?"

Känns korkat att ha 7-8 objektiv som mest tar plats pga att jag inte fotograferar analogt.
 

MinnaCharlotte

Aktiv medlem
Problemet låg i att det _inte finns_ och jag därav måste göra en själv ;)

Finns det hittills ingen fotobutik som ens tror att det finns är det inte lönt att leta längre, men tack ändå.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Mitt problem är att jag har tillgång till en himla massa Konica-objektiv, men fotar helst med Nikon.

Jag har hört runt men inte hittat någon konverter mellan de märkena. Så min fråga är "hur gör jag en konverter själv?"

Känns korkat att ha 7-8 objektiv som mest tar plats pga att jag inte fotograferar analogt.
Problemet är att registeravståndet på Nikon (ungefär: fokalplan till objektivflänsen) är större än samma avstånd på Konica. En adapter blir därför rätt meningslös, eller så måste den ha en konverteringslins (en "miniteleplus"), något som brukar förstöra skärpan och kontrasten i objektivet. Men Konica->Nikon-adaptrar tror jag inte finns.

En annan sak du kan upptäcka är att med försiktig montering kan du trixa på ett Konicaobjektiv på Nikonbajonetten, och det sitteer rätt bra. Men det enda man kan göra är att fota på näravstånd, utan mätare och AF, förstås.
 
Senast ändrad:

mimasan

Avslutat medlemskap
Men är det inte Leica-gänga till konica?

Ser att det finns, Leica till canon och canon till nikon. Går det inte att kombinera dessa två? :) Kanske krångligt och dyrt bara om det nu fungerar och om det är rätt gänga..


Annars att göra nåt sånt själv tror jag är svårt...


Henrik
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Men är det inte Leica-gänga till konica?
Är ingen expert på Konica det verkar som om det har funnits flera olika fästen AR, F och RF hexar där de två förstnämnda är någon form av bajonett (inte gänga). RF hexar verkar vara gänga men inte samma som Leica.

Ser att det finns, Leica till canon och canon till nikon. Går det inte att kombinera dessa två? :) Kanske krångligt och dyrt bara om det nu fungerar och om det är rätt gänga..
Bortsett från att det troligen inte är Leica-gänga i det aktuella fallet skulle det i och för sig fungera, men bara på nära håll. Du kommer inte kunna fokusera på oändligheten då objektivet sitter för långt från filmplanet (sensorn), för att korrigera detta skulle krävas (som tidigare nämnts) en lins som fungerar som en kort teleförlängare.

Då linsen försämrar de optiska egenskaperna hos objektivet är det inte speciellt intressant att göra adaptrar med linser varför dessa är ganska ovanliga (med undantag för Canon FD > EOS). De som finns är dessutom ganska enkla med väldigt billiga linser.

Annars att göra nåt sånt själv tror jag är svårt...
Det är faktiskt inte speciellt svårt att göra en egen adapter för makrobruk (det vill säga en som inte fokuserar på oändligheten), det som behövs är fästet från ett objektiv (mellanringar är en billigare källa för fästen) som limmas ihop med fästet från ett kamerahus (även här är mellanringar ett billigare alternativ). På detta sätt kan vi skapa i princip vilka kombinationer som helst. Bilden visar min egen adapter för Olympus OM till Canon EOS (den gjordes innan det fanns färdiga adaptrar att köpa).

En enklare variant på samma tema är att ta ett kamerahuslock och ett objektivlock, göra hål i dessa och sedan limma ihop dem. Behöver inte kosta många kronor.
 

Bilagor

MinnaCharlotte

Aktiv medlem
Är ingen expert på Konica det verkar som om det har funnits flera olika fästen AR, F och RF hexar där de två förstnämnda är någon form av bajonett (inte gänga). RF hexar verkar vara gänga men inte samma som Leica.
Tack för det väldigt utförliga svaret, nu har jag mycket bättre kunskaper kring det hela! Inväntar dock fortfarande svar från fotobutiken.
 

danpe

Aktiv medlem
Mitt problem är att jag har tillgång till en himla massa Konica-objektiv, men fotar helst med Nikon.

Jag har hört runt men inte hittat någon konverter mellan de märkena. Så min fråga är "hur gör jag en konverter själv?"
Eftersom det verkar handla om AR-fästet så är det som tidigare nämnts inte så troligt att det finns någon konverter då den skulle innehålla optik som förändrar objektivets egenskaper.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance
borde beskriva ganska tydligt åt "vilket håll" en konverter utan optik kan fungera.
henq (antar jag att det är) här på fotosidan har lyckats skruva isär och limma ihop något till sin Olympus, men det kommer tyvärr inte att fungera på någon annan fattning.
http://blog.lewander.com/2007/07/konica-hexonon-lens-on-fourthirds-mount.html
 
ANNONS