Annons

De olika beteckningarna på Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

loodinek

Medlem
Känns ju som om att det finns minst lika många beteckningar på objektiven som det finns objektiv, och därför tycker jag att det kan vara svårt att bestämma sig för vilket objektiv man ska köpa. Men iaf, till sak...

Har försökt läsa mig till vad skillnaden på G och D är när de skriver ut de efter bländartalet. Hittade detta när jag läste runt:

"The first autofocus lenses appeared in 1986. These have a "CPU" built into the lens, but this really is just a fancy way of saying it has an electronic transfer of basic lens information to the camera. Since then, we've had several variations of autofocus lenses: D-type (1992) adds distance information to the data supplied by the lens to the camera, AF-I, AF-S add in-lens focusing motors, and G-type removes the aperture ring (but is otherwise identical to D-type). The main things to watch for are non-D, D, or G. This is found by looking at the aperture designation on the barrel, which would be something like f/2.8, f/2.8D, or f/2.8G for plain autofocus, D-type, and G-type respectively."

Men jag förstår inte riktigt vad det betyder, vadå tar bort bländar ringen och vad är bländar ringen för något? Någon som kan förklara?

MVH
Alex
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Men jag förstår inte riktigt vad det betyder, vadå tar bort bländar ringen och vad är bländar ringen för något? Någon som kan förklara?
Inte så svårt som du kanske tror.

Liksom du kan ändra fokus genom att vrida en yttre ring på objektiv (brukar var en gummibeklädd med mönster för bättre grepp) så kan du med objektiv som har bländarring vrida en liknande yttre ring på objektivet för att välja bländare. Då finns det även en liten skala på objektivet som anger om du vridit till bländare 2,8 se http://farm4.static.flickr.com/3176/2742719155_7e479e8afe.jpg

Med G-objektiv finns inte denna ring utan du väljer bländare från kamerahusets knappar och vred.
 
ANNONS