Annons

Studio Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

SCHALLING

Medlem
Hej

Jag en fråga

Finns det något program eller plugin eller liknande för att visa var på bilden/bakgrunden det vita är helt utfrätt? (såsom kameran visar när det blinkar). Finns detta som en plugin eller nåt till photoshop måntro?

Scenario:

Jag tar en bild i studion och ser att hela bakgrunden inte är utfrätt (detta fixar man ju sedan i photoshop), när man sedan målar i den vita bakgrunden så kanske man missar något ställe pga att man inte ser detta (då t.ex det avviker lite grann från #FFFFFF med lite grått färgstick t.ex)


Fan va jag skriver dåligt, men jag hoppas ni förstår mitt problem
 

SCHALLING

Medlem
Pipetten i Photoshop visar det.
För muspekaren över bilden så ser du i info-paletten vilket värde bakgrunden har.
Jo det är jag ju med på, men då måste jag gå runt över hela bilden för att hitta någon annan färgkod. På pixelnivå, det känns lite dassigt...

Ja eller så ändrar man ju sample sizen, men jag tkr ändå detta inte är en så bra lösning, en liten plugin som blinkar var det är totalt utfrätt vore grymt bra i mitt fall
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Alla raw-konverterare har väl den funktionen inbyggd? håll nere alt-tangenten och dra i exponeringen. Har aldrig testat i Photoshop rent men har heller aldrig behövt. Vet att det finns något sätt med olika lager och threshold men minns inte nu.

edit:
såg nu att jag inte läst ordentligt. Så glöm vad jag så om raw-konverteraren.
men ja, det finns ett sätt att kolla det... Minns bara inte hur, sorry.
 

SCHALLING

Medlem
Alla raw-konverterare har väl den funktionen inbyggd? håll nere alt-tangenten och dra i exponeringen. Har aldrig testat i Photoshop rent men har heller aldrig behövt. Vet att det finns något sätt med olika lager och threshold men minns inte nu.
Tack som fan!, det där med alt är precis vad jag letat efter!, haha tur man lärt sig något nytt idag då :)
 

HYB

Aktiv medlem
Ovanför histogrammet finns två trianglar, längs till höger och längst till vänster. Om man klickar dom till aktiva så visas det med rött var det finns utfrätta högdagrar i bilden och med blått var det finns det motsatta vad gäller skuggor

/HYB
 
ANNONS