Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS till EOS 450D - passande för Norgeresa?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndeschSE

Ny medlem
Jag ska till Norge den 3e maj, och funderar strongt på vilket objektiv jag ska köpa. Har just nu bara kitobjektivet, 18-55. Vi kommer vara i Lofoten & Kabelvåg (mycket naturbilder alltså!) så känns som att ett bra objektiv, speciellt ett tele, skulle passa perfekt.

Kommer Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS funka bra tror ni? Någon som har och som kan tipsa om likvärdiga?
Funderar på att köpa från Cyberphoto där man får med lite grejer (såsom motljusskydd, UV-filter & putsduk) för 300 spänn extra. Är det en dum idé?

Finns det bättre objektiv för billigare summa där ute, eller ska jag satsa på det här objektivet?
(inte dyrare helst, då jag tänkte lägga skattepengarna på just det här objektivet!)

Kolla in kitet man får här http://grab.by/3Q5B för 3085 kr.
 

nvrmnd

Aktiv medlem
Som enda objektiv kommer detta inte fungera för dig. Jag hade i så fall satsat på något 18-200 eller dylikt om du endast vill ha ett objektiv med dig. Dock hade jag kanske kompletterat med ett 35 1.8/2 (eller 50) när det behövs något ljuskänsligt. Du kommer knappast kunna använda 55-250 när det blir mörkt.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nej tyvärr fungerar det inte i Norge, du måste ha ett regionsfritt objektiv för det

:)

Låter som en riktigt fin resa!!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Haha, du skojar väl med mig? Jag ska till Norge, inte beställa det till Norge, och vi pratar ju inte om några tv-spel nu ;)
Ja naturligtvis skojar jag :)

Tänkte bara på att du var mer noga med att berätta att du skulle till Norge än vad du skulle göra och vad du ville ha ut av objektivet :)

Fast jag har Nikon, så jag har ingen aning om vilket objektiv du ska välja tyvärr.
 

rogka566

Aktiv medlem
Ska du till Norge blir det väl lite landsskapfoto kan mn gissa. Lite vidvinkel eller åtminstone normal hade nog varit trevligt. Dvs 18-55 hade jag plockat med i ditt fall.
 

mapem

Aktiv medlem
Din 18-55:a ska du absolut ha med dig om du ska få med något av landskapet. Ett tele är mycket trevligt att ha om du får syn på en lunnefågel eller något annat spännande på håll som du vill föreviga, men för landskapsfoto är ett teleobjektiv inte det bästa man kan ha enligt min enkla mening. Något ännu vidvinkligare än kitgluggen kan däremot vara kul i så dramatiska landskap som norska fjordar.
 
ANNONS