Annons

Billig men fungerande hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxieboy

Aktiv medlem
Problemet är väl att nybörjare inte kan få ihop en kravspec, då de inte ens vet vad de behöver.

Den insatte kanske kan få till ett "allround cheap shot alternativ" som man sedan skulle kunna diskutera utifrån. Det skall vara så billigt att man kan slänga upp det på vinden när man tröttnat utan att det grävt för djupa spår i ekonomin. För det viktiga är väl ändå att man kommer igång med något som nybörjare, än att behöva missa tillfällena bara för att man skall behöva spara ihop till überproffsgrejjorna som säkert håller resten av livet.. ;)
KRAVSPEC.
Jag tror att "alla" har en bild klar i huvudet vad dom vill kunna göra för bilder. Annars hade man nog inte funderat på att fota eller köpa grejor för att fota.

En kravspec är ju bara att skriva ner eventuella önskemål, en önskelista helt enkelt. Det kan inte vara svårt att sätta ihop.
Kommer ni ihåg "Alice i underlandet" Man frågar:
"- Vilken väg skall jag ta?
"- Det beror på vart du vill.
"- Det är inte så viktigt"
"- Då är det inte så viktigt vilken väg du tar!"

Det är svårt att ge ett generellt råd till en nybörjare som inte vet riktigt vad dom vill. Det är vidare svårt att använda de allra billigaste utrustning som är avsedd för att fota porträttbilder med hemma att fota hela kompisgänget med ute i någon festlokal med mycket packa upp och packa ner.

Ex 1
- Jag vill kunna ta snygga porträttbilder på min flickvän i svart/vitt mot grå bakgrund. Vad behöver jag för att kunna göra det?

Ex 2
- Jag vill kunna fota min familj på fem personer i helfigur mot en enfärgad snygg bakgrund. Vad behöver jag för utrustning för att kunna göra det?


Man får försöka bestämma sig för vad man vill göra och köpa utrustning som passar ändamålet.
Ibland får man råd som inte är relevanta alls men det beror bara på olika personers referensramar.
Typexempel här på FS.

- Jag och min flickvän behöver något så att vi kan komma ut på landet(ta snygga bilder porträttbilder).
Vad skall vi köpa?

Svar 1. Köp en Fiat 500(kaffebrus 2 x 110Ws), den är lagom stor, billig i inköp och drift. Kräver bara litet garage, ger lika vacker natur ut genom fönstren. När ni vill köra längre bort så köp större bil.

Svar 2. Köp en Buss av välkänt märke(Profoto/Elinchrom 2 x 1200Ws), du vet ju aldrig när andra kompisar vill hänga med ut på landet, ni vill väl inte sitta i knäet på varandra. Om du kan planera och verkligen vill satsa på det där med landet så kan du säkert ta betalt av andra som vill åka, stora breda säten ger bättre naturupplevelse, snyggare rådjur och vackrare sjöar att passera. Sen är det ju lättare att hänga på en stor släp och andra grejor på en buss, det kan man ju inte göra på en Fiat 500.

Svar 3. Köp varsin bussbiljett(Hyr en timme i studio för att prova på) och ta en tur ut på landet innan ni handlar på er något som ni kanske inte kommer att använda så mycket. Om ni har möjlighet så häng gärna på någon annan som brukar åka ut på landet. Då får man lite inblick i vad det handla om.

Ja, för den oinvigde kan det varka som rena villervallan vad man skall satsa på.
 

phpWebTech

Medlem
Lågbudget utan kravspecifikation på studioutrustning

Hej,

Jag har nyligen köpt min första DSLR (Canon 550d) och en behändig extern blixt (Canon Speedligth 270EX). Så här långt har jag ägnat mig åt fotografering av utomhusmiljöer och inomhusfotografering för presentationer av fastigheter. Jag är nu lite intresserad av att skaffa budgetutrustning för studiofotografering.

Jag tittade på ebay.co.uk och fann följande kit:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400179165558&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_3433wt_828
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160516381013&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_3889wt_1005
Vad tycker ni om dessa kit för en nybörjare?

Jag har handlat en del andra prylar direkt från Kina/Hong Kong, främst via ebay.com.au, med gott resultat. Det finns en massa studioutrustning på ebay.com.au. Är det någon som har lust att titta och tipsa om något budgetkit som verkar vara användbart?
 

phpWebTech

Medlem
Tack för svaret Max.

Med tanke på det låga priset, lite styvt 2.000 kr, så är jag nästan benägen att lägga en beställning för att kunna experimentera med studio-fotografering.

Hälsningar,
Per
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Det värsta som kan hända är att det blir föör mycket ljus i ett litet rum. Man kan alltid sätta in dubbla diffusionsdukar i softboxarna om så är fallet. Om rummet är stort nog så är det bara att flytta blixtarna bakåt lite. Ljuset avtar ganska fort med avståndet.
 

mia.larsson

Aktiv medlem
Det verkade ju onekligen vara mkt för pengarna. Jag som precis ska till att beställa från Kaffebrus eller Cyberphoto (men inet kommit till skott då allt inte finns i lager hos Cyberphoto just nu) börjar överväga ett sånt set istället.

Finns det någon nackdel med att beställa från USA? Har grejerna vanliga eluttag där? Funkar eventuella tillbehör som man köper i Sverige till setet? Förstår jag annonsen rätt att det ingår en radiosändare för trådlös användning? Och vad menas (nedan) med att det kan bli för mkt ljus? Går det inte att ställa ner ljuset (kanske det aldrig går att göra så med blixtar)

Dumma frågor. Jag vet. :)
Men vore tacksam för svar ändå.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Inga frågor är dumma frågor - Dum är bara den som inte frågar!


Jag brukar alltid handla från engelska ebay på www.ebay.co.uk
När varor skickas innon EU så är det Tull&Momsfritt. Ibland är det fraktfritt men det brukar skillja från ena dagen till nästa. Kolla noga och hoppa över ett set för att hellre köpa ett annat som dom kanske erbjuder som fraktfritt. Vad gäller spänningsmatning till blixtaggregaten så skriver Link-Dlight påsin sida:

[k]"We provide 220V or 110V specs light for different country. And as a gift, a local AC power adapter in your country will be added when the original AC power adapter may not fit."[/k]

För att vara på säkra sidan så tror jag att man skall skriva till säljaren och påminna dem om att man vill ha europamodellen. Om det skulle vara en annorlunda stickpropp på sladden så är det ju inte hela världen. ICA säljer lösa stickproppar och det är enkelt att antingen byta stickpropp eller att använda medföljande adapter.

Vad som är för mycket ljus är alltid en fråga om tycke och smak. Dessa blixtaggregat är ju i lågprisklass och någonstans måste dom vara "sämre" än sina dyrare alternativ. Dyra blixtar på 400Ws kan man regelera från 1/1 - 1/64. Billigare blixtaggregat kan man reglera 1/1 - 1/8 det innebär på dessa blixtar att man kan reglera steglöst från 180Ws ner ca till 22,5Ws. Man får mjukare ljus ju närmare modellen man kan ha ljuskällan. Dock bergänsas ju användningen av hur liten bländare man kan ställa in på sitt objektiv. De flesta fasta objektiv går ner till bl 16. En del zoomar går ner till bl 22 fina objektiv går ner till bl 64.

De flesta objektiv är som skarpast på bl 5,6 - bl 9 ju högre bländartal desto sämre blir skärpan pga. diffraction. Kolla vilka objektiv ni tänkt använda och se vilken minsta bländare ni kan ställa in. Inte minsta bländartal utan minsta öppning. Om man skruvar på ett ND-filter på sitt obejtiv så kan man använda större bländare med bibehållen exponering. ND-filter finns i många olika styrkor. Om man sätter in dubbla diffusionsdukar i softboxarna så kan man också använda större bländare. St till att det fortfarande är god ventilaton så att inte blixtaggregaten blir överhettade. Sträva efter att fota med bländare 8 och ISO 100 (200) beroende på Kameramodell.

Det är ofta skoj att fota med ännu större bländare typ 1/2,8- 3,5 för att få riktigt kort skärpedjup. Då är det tvunget att ha blixtar som går att ställa ner riktigt mycket... Man kan då kanske tänka sig att köpa ännu svagare blixtar som bara ger ca 12 - 15Ws vid lägsta effekt... Problemet blir då att det kan vara svårt att få ljuset från 110Ws att räcka till när man vill fota helfigur eller en grupp på mer än en-två personer..

Man får välja och prioritera som med så mycket annat här i livet. Gör en kravspec och rita en ring runt de yttervärden du tycker att du skall klara av med din nya utrustning. Om du sedan fyller på med nya önskemål så är det enkelt att se om utrustningen klarar av det eller om man behöver uppgradera.
 

phpWebTech

Medlem
Det verkade ju onekligen vara mkt för pengarna. Jag som precis ska till att beställa från Kaffebrus eller Cyberphoto (men inet kommit till skott då allt inte finns i lager hos Cyberphoto just nu) börjar överväga ett sånt set istället.

Finns det någon nackdel med att beställa från USA? Har grejerna vanliga eluttag där? Funkar eventuella tillbehör som man köper i Sverige till setet? Förstår jag annonsen rätt att det ingår en radiosändare för trådlös användning? Och vad menas (nedan) med att det kan bli för mkt ljus? Går det inte att ställa ner ljuset (kanske det aldrig går att göra så med blixtar)

Dumma frågor. Jag vet. :)
Men vore tacksam för svar ändå.
Hej Mia,
Den fotoutrustning som vi har refererat till ovan kommer inte från USA, den kommer från Kina. Det saknar betydelse om du handlar från ebay.co.uk, ebay.com eller ebay.com.au. Kolla under fliken "Postal and Payment" varifrån varorna skickas. Om varorna skickas från land utanför EU, så kan du få betala svensk tull och moms.

Jag har köpt en hel del direkt från Kina, och har med fördel handlat via ebay.com.au då priserna brukar vara bättre där omräknar till SEK. Jag är ganska säker på att jag handlade något till min kamera från Link Deligh i somras utan problem. Idag hittade jag en mikrofon för blixtskon hos Link Delight som jag tidigare har letat efter och som jag idag beställde via ebay.com.au, då priset inklusive frakt var bäst där.

Det största problem jag har haft med beställningar från Kina/Hon Kong är mitt lokala postkontor i Sverige. Jag bor på landet och under somrarna händer det att Posten lägger mina paket jämte postlådan vid landsvägen, vilket inte är bra. Jag handlar alltid med Pay Pal och i bland kan säljaren erbjuda "shipping insurance", vilket kan vara bra för dyrare saker.
 

mia.larsson

Aktiv medlem
Inga frågor är dumma frågor - Dum är bara den som inte frågar!


Jag brukar alltid handla från engelska ebay på www.ebay.co.uk
När varor skickas innon EU så är det Tull&Momsfritt. Ibland är det fraktfritt men det brukar skillja från ena dagen till nästa. Kolla noga och hoppa över ett set för att hellre köpa ett annat som dom kanske erbjuder som fraktfritt. Vad gäller spänningsmatning till blixtaggregaten så skriver Link-Dlight påsin sida:

[k]"We provide 220V or 110V specs light for different country. And as a gift, a local AC power adapter in your country will be added when the original AC power adapter may not fit."[/k]

För att vara på säkra sidan så tror jag att man skall skriva till säljaren och påminna dem om att man vill ha europamodellen. Om det skulle vara en annorlunda stickpropp på sladden så är det ju inte hela världen. ICA säljer lösa stickproppar och det är enkelt att antingen byta stickpropp eller att använda medföljande adapter.

Vad som är för mycket ljus är alltid en fråga om tycke och smak. Dessa blixtaggregat är ju i lågprisklass och någonstans måste dom vara "sämre" än sina dyrare alternativ. Dyra blixtar på 400Ws kan man regelera från 1/1 - 1/64. Billigare blixtaggregat kan man reglera 1/1 - 1/8 det innebär på dessa blixtar att man kan reglera steglöst från 180Ws ner ca till 22,5Ws. Man får mjukare ljus ju närmare modellen man kan ha ljuskällan. Dock bergänsas ju användningen av hur liten bländare man kan ställa in på sitt objektiv. De flesta fasta objektiv går ner till bl 16. En del zoomar går ner till bl 22 fina objektiv går ner till bl 64.

De flesta objektiv är som skarpast på bl 5,6 - bl 9 ju högre bländartal desto sämre blir skärpan pga. diffraction. Kolla vilka objektiv ni tänkt använda och se vilken minsta bländare ni kan ställa in. Inte minsta bländartal utan minsta öppning. Om man skruvar på ett ND-filter på sitt obejtiv så kan man använda större bländare med bibehållen exponering. ND-filter finns i många olika styrkor. Om man sätter in dubbla diffusionsdukar i softboxarna så kan man också använda större bländare. St till att det fortfarande är god ventilaton så att inte blixtaggregaten blir överhettade. Sträva efter att fota med bländare 8 och ISO 100 (200) beroende på Kameramodell.

Det är ofta skoj att fota med ännu större bländare typ 1/2,8- 3,5 för att få riktigt kort skärpedjup. Då är det tvunget att ha blixtar som går att ställa ner riktigt mycket... Man kan då kanske tänka sig att köpa ännu svagare blixtar som bara ger ca 12 - 15Ws vid lägsta effekt... Problemet blir då att det kan vara svårt att få ljuset från 110Ws att räcka till när man vill fota helfigur eller en grupp på mer än en-två personer..

Man får välja och prioritera som med så mycket annat här i livet. Gör en kravspec och rita en ring runt de yttervärden du tycker att du skall klara av med din nya utrustning. Om du sedan fyller på med nya önskemål så är det enkelt att se om utrustningen klarar av det eller om man behöver uppgradera.
Tack för ditt utförliga svar. Nu klarnade en del saker. :)
För mig gör budget, tid och kunnande just nu att det blir ett av de billga kit som finns på marknaden. Och som jag förstår det verkar även blixtarna paketen från Kaffebrus och Cyberphoto ha samma begränsning när det gäller releringsmöjliheterna. Så när det gäller den aspekten står de tre alternativen lika. Fördelen med att köpa i Svverige är ju att man har tillgång till en säljare om det visar sig vara fel på reerna el dyl. Sånt gissar jag är svårt om man handar på Ebay. Fördelen med Ebay är ju att det är mer för pengarna...
 

mia.larsson

Aktiv medlem
Hej Mia,
Den fotoutrustning som vi har refererat till ovan kommer inte från USA, den kommer från Kina. Det saknar betydelse om du handlar från ebay.co.uk, ebay.com eller ebay.com.au. Kolla under fliken "Postal and Payment" varifrån varorna skickas. Om varorna skickas från land utanför EU, så kan du få betala svensk tull och moms.

Jag har köpt en hel del direkt från Kina, och har med fördel handlat via ebay.com.au då priserna brukar vara bättre där omräknar till SEK. Jag är ganska säker på att jag handlade något till min kamera från Link Deligh i somras utan problem. Idag hittade jag en mikrofon för blixtskon hos Link Delight som jag tidigare har letat efter och som jag idag beställde via ebay.com.au, då priset inklusive frakt var bäst där.

Det största problem jag har haft med beställningar från Kina/Hon Kong är mitt lokala postkontor i Sverige. Jag bor på landet och under somrarna händer det att Posten lägger mina paket jämte postlådan vid landsvägen, vilket inte är bra. Jag handlar alltid med Pay Pal och i bland kan säljaren erbjuda "shipping insurance", vilket kan vara bra för dyrare saker.
Ja såg nu att det skickas från Kina.

Ska kolla upp det där med shipping ensurance, det kanske är något att satsa på om det blir köp
 

mia.larsson

Aktiv medlem
Uppladdningstid?

http://cgi.ebay.com/540w-220V-Studio-Mini-Flash-Kit-3x180w-w-Carry-Bag-D3Q-/260704585679?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb33447cf

220v och "EU power plugs" kan erhållas. Kan även köpas med "shipping insurance", vilket jag rekomenderar. Det kittlar i fingrarna att lägga en beställning :)
Ja det kittlar verkligen i fingrarna :)

Jag funderar bara på är uppladdningstiden. Ebay-setet har längre än både Kaffebrus och Cyberphoto. Och just lång uppladdningstid har jag förstått det som att många tycker är ett kraftigt irritationsmoment. Jag har ju aldrig testat så jag vet inte. Synpunkter från någon som vet?

Visst borde det väl funka lika bra med eventuella framtida tillbehör på Ebay-blixtarna som på de som ingår i de "svenska" budgetpaketn?
 

DrSadako

Aktiv medlem
Jag satt länge och väl, på samma sätt som i den här tråden, innan jag bestämde mig för att köpa mitt studioblixtkit. Jag tror att precis som med övrig utrustning till kameran t.ex. objektiv får man precis det man betalar för. Kvalitet kostar och har alltid gjort det. Är det snorbilligt jämfört med allt annat så finns det en anledning till det. Det slutade i mitt fall med att jag köpte ett Elinchrom D-Lite 2 it. Visst det kostar en slant mer bara för att det står Elinchrom på förpackningen, men jag vet att det alltid finns tillbehör och att garantin gäller om sakerna skulle vara defekta. Det var viktigt för mig.

Fundera över ifall ni skulle köpa ett 70-200mm objektiv utan namn/eller totalt okänt märke för en fjärdedel av priset från en leverantör i Kina? Det är precis det som diskuteras här. Vill inte låta negativ utan att man skall ta sig en funderare kring risken av köpet.
 

mia.larsson

Aktiv medlem
Jag satt länge och väl, på samma sätt som i den här tråden, innan jag bestämde mig för att köpa mitt studioblixtkit. Jag tror att precis som med övrig utrustning till kameran t.ex. objektiv får man precis det man betalar för. Kvalitet kostar och har alltid gjort det. Är det snorbilligt jämfört med allt annat så finns det en anledning till det. Det slutade i mitt fall med att jag köpte ett Elinchrom D-Lite 2 it. Visst det kostar en slant mer bara för att det står Elinchrom på förpackningen, men jag vet att det alltid finns tillbehör och att garantin gäller om sakerna skulle vara defekta. Det var viktigt för mig.

Fundera över ifall ni skulle köpa ett 70-200mm objektiv utan namn/eller totalt okänt märke för en fjärdedel av priset från en leverantör i Kina? Det är precis det som diskuteras här. Vill inte låta negativ utan att man skall ta sig en funderare kring risken av köpet.
Ja man får vad man betalar för - så är det definitivt.

Jag skulle inte köpa objektivet i ditt exempel. Istället skulle jag vänta till jag hade råd med ett "riktigt".

Grejen med studiokitet är däremot att jag inte vill vänta. Jag har småbarn som är små just nu och som jag vill fotografera med mina studiogrejor. :)
Och jag har inte pengar just nu till varken dyra objektib eller dyra studiokit. Objektiv får därför vänta. Men stuidiototograferandet vill jag komma igång med nu, Försöka lära mig. <se om det är min grej (vilket jag ju egentligen inte alls vet).

Visar det sig sedan vara min grej så kanske det blir så att jag i framtiden byter upp mig. Köper på mig någon kvalitetsgrej här och där när jag vet mer om vad jag i så fall vill ha. Men just nu är helt kvalitetskit uteslutet av ekonomiska skäl. Och att plocka på mig sånt genom att dammsuga beg.marknaden går inte heller - jag vet för lite, kan för lite - och har inte tid. :)
 

DrSadako

Aktiv medlem
Lycka till och berätta gärna hur ditt kit fungerar. Skriv en recension här ifall fler kanske skall hoppa på tåget. :)
 

phpWebTech

Medlem
Mitt Lighting kit har anlänt från Kina

Kunde inte låta bli att lägga en beställning på Lighting kitet på eBay. Jag fick det leverat till min vinteradress i Spanien igår. Det var kul att följa paketet via DHL:s spårservice. Paketet skeppades från Honk Kong i fredags morse och ankom till Spanien redan i söndags morse, men det tog sedan 1-2 dagar innan det passerade tullen.

Priset för Studioljussatsen landade på 234,39 Euros. Jag betalade i Euro eftersom kittet skickades till Spanien.

Jag testade utrustningen igår kväll och förutom att en av spröten till en av soft-boxarna saknades fungerade allting väl. Jag har kontaktat säljaren och bett dom skicka ett nytt spröt, om det inte kommer så är det inte hela världen eftersom jag ganska enkelt kan göra ett nytt spröt.

Vissa tycker att det är problematisk att handla direkt från Kina om något skulle bli fel. Jag ser dock inte några stora problem att handla denna typ av utrustning som innehåller olika delar och där varje del inte är speciellt dyr. Det är ju inte troligt att det blir fel på allt på en gång. Inte heller ser jag några problem med produkter som är tillverkade i Kina. Det är knappast troligt att dyrare märkesprodukter inte skulle innehålla några Kina-producerade delar.

Undertiden som jag väntade på mitt Lighting kit hittade jag bra Tutorials om Studio Fotografering som på:
http://www.trustedreviews.com/digital-cameras/review/2010/05/20/Digital-Photography-Tutorial-Index/p1

Näst på tur är att skaffa "Backdrops" och ett stativ för dessa. Jag fungerar på att köpa ett stativ med en vit och en svart "backdrop" från Kina. Jag har hittat ett stativ som tar upp till 2 m bredd och som jag kan få med två "backdrops" 1,6 x 3 m för ca 100 AUD.


Jag bifogar ett "down-sized" foto på min "model" under gårdagens exprimenterande.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Nitobert

Aktiv medlem
Mia, du kan om du vill kika förbi och kolla på mina dörrblixtar, och naturligtvis testa dom om du vill, då vi bor i samma gudsförlovade stad.
 
ANNONS