Annons

Canon 17-40/4 L vs Canon 70-200/4 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor Le Calve

Ny medlem
Hej, Jag ska köpa ett nytt objektiv till min 600D och behöver lite hjälp angående val. Jag har tittat på Canons 17-40mm och 70-200mm men kan inte riktigt bestämma mig. Jag vet att dom är till för olika saker men har fått tips om 70-200. Jag fotar mest landskap och skidfoto men även annat. Jag undrar då vilket som är mest "all-round" eller om ni har några bättre förslag. Dock inget över den prisklassen som ovanstående tillhör. Köper gärna begagnat. Har ett 50mm f/1,8 och ett 100-300 samt kit objektiv.

MVH Victor.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Inget av valen är särskilt allround.
Bägge två är högklassiga.
Om du bara ska ha ett allroundobjektiv så lär du ha större nytta av ett objektiv som täcker brännviddsomfånget från vidvinkel till kort tele.

Men om du har bägge dessa objektiv så har du en bra kombination.
Så om du köper det ena först, sparar och och köper till det andra senare så är du hemma.
Börja i så fall med 4/17-40mm eftersom telezoomen är mer begränsande.

Du kan också alternativt välja en ljusstarkare standardzoom till att börja med. T.ex Tamron el. Sigma f:2,8 18-50mm (17-50mm). De ligger i ungefär samma prisklass och är mycket bra. De är också anpassade för det format din kamera har på sensorn.

MVH J O
 

appelvikaren

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att ett bättre alternativ för all around är ett 24-105 L 4.0
Nu har jag inte själv ett sådant, men det är ju en L glugg och har ett bra brännsviddsomfång

/Jonathan
 
ANNONS