Annons

Foto taget på arbetstid med privat kamera, vem äger vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinlarsson

Aktiv medlem
Jag såg idag att en av mina kollegor har försett en tidning som trycks i c:a 6000-7000 exemplar med en bild på honom som jag har tagit. Artikeln representerar företaget jag arbetar på.

Bilden togs av mig för ett år sedan ungefär med min privata fotoutrustning för använding på vår firmas intranet. Jag har inte på något sätt skrivit eller sagt till kollegan att han får lov att använda bilden fritt. Jag tog bilden under min ordinarie arbetstid, men min ordinarie arbetsuppgift på firman är inte att vara fotograf.

Jag blev inte tillfrågad överhuvudtaget om användande av bilden i tryck, och jag misstänker att kollegan går på inställningen "bilden är ju av mig, så då måste jag ju få använda den?", och säkert skulle säga ursäkta och förlåt, men inte alls förstå mina tankar om att det både var min privata fotoutrustning, samt att jag inte tillfrågades om användning i tryck i relativt stor upplaga...

Jag har inte tagit upp detta med min kollega eller arbetsgivare ännu, utan tänkte fråga lite här om någon vart med om en liknande situation? Jag är inte ute efter att stämma någon, eller klämma massa pengar ur det, men tycker samtidigt att ett "ursäkta, visste inte" är lite för klent, och att många har en alldeles för liten förståelse för copyright generellt...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det är din bild och du har rätt till ersättning. Hur mycket är upp till dig att bedömma men ett litet bidrag till din utrustning är väl rimligt. Någon tusenlapp eller så.
 

tiq

Aktiv medlem
Jag tror man måste vara noga med att ange tydliga vilkor för alla bilder man delar med sig utav om man vill ha någon kontroll på hur de används. - Till exempel om man vill ha ersättning eller byline. Även om juridiken inte uttryckligen kräver det.

De flesta som inte är medlemmar i BUS/SFF/Fotosidan verkar ha väldigt vaga uppfattningar om upphovsrätt.

Du kan ju iallfall säga till den som skickade vidare bilden till tidningen att "det var ju tråkigt att jag inte ens fick en byline när min fina bild kom med i tidningen."

Vet ju inte hur det är reglerat i just ditt anställningsavtal - men den allmänna uppfattningen jag hört om upphovsrätt på tex foton är att den tillhör arbetsgivaren om de är tagna i arbete och som en del av arbetet. (lägga på intranät tex).
 

Tähtelä

Aktiv medlem
Visst .. skicka fakturan om du vill vantrivas på jobbet i fortsättningen, för risken är att du kommer framstå som en gniden kollega.
I det här fallet när du inte tydligt påtalat att han absolut inte får använda bilden utanför intranet så får man nog backa lite.
Det är bara fotonördar (inkl mig) som har hybris på vad och hur en bild får användas, alla andra tar mer lättsamt på det så se det som en lektion.



:Sven Blomquist : någon tusenlapp eller så ? hoppla hoppla .
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Om det är en del av arbetet skall detta finnas utttryckt i ett anställningsavtal och därmed ingå i personens arbetsuppgiftet. Annars gäller det normala, dvs att fotografen äger bildrättigheterna fullt ut.

Jag tror man måste vara noga med att ange tydliga vilkor för alla bilder man delar med sig utav om man vill ha någon kontroll på hur de används. - Till exempel om man vill ha ersättning eller byline. Även om juridiken inte uttryckligen kräver det.

De flesta som inte är medlemmar i BUS/SFF/Fotosidan verkar ha väldigt vaga uppfattningar om upphovsrätt.

Du kan ju iallfall säga till den som skickade vidare bilden till tidningen att "det var ju tråkigt att jag inte ens fick en byline när min fina bild kom med i tidningen."

Vet ju inte hur det är reglerat i just ditt anställningsavtal - men den allmänna uppfattningen jag hört om upphovsrätt på tex foton är att den tillhör arbetsgivaren om de är tagna i arbete och som en del av arbetet. (lägga på intranät tex).
 

martinlarsson

Aktiv medlem
Om det är en del av arbetet skall detta finnas utttryckt i ett anställningsavtal och därmed ingå i personens arbetsuppgiftet. Annars gäller det normala, dvs att fotografen äger bildrättigheterna fullt ut.
Jepp. Som jag skrev är det inte en del av mitt ordinarie arbete (inte ens i närheten), och det var med min privata kamera som bilden togs, och jag tog bilden mer som en vänlig gest till mina närmaste kollegor eftersom den kamera firman har är en kompakt för en tusenlapp. Jag är heller inte ute efter att klämma pengar från min arbetsgivare eller kollegan som vidareförmedlat bilden.

Det är faktiskt nästan mer faktumet att jag inte stod krediterad som fotograf, och inte blev tillfrågad om användandet av bilden som kändes lite snopet, eftersom det hade vart mer sannolikt att personer då hade sökt upp min hemsida, och genererat lite sidointäkter för mig.

Nåja, eftersom jag inte fått något kristallklart svar om hur det ligger till så tar jag ett kort prat med min arbetsgivare senare, och så får vi se hur vi löser det.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Du kan ju alltid fråga om han tycker det är rimligt att betala något för användningen av bilden, tagen med din utrustning.

Jepp. Som jag skrev är det inte en del av mitt ordinarie arbete (inte ens i närheten), och det var med min privata kamera som bilden togs, och jag tog bilden mer som en vänlig gest till mina närmaste kollegor eftersom den kamera firman har är en kompakt för en tusenlapp. Jag är heller inte ute efter att klämma pengar från min arbetsgivare eller kollegan som vidareförmedlat bilden.

Det är faktiskt nästan mer faktumet att jag inte stod krediterad som fotograf, och inte blev tillfrågad om användandet av bilden som kändes lite snopet, eftersom det hade vart mer sannolikt att personer då hade sökt upp min hemsida, och genererat lite sidointäkter för mig.

Nåja, eftersom jag inte fått något kristallklart svar om hur det ligger till så tar jag ett kort prat med min arbetsgivare senare, och så får vi se hur vi löser det.
 
ANNONS